به گزارش ایسنا، «ندا حسینی» کارشناس و طراح پوشاک ظهر امروز در میزگرد بررسی وضعیت تولید پوشاک ایرانی - اسلامی که در حاشیه نمایشگاه عفاف و حجاب در نگارخانه مهر حوزهی هنری برگزار شد، اظهار کرد: کارهای تولیدی در ایران و خصوصاً تولید پوشاک در ایران با مطالعه و به همراه یک اتاق فکر نیست.
این کارشناس خاطرنشان کرد: در شرکتهای تولیدی بزرگ با برندهای مشهور پیش از هر اقدامی برای تولید، طرحها در اتاق فکر بررسی میشود و برای هر سایز و هر پارچه فکر میشود.
وی افزود: کارها در حوزه پوشاک با طبقهبندی و گام به گام نیست و همین امر باعث شده تا افراد بدون در نظر گرفتن ذائقه و داشتن یک اتاق فکر مدون به دنبال تولید باشند.
حسینی کپیبرداری از طرحها را یکی از دغدغههای اصلی طراحان دانست و گفت: متأسفانه طراحان در ایران از کپی واهمه بسیاری دارند و این کار را دشوار کرده است و بر همین اساس نیز بیش از هر زمانی نیازمند نظارت و فرهنگسازی هستیم.
وی هزینه تولید در ایران را بسیار پائینتر از کشورهای تولیدکننده پوشاک مانند ترکیه دانسته و تأکید کرد: هزینه کار در ترکیه بسیار بالاتر از ایران است اما شاهد رونق تولید هستیم و علت اصلی آن هم یاری و حمایت دولت از این بخش است.
این تولیدکننده و طراح پوشاک ادامه داد: برندسازی به تولیدکننده و طراح اطمینان خاطر و اعتماد به نفس بیشتری میدهد و خریدار نیز هنگام تهیه کالا، با اطمینان بالاتری اقلام را تهیه میکند.
وی با اشاره به تلاش برخی برندها برای راهاندازی شرکت در کشور، گفت: این اقدام اگر با حمایت باشد میتواند ورود تکنولوژی به کشور را بهدنبال داشته باشد.
حسینی با اشاره به اینکه قاچاق پوشاک، به این صنعت ضربه وارد کرده است، اظهار کرد: اگر بتوانیم تولید با کیفیتی داشته باشیم و قیمت نیز مناسب باشد میتوان بر قاچاق نیز فائق آمد و این امر نیازمند حمایت همه جانبه مردم و دولت است.
وی منفعتطلبی در بازار و صنعت پوشاک را یک آسیب دانسته و خاطرنشان کرد: متأسفانه یک عده تلاش دارند تا به هر قیمتی یک شبه ره صد ساله را طی کنند و برای این کار دست به هر اقدامی میزنند.
این کارشناس پوشاک اضافه کرد: ما همیشه باید یک قدم جلوتر از مصرفکننده باشیم و برای این کار باید ازچند فصل زودتر برای مخاطب برنامهریزی کرد.
وی خاطرنشان کرد: باید نیازهای هر گروه سنی شناسایی شود و بر اساس آن طراحی صورت بگیرد.
حسینی تصریح کرد: مطالعه، بررسی، حمایت از تولید و تشکیل اتاق فکر به همراه فرهنگسازی در میان مردم میتواند صنعت پوشاک این کشور را رونق ببخشد.
وی یادآور شد: برپایی یک نمایشگاه پوشاک با هدف اینکه عامه مردم از آن دیدار کنند امر پسندیدهای نیست بلکه باید فضایی فراهم شود تا در این نمایشگاهها طراح با تولیدکننده ارتباط برقرار کند و طرحهای خوب به تولید گسترده منجر شوند.
انتهای پیام
نظرات