• دوشنبه / ۱ دی ۱۳۸۲ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8210-11182.20831

* خودروهاي سواري ديزلي بهترين جايگزين براي خودروهاي بنزيني* بـا اسـتـفـاده از خـودروهـاي ديـزلـي بـحـران بـنـزيـن بـرطـرف مي‌شـود

خودروهاي ديزلي از نظر مصرف سوخت، كاهش آلودگي هوا و گشتاور بيشتر، نسبت به موتورهاي بنزيني برتري دارند.

به گزارش خبرنگار صنعت خودروي ايسنا، موتورهاي ديزلي و استفاده آن در خودروهاي سواري هم اكنون با اقبال عمومي در اروپا مواجه شده، به طوري كه استفاده كل موتورهاي ديزلي به بنزيني از عدد پنج درصدي در سال 80 به بالاي 40 درصد در سال‌هاي اخير رسيده است.

شايد مهم‌ترين عامل استفاده از خودروهاي ديزلي را بايد كاهش مصرف سوخت فسيلي دانست. در حالي كه بهترين موتورهاي بنزيني در 100 كيلومتر 6 ليتر بنزين مصرف مي‌كنند. موتورهاي عادي ديزلي در 100 كيلومتر زير 4 ليتر ديزل مصرف مي‌كنند؛ اين يعني 32 درصد كاهش مصرف سوخت.

خودروهاي ديزلي حدود 52 درصد گشتاور بهتري نسبت به موتورهاي بنزيني دارند. آلودگي گازهاي CO2 و CO نيز به ميزان 10 و 13 درصد در اين موتورها كاهش مي‌يابد.

تنها برتري موتورهاي بنزيني نسبت به ديزل را مي‌توان بيشتر بودن توان و كمتر بودن 300 درصدي آلودگي NOx و هيدرات كربن دانست؛ البته با استفاده از تكنولوژي روز توان اين دو موتور بسيار به هم نزديك شده و با استفاده از كاتاليزورهاي پيشرفته ايراد افزايش آلودگي برطرف شده است. خودروهاي ديزلي دركل سرعت بيشتري نسبت به موتور بنزين دارد در سرعت پايين و زير 80 كيلومتر شتاب ديزل بيشتر از بنزين و در سرعت بالا شتاب موتورهاي بنزيني بيشتر است.

بازده حرارت موتورهاي بنزيني در حدود 24 درصد است در صورتي كه بازده حرارتي بيشتر از 42 درصد براي موتورهاي ديزلي گزارش شده است.

در گذشته تكنولوژي ضعيف و ميزان گوگرد بالاي ديزل استفاده از موتورهاي ديزلي در خودروي سواري را با مشكل مواجه كرده بود، ولي اين مساله تقريبا حل شده است.

امروز در ايران توجه به موتورهاي ديزلي در خودروهاي سواري بسيار كمرنگ است؛در حالي كه توجه به موتورهاي گازسوز و بنزيني در اوج خود قرار دارد. بايد توجه كرد هنوز موتورهاي گازسوز به خوبي آزمايش خود را پس نداده‌اند و مشكل جايگاه سوخت و تكنولوژي بالاي آن و ايرادات فني شايد مشكلاتي را در آينده ايجاد كند. موتورهاي بنزيني نيز مصرف انرژي بالايي دارند. موتورهاي ديزلي داراي برتري‌هاي فراواني نسبت به اين دو موتور هستنند؛ ولي هم اكنون اين نسل از خودروها در ايران مورد توجا قرار نگرفته است. البته ديزل ايران با گوگرد بالا ،آلودگي هوا و خروج مه غليظ از خودروهاي ديزلي را افزايش مي‌دهد كه اولين مشكل استفاده از اين خودروها در ايران است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.