• دوشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 95021307604
  • خبرنگار : 71542

نصب فیلتردوده در خودروهای دیزلی از مهر اجباریست

خودروهای دیزلی

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از اجرای مصوبه هیات وزیران در خصوص نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی نو از مهر ماه سال جاری خبر داد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از اجرای مصوبه هیات وزیران در خصوص نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی نو از مهر ماه سال جاری خبر داد.

وحید حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار«محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه کار شرکت کنترل کیفیت هوا در مورد فیلترهای دوده برای نصب روی خودروهای دیزلی، کارهای مطالعاتی و انجام پروژه پایلوت بوده است، گفت: این اقدامات صورت گرفته و بعد از انتقال نمونه های فیلترهای مذکور، تحقیقات لازم در مورد تست آنها برای شرایط عملکردی ایران و بر روی خودروهای در حال حرکت تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه فیلترهای دوده سازگار با شرایط ایران روی تعدادی از اتوبوس‌های خطوط پر سرعت اتوبوسرانی تهران نصب و آزمون شده است، اظهار کرد: در حال حاضر نیز با توجه به نوع سوخت و کیفیت روغن موتور و چرخه رانندگی آزمون پایداری در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این با تاکید بر اینکه پروژه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی به لحاظ پایلوت موفق بوده است، افزود: پروژه پایلوت نشان داده است که این فن آوری قابلیت حذف دود سیاه، ذرات معلق بسیار ریز، اکسیدهای فلزی خطرناک ناشی از سایش موتور و هیدوکربن‌های معطر را از اگزوز دیزلی دارد و با شرایط کارکرد و عملکردی در ایران سازگار است. اشکالات فنی موجود در روند کار شامل خرابی فیلترها یا ایجاد اشکال برای موتورهای اتوبوس‌ها نیز در حال بررسی است؛ اما تمام هزینه های اضافی و اشکالات فنی به وجود آمده در برابر فایده استفاده از این فن آوری در سلامت و بهداشت جامعه و کیفیت هوا بسیار ناچیز است.

به گفته حسینی، قانون نصب اجباری فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی نو است که از مهرماه امسال اجرایی خواهد شد و طی این قانون همه خودروسازان مکلف می شوند که روی خودروهای دیزلی تولیدی، فیلتر نصب کنند همچنین همه خودروهای وارداتی‌ها دیزلی نیز باید مجهز به فیلتر دوده باشند.

وی با بیان اینکه این مصوبه در اردیبهشت ماه سال 93 به تصویب هیأت وزیران رسید، گفت: خودروسازان از آن تاریخ تاکنون دو سال وقت داشتند. تعدادی از خودروسازان این مصوبه را دنبال کرده و کارهای تحقیق و توسعه ای لازم را انجام دادند، بنابراین برای اجرای مصوبه آمادگی دارند، اما تعداد دیگری از خودروسازان نیز در این راستا کاری انجام ندادند و امیدوار بودند که مثل مصوبه یورو 2 و یورو 3 این یکی هم به تعویق بیفتد یا مشمول استثنا شود.

دکتر حسینی

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و دولت بر اجرای مصوبه نصب فیلترهای دوده پافشاری داشته‌اند، اظهار کرد: با نصب فیلتر دوده بر یک خودروی دیزلی نو، خاطر جمع خواهیم بود که در عمر 15-20 ساله، این خودرو دیزلی در جاده یا شهر مساله آلودگی نخواهد داشت؛ البته وجود سیستم‌های نظارتی کارا و دقیق نیز برای تکمیل این مصوبه نیاز است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از خودروسازان خارجی همان‌هایی که در زمان تحریم‌ها با کوچکترین تلنگری بازار ایران را ترک کردند، قصد مقابله با مصوبه فیلتر دوده کشور دارند، گفت: این شرکت‌ها سعی دارند محصولات بدون فیلتر را به کشور بفروشند، محصولاتی که در شرایط کنونی در اروپا قابل فروش نیست، در حالی که این مسئله توجه ویژه‌ اصحاب رسانه و مردم را می‌طلبد تا این اتفاق نیفتد و مصوبه نصب فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی درون شهری مهر ماه و برای خودروهای دیزلی برون شهری تا انتهای سال 95 اجرا شود.

حسینی ضمن اشاره به همراهی پلیس در این زمینه و اعلام آمادگی این بخش برای نظارت بر اجرایی شدن مصوبه هیات دولت، افزود: اگر خودرویی فیلتر دوده نداشته باشد، پلاک‌گذاری نمی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.