• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 97080100280
  • منبع : مطبوعات

خودجوش، مثل مردم عراق

در روایات تاکید شده که با حالت محزون، خودداری از تجملات و اکتفا به حداقل‌ها به زیارت امام حسین (ع) رفت؛ اما به نظر می‌رسد تدارکات گسترده برای این راهپیمایی عظیم، آن را از هدف اصلی خود دور کرده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در آداب زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) رعایت برخی نکات در روایات تاکید شده است. از جمله با حالت محزون و پریشان به زیارت رفتن، خودداری از تجملات و به حداقل‌ها اکتفا کردن و اینکه بیش از ۳ روز در جوار تربت سیدالشهداء نماندن. اگر زیارت اربعین از علائم مومن ذکر شده است، بخاطر گرامی داشت این مصیبت بزرگ جهان تشیع است و کسی که عزادار است به پوشش و خورد و خوراک خود و بدعت گزاری در مداحی و نوحه خوانی و منحرف ساختن جهت این مناسبت فکر هم نمی‌کند.

در سال‌های اخیر تبدیل این زیارت به راه پیمایی شاید از جهت سیاسی و بقول برخی نمایش قدرت شیعه، اهمیت داشته باشد که از همان قول نیز برای ایجاد زمینه تفرقه در جهان اسلام بایستی خودداری شود ولی اینکه از چند ماه قبل اربعین تدارک گسترده‌ای برای تامین مثلاً چندین تن فالوده و بستنی از یک شهر، نقل و نبات و شیرینی از جای دیگر،‌ آش و حلوا بعهده دیگری قرار دادن و در اخبار بصورت گسترده پوشش دادن با آداب زیارت منافات دارد. بله وقتی قرار باشد یک جمعیت ده میلیونی را برای این راه پیمایی بسیج کرد طبعاً از کنترل خارج خواهند شد. همه ماجرا که عکس و فیلم گرفتن نیست. چه بسا همانند ایام تاسوعا و عاشورا حرکاتی از افرادی سر بزند که هتک حرمت این نهضت و وهن مردم ایران باشد.

این که مردم عراق که خود از سالیان دور حتی قبل انقلاب، این مراسم پیاده روی میان نجف و کربلا را داشته‌اند و در مسیر بصورت خودجوش مکان‌هایی برای پذیرایی از زائرین قرار داده بودند. حقیقتاً همه آدابش در جهت کرامت و تجلیل اباعبدالله(ع) بوده و همچنان ادامه دارد، الا اینکه زائران کشورمان نیز اضافه شده‌اند و آنان نیز باید همانگونه ساده و بی‌پیرایه زیارت را انجام دهند. در این مقال مخالفتی با سیاسی کردن این راه پیمایی و حتی تبلیغ برخی افراد و شخصیتها نیست بلکه حرف اصلی همان است که این کارها فرع بر زیارت امام حسین(ع) باشد نه اینکه پوسترها و تراکت‌های تبلیغاتی و شعارهای راه پیمایان و امثال آنها، فلسفه اربعین را تحت الشعاع قرار دهد و تبدیل به اصلی مقصد و منظور و هدف گردد که در این صورت حضرت اباعبدالله(ع) از روز عاشورا هم مظلوم‌تر واقع می‌شود.

در زمینه اسراف در مصرف غذاها که از مرغ و گوسفند سرخ کرده تا انواع خورشت‌ها و اغذیه را بعضاً شامل می‌شود نیز علیرغم اینکه یا نوشته آغازین این نوشتار منافات دارد و معصومین علیهم السلام از آن نهی کرده اند، باز اگر همانند مراسم خود مردم عراق خودجوش و از درآمد مردم باشد – که مسلماً بیشتر از همه تحت فشار فقر و معیشت نامناسب هستند – قابل تحمل است ولی اگر هزینه این اعزام چندین میلیونی از تخفیف‌های سفر و ویزا و تدارک زاد و توشه زائرین و برپایی اماکن پذیرایی و وسایل تردد از محل بودجه بیت المال و توسط وزارت خانه‌ها و نهادهای حکومتی باشد واقعاً جای نگرانی و تاسف دارد.

امید است خوانندگان محترم پیام اصلی این مقاله که اربعین روز زیارت و عزاداری خالصانه برای اباعبدالله(ع) می‌باشد و نباید با افراط در مسایل حاشیه‌ای آنرا تحت الشعاع قرار داد، را دریافت کرده باشند و خلاصه اینکه زیارت اربعین را باید همچون امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) و اسرای کربلا، انجام داد، آن گونه که جابر ابن عبدالله انصاری زیارت کرد. والسلام.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.