• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۰۶
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 97072614595
  • خبرنگار : 71605

ضرغام اعلام کرد

برنامه‌های بنیاد علم ایران برای توسعه علم و فناوری/آمادگی برای حمایت مالی از انجمن‌های علمی

ضرغام، رییس بنیاد علم ایران

رئیس بنیاد علم ایران ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های خارج کشور به برنامه‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برای تقویت زیرساخت‌های علم، سرمایه‌گذاری بر روی مهدکودک‌ها و مدارس، حمایت از پژوهشگران و اختراعات دانش‌آموزی، سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات تحول‌آفرین و حمایت از انجمن‌ها و قطب‌های علمی اشاره کرد و گفت: اگر آموزش در مهد کودک و مدرسه و دانشگاه به اکوسیستم تبدیل شود، نتیجه کار ما اثرگذارتر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، نصرت‌الله ضرغام در نشست هم‌اندیشی برای اثرگذاری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد علم ایران) در حوزه‌های علم و فناوری و نوآوری در جامعه با بیان این که صندوق حمایت از پژوهشگران حدود ۱۵ سال است که کارش را با هدف کمک به توسعه علم و فناوری آغاز کرده، مجموعه خدمات آن طی سال‌ها را تکرار نشده و رو به گسترش توصیف کرد و گفت: این عملکرد، خدمات و اثرگذاری آن باید فراتر از شرایط حاکم در داخل و خارج بررسی شده و تنها چنین شیوه‌ای به ما نشان می‌دهد که اکنون در کجای راه هستیم.

وی با اشاره به اینکه منابع ما تنها بودجه سازمان برنامه و بودجه و ظرفیت‌های موجود در کشور نیست، بر لزوم استفاده صندوق از ظرفیت‌های موجود در دنیا تاکید کرد و گفت: ظرفیت نیروی انسانی ما فقط به ۳۴ هزار پژوهشگری که اطلاعات آنها در بانک پژوهشگران موجود است، محدود نشده؛ بلکه بر طبق آمار حدود ۶۵ درصد پروژه‌های حمایت شده در صندوق با همکاری دانشجویان دکتری، حدود ۳۷ درصد با همکاری دانشجویان کارشناسی ارشد و نزدیک به ۶ درصد نیز با مشارکت دانشجویان کارشناسی انجام شده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با تاکید بر آن که باید برای اقشار مختلف برنامه ویژه در نظر گرفته شود، به برنامه‌های مردمی‌سازی علم در ژنو و چین و هند اشاره و اظهار کرد:‌ برنامه و هدف ما این است که از توان مردم، مدارس و دانش‌آموزان بهره ببریم.

ضرغام همچنین نقش سرمایه اجتماعی از جمله اعتماد، شادی و نشاط را در تحقق اهداف صندوق مهم دانست و تشریح کرد: در ۱۶۰ مرکز علمی کشور حمایت‌های صندوق را برشمردیم و بدین طریق برای خودمان سرمایه اجتماعی ایجاد کردیم.

وی با بیان این که در شروع کار حمایت صندوق بیشتر بر استاد تمام‌ها متمرکز بوده‌ است، خاطر نشان کرد: این رویه تغییر کرده و تاکنون ۳۶۲ مرکز علمی به نوعی توانسته‌اند از حمایت‌های ما بهره‌مند شوند.

رئیس بنیاد علم ایران ضمن تاکید مجدد بر استفاده از ظرفیت‌های خارج از کشور سرمایه فکری را جزو سرمایه‌های مدیریتی دانست و اظهار کرد: سهم ما از بودجه کل کشور ۰.۰۰۲۷ است، پس باید سراغ استفاده از ظرفیت‌های خارج از کشور برویم.

ضرغام در همین زمینه توضیح داد: ۴۷ درصد دانشمندان پزشکی آمریکا متولد امریکا نیستند. در سال ۱۹۸۴ سیاست جذب و پذیرش استعدادهای سایر کشورها پایه‌گذاری شد که به دنبال آن کشورهای اتحادیه اروپا نیز همین مسیر را طی کرده‌اند.

وی اضافه کرد:‌ این در حالی است که دهه اخیر دهه بیداری آسیا در علم نامگذاری شده و چین پیشتازی آن را بر عهده گرفته است.

ضرغام ساختار سازمانی پویا در دیدگاه مثبت نیروی انسانی به پژوهش را مهم دانست و با اشاره به این که اولین نقاد مجموعه خودمان هستیم، توضیح داد: اوایل مدت زمان زیادی لازم بود تا یک پروژه تصویب شود. به تازگی اصول و چارچوب داوری پروژه‌ها عوض شده و بر طبق اصول شورای جهانی پژوهش تصویب شده است.

تصویب 3 محور کاری برای بهره‌مندی از سرمایه عظیم نیروی انسانی در کشور

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان این‌که فشار دنیا به دانشگاهیان برای ایفای نقش در عرصه‌ اقتصادی افزایش یافته است، ۳۴ درصد جی دی پی (تولید ناخالص ملی) و ۴۰ میلیون شغل در آمریکا را مدیون دارایی فکر آن دانست و خاطر نشان کرد: به منظور بهره‌مندی از سرمایه عظیم نیروی انسانی در کشور ۳ محور کاری را تصویب کردیم.

ضرغام، محور اول را کمک به تقویت زیر ساختهای علم و فناوری در کشور عنوان کرد و گفت: در این محور به دنبال مردمی‌سازی علم و افزایش درک عمومی از آن،  سرمایه‌گذاری بر روی مهد کودک‌ها و کمک به شناسایی استعدادها از سوی والدین و معلمان، سرمایه‌گذاری بر روی مدارس و دانش‌آموزان هستیم که در این زمینه هزار و ۵۰۰ مربی را به منظور شناسایی استعدادها در مدارس تربیت کرده‌ایم.

وی ادامه داد: محور دوم حمایت از تمام ظرفیت‌های علمی کشور از جمله حمایت از پژوهشگران و اختراعات و محور سوم سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات تحول‌آفرین است که می‌تواند به تغییر در پارادایس‌های علمی منجر شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران محور دوم را در قالب حمایت از پژوهشگران و حمایت از اختراعات دانش‌آموزی دانست و افزود: تاکنون ۲۲ درصد "یو.اس پتنت‌"ها  تجاری‌سازی شده و پول آن به حساب پژوهشگران واریز شده است.

ضرغام خاطر نشان کرد: اگر آموزش در مهد کودک و مدرسه و دانشگاه تبدیل به اکوسیستم شود، نتیجه کار ما اثر گذارتر خواهد بود.

برگزاری دو نشست "هم‌اندیشی فرهیختگان جوان" و "انسان‌شناسی"
انعقاد قرارداد با سه انجمن "ریاضی"، "رمز" و "ترویج زبان فارسی"

وی از برنامه این صندوق برای برگزاری نشستی برای هم‌اندیشی فرهیختگان جوان، از کشورهای مختلف و نیز نشست انسان‌شناسی خبر داد و گفت: ارتباط ملت بین ملت‌ها به بنای دنیای زیباتر کمک می‌کند.

رییس بنیاد علم ایران در بخش دیگری از صحبتهای خود به حمایت از قطب‌های علمی و انجمن‌های علمی اشاره کرد و گفت: تاکنون با برخی از انجمن‌ها از جمله انجمن ریاضی و انجمن رمز و انجمن ترویج زبان فارسی قرارداد بسته‌ایم، این در حالی است که آمادگی لازم برای حمایت مالی از سایر انجمن‌ها را نیز داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.