• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۷ / ۰۳:۴۴
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97072111939
  • خبرنگار : 71627

سرپرست مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه ایران عنوان کرد

تعاملات بین دانشگاهی ضعیف، مهمترین مانع تحقق آموزش عدالت محور

دانشجویان پزشکی

سرپرست مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه موانع متعددی در اجرایی کردن "آموزش پاسخگو و عدالت محور" در دانشگاه‌ها وجود دارد، گفت: تعدد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ضعف در تعاملات بین دانشگاهی در زمینه روند اجرای برنامه و همچنین عدم استفاده به‌جا و مناسب از روش‌های نیاز سنجی مبتنی برجامعه برای تبدیل نیاز به تقاضا از مهمترین موانع در تحقق آموزش پاسخگو و عدالت محور است.

دکتر علی کبیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه آموزش پاسخگو و عدالت محور در علوم پزشکی بیانگر کوریکولومی است که اساس و پایه آن دریافت و پاسخگویی به نیازهای سلامت جامعه و آماده کردن دانشجویان برای کار و ارائه خدمات به جامعه است افزود: نظام شناسایی و ارزیابی نیازهای آموزشی مبتنی بر نیازهای جامعه (بار بیماری- تحلیل وضعیت موجود در دانشگاه براساس اهداف و ریسک فاکتورها) وجود دارد، که برای تغییر نظام آموزشی موجود به آموزش پاسخگو زمان بر است.

وی بازنگری و تدوین برنامه های آموزشی (کوریکولومها) در راستای پاسخگویی به نیازهای جامعه را ضروری دانست و اظهار کرد: برنامه های آموزشی‌ به صورت ملی تدوین شده است و دانشگاه ها به طور کلی فقط 20 درصد حق تغییر کوریکولوم آموزشی را دارند و بیشتر از آن نیاز به سیاست گذاری و تصویب قانونی خارج از دانشگاه است که اجرایی کردن آن منطقی نیست.

سرپرست مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب که عزم جدی برای ایجاد تحول در آموزش علوم پزشکی از سوی وزارت بهداشت است بیان کرد: تعدد دانشگاه های علوم پزشکی کشور، ضعف در تعاملات بین دانشگاهی در روند اجرای برنامه و همچنین عدم استفاده بجا و مناسب از روش های نیاز سنجی مبتنی برجامعه برای تبدیل نیاز به تقاضا از مهمترین موانع در تحقق آموزش پاسخگو است.

دکتر کبیر از مشکلات تامین منابع، اولویت قرار گرفتن بهداشت و درمان در مجموعه کارهای اجرایی دولت و فوریت های رسیدگی به حوزه درمان و بهداشت به عنوان دلایل تاخیر در تحول آموزش یاد کرد و گفت: متاسفانه سرانه بودجه آموزش و پژوهش بین 1 تا 3 درصد است که این حداقل بودجه نمی‌تواند زمینه توسعه فعالیت های دانشگاه را در حوزه های مختلف آموزشی فراهم کند.

وی در پایان تاکید کرد: محقق شدن آموزش پاسخگو تمرکز مسئولین دانشگاهی و دانشجویان را می طلبد که این امر در سایه فعالیت های جمعی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.