• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۲:۴۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97052412565
  • خبرنگار : 71186

خودروسازان به دنبال آزادسازی قیمت‌ها

بازار خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: خودروسازان و قطعه‌سازان برای خروج خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری، جلساتی را با مسوولان دولتی مربوطه در یکی دو هفته اخیر برگزار و درخواست خود را برای آزادسازی فیمت خودرو ارائه کرده‌اند.

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر که نرخ دلار در بازار ثانویه به حدود ۹۰۰۰ تومان رسیده است قیمت قطعات تولیدی و تحویلی به خودروسازان همچنان بر مبنای دلار ۳۲۰۰ تومانی چند سال پیش محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه برآورد ما این است که برای حفظ بقای صنعت قطعه‌سازی، قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان باید بین ۸۰ تا ۱۴۰ درصد نسبت به قیمت‌های فعلی افزایش یابد، ادامه داد: به دنبال افزایش قیمت قطعات، قیمت خودروهای تولیدی نیز باید اصلاح و خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری که باعث ایجاد اختلاف فاحش در قیمت کارخانه و بازار خودروها شده است، خارج شود.

او در پاسخ به اینکه آیا در صورت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی خریداری برای این محصولات وجود خواهد داشت!؟ اظهار کرد: احتمالا در آن صورت بازار خودرو به رکود می‌رود و دولت باید با اقداماتی همچون افزایش حقوق و دستمزد و پرداخت تسهیلات، قدرت خرید مصرف‌کنندگان را تقویت کند؛ ضمن آن‌که در صورت افزایش قیمت‌های رسمی، شاهد کاهش قیمت‌های فعلی در بازار آزاد خودرو خواهیم بود.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: در این زمینه در یکی دو هفته اخیر جلساتی را با مسوولان دولتی مربوطه از جمله وزیر اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار و با تشریح وضعیت صنعت خودرو و قطعه‌سازی درخواستهای خود را برای عبور از این وضعیت عنوان کرده‌ایم.

وی افزود: همان‌طور که در بسته جدید ارزی دولت نرخ ارز صنایع از ۴۲۰۰ تومان به حدود ۹۰۰۰ تومان بازار ثانویه افزایش یافته، قیمت فروش قطعات و خودروهای تولیدی نیز باید به همان نسبت افزایش یابد.

محبی‌نژاد با بیان اینکه اخیرا نامه‌ای نیز به رییس‌جمهوری برای آزادسازی قیمت خودرو و خارج شدن این محصول از شمول قیمت‌گذاری دستوری ارسال شده است، تصریح کرد: برآورد ما از جلسات برگزار شده در یکی دو هفته اخیر این است که مسوولان دولتی مربوطه با توجه به شرایط نسبت به ضرورت آزادسازی قیمت خودرو اقناع شده‌اند.

وی اظهار کرد: ما به مسوولان مربوطه از جمله در وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌ایم که با شرایط فعلی و افزایش رخ داده در نرخ ارز و مواد اولیه، امکان ادامه فعالیت صنایع خودرو و قطعه‌سازی با قیمت‌های فعلی وجود ندارد؛ مگر آنکه قیمت‌ها متناسب با رشد نرخ ارز و دیگر هزینه‌ها افزایش یابد.

در حال حاضر اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی به شدت افزایش یافته است. به عنوان مثال در حالی قیمت رسمی تندر ۹۰ حدود ۴۵ میلیون تومان است که قیمت بازار آن به حدود ۷۰ میلیون تومان رسیده است. در برخی خودروها نیز تفاوت قیمت کارخانه و بازار خودروها به مرز ۱۰۰ میلیون تومان نزدیک ‌شده است. به عنوان مثال قیمت خودروی مزدا۳ در حالی در بازار به حدود ۲۳۰ میلیون تومان رسیده که قیمت رسمی آن حدود ۱۴۳ میلیون تومان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۰۹:۰۰

اقایان شیپور را از ته گشادش می زنند!!! برای اینکه قطعه ساز نان بخورد قیمت قطعه را زیاد کنیم..بعد قیمت ماشین زیاد شود... بعد چون مردم پول ندارند ماشین بخرند... دولت حقوق ها را افزایش دهد....!!! خب می خوام سر به تن ان قطعه ساز نباشه...!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۰۹:۳۴

اولا همین الان قیمت قطعات از 200 درصدم عبور کرده ثانیا با این وضع دلار و واردات قطعه ساز مگه نذر داره تولید کنه یه چیزیم از جیبش بزاره برسونه دست مردم حالا دولت کم آورده دست تو جیب همه دراز کرده از جمله قطعه ساز و خودرو ساز

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۰۹:۵۹

ازادسازی قیمت خودرو زمانی منطقی ومقبول است که نرخ عوارض خودروهای خارجی نیز منطقی وجهانی باشد(20%).وگرنه این طرح چپاول مضاعف است

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۰:۱۱

دوست عزیز هرچه بلا سرمان آمد از خودی آمد.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۰:۱۳

کاش حداقل ماشین تولید می کردند. گاری میزنند میدن دسته مردم. آقا قیمت ماشین را آزاد کنند و عوارض ورود ماشین غیر ایرانی را هم بردارند. تا اگر راست میگن در یک بازار رقابتی ماشین تولید کنند نه در انحصار. به خدا این وضعیت خودرو تو ایران از هر اختلاسی که نام ببرید بدتره. مردم باید گاری بخرند اونم به اسم ماشین و با قیمت های باور نکردنی. خجالت بکشید.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۱:۲۳

سهام خودروسازان در این صورت دست نیافتنی خواهد شد.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۱:۴۴

چند ماه دیگه رکود بی سابقه ای خودرو و تمام اقتصاد کشور را فرا می گیرد ، مردم نان شب ندارن اونوقت دوستان هر روز به فکر گران تر کردن هستند .

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۱:۴۵

بسه دیگه چقدر گرانی تازه آزاد هم می خواهند بکنند . خودروسازان و قطعه سازان اگر مشکل دارند باید به سود کمتر قانع باشند. جلوی ریخت وپاشها و حقوق هی نجومی مدیرانتان را بگیرد تا دچار مشکل نشوید

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۲:۰۶

قيمت رو آزاد كنن اشكال نداره. اما بازار جهاني خودرو رو هم آزاد كنن خودرو با قيمت جهاني از كل شركتاي معتبر بدون گمرك و آزاد وارد بشه و از انحصار درآد.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۲:۳۳

هشدار اکید به دولت روحانی فکری عاجل برای صنعت تولید اتوموبیل بکنید . و فکری عاجلتر برای صنعت قطعه سازی 1- مواد اولیه تولید قطعه 2- جلوگیری از اخراج یا تعدیل نیرو در این صنعت بزرگ که می تواند ضربه مهلکی برای دولت امید روحانی باشد. 3- جلوگیری از سنگ اندازی ارزی برای تولید در این صنعت بزرگ به هر طریق ممکن

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۲:۳۵

اقایون محترم که همش طرف خودروساز و قطعه ساز رو گرفتین پس اون مشتری و اون شخصی که تو آبان و آذر ثبت نام کرده الان 8 ماه پولش دست خودروساز هست تکلیفش چی میشه؟؟؟ تحریمها از 15/5 شروع شده و تاریخ تحویل خودروها اردیبهشت و خرداد بوده چرا تحویل ندادند؟؟؟؟ چرا یکی نمیاد به نفع مردم بنویسه؟؟؟ اگر الان بگن بیایید پولتون پس بگیرد با اون پول تو بازار فعلی دوچرخه هم نمیشه خرید آیا اینا ظلم نیست؟؟؟ یه کم انصاف داشته باشین و از دید مشتری هم قضیه رو بررسی کنید.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۲:۴۲

واردات خودرو هم ازاد بشه وبازار رقابتی بشه .نه اینکه هم انحصاری باشه هم گرون

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۳:۵۳

خودرو سازی یک سیستم عقب افتاده قرن نوزده است تمام دنیا در حال ساختن و گسترش سیستم تراموا و مترو و اتوبوسهای الکتریکی و ماشینهای الکتریکی هست ما هنوز داریم در این وضع بد هوایی در شهرها بدنبال اتوموبیل سازی میرویم

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۱۹:۴۰

خدا نبخشه اونهایی که دم از گرونی میزنند آزاد بشه کمپین میزنیم وقتی پرسنل داغون شرکت ها گاری و لگن تولید میکنند بهتره اخراج شوند . گرون بشه باز اخراج میشوید چون کسی توانایی خرید لگن گرون نداره

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۴ ۲۰:۲۸

اقا قیمتا ازاد کنید ولی مرد باشین واردات خودرو هم ازاد کنید واقعا متاسفم برای همتون که اینقد از این دو شرکت لگن سازی حمایت میکنید,افسوس که صدای مردم کسی نمیشنوه ,فقط بخاطر انحصار باید چوبش مردم بدبخت بخورن

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۵ ۰۹:۴۳

اي داد بيداد ماشينها از اينم گرونتر ميشه . اگه اون وامونده مرزها رو باز كنيد خودرو خارجي بياد اونوقت ببينم اين جناب آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی میتونه حرف از گراني بزنه ...

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۵ ۰۹:۴۴

البته تمام این تدابیر نهایتا از سرمایه این ملت و از جیب این ملت خارج میشه و مردم هستند که باید بهای بی تدبیری مسئولین و به اصطلاح خودرو سازان که نه مونتاژکاران خودرو ها را بدهند ... ..

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۶ ۲۰:۰۹

نه فقط قیمت باید آزاد باشد که واردات خودرو و قطعات نیز با دریافت گمرک، مالیات ویژه و مالیات بر ارزش باید آزاد باشد. تا کی میخواهید خودتان را گول بزنید؟ دولت فقط وظیفه ایجاد زیرساخت و نکات حیاتی دارد تا تقلب و کلاهبرداری پیش نیاید و رقابت بین شرکتها با استفاده از این زیرساخت ها شفاف شکل بگیرد، در هر شاخه ای. تا کی میخواهید نظام گروگان چند شرکت توزیع تکنولوژی کهنه بماند؟

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۰۸:۵۳

خوبه که توی این آشفته بازار خودرو یکی هم نظر مصرف کننده فراموش شده را جویا شود همه نظر میدهند به جزء اصلی ترین بخش یک اقتصاد یعنی مصرف کننده که در کشور ما عددی به حساب نمی آید و جایی برای اظهار نظر ندارد

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۷ ۱۱:۵۵

وقتی خودرو با حدود 50 درصد قیمتش پیش فروش میشود پول قطعات آن از مشتری گرفته شده است، بنابراین گران کردن خودروهای پیش فروش شده هیچ توجیه منطقی ندارد. نکتۀ دیگر تاکنون هیچ قطعه ای با دلار گران وارد نشده است پس گران کردن هم توجیه ندارد. در آخر مدیران ما که نباید گفت بالای چشمشان ابرو است و قضد خدمت دارند. همواره با گران کردن و آزار مردم سعی در جبران بی لیاقتهایشان را دارند. با دلالی سعی در نجات شرکتی که آن را به ورشکستی انداخته اند دارند.

avatar
۱۳۹۷-۰۵-۲۸ ۰۱:۳۱

یعنی چی که قیمت خودرو آزاد بشه از اینم گرونتر؟ تازه هفت درصد گرون شده پراید و تیبا که دیگه قطعاتش داخلیه چرا باید گرون بشه یه فکری به حال ما ملت بدبخت بکنید مطمئن باشید اگه آزاد بشه حتی یه ماشین فروش نمیره در ضمن این سری دیگه ملت هم سکوت نمیکنن،...

avatar