• جمعه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۱:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97111709556
  • خبرنگار : 71594

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه "گردشگری و زیارت"

دستاوردهای 40 سالگی

بعد از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌ها و دستاوردهای گوناگونی در حوزه گردشگری و زیارت در کشور حاصل شده است.

به گزارش ایسنا، از جمله دستاوردهای حوزه " گردشگری و زیارت" می‌توان موارد متعدد زیر را نام برد:

  • با ۱۵ هزار و ۵۸۱ مورد مرمت آثار باستانی پس از انقلاب اسلامی گردشگری تاریخی رونق بی سابقه و شایان توجهی یافت.
  • در دوران سیاه قاجار و پهلوی، سران کشور به‌ویژه درباریان به جای نقش‌آفرینی در حفاظت از میراث فرهنگی در تخریب، قاچاق و به یغما بردن آن نقش کلیدی داشتند بطوری‌که در صورت استمرار آن وضع اکثر آثار ایرانی را باید در موزه‌های خارج می‌دیدیم.
  • تصویب بیش از ۶۰۰ ماده قانون، آئین‌نامه، دستورالعمل و… در حوزه گردشگری نشان از عمق توجه انقلاب اسلامی به توسعه بنیادین گردشگری دارد.
  • در گذشته اکثر جمعیت ایران از سفر محروم بودند اما با رشد ۵۰۰ برابری راه‌های روستایی و ۳۲ برابری راه‌های بین شهری پس از انقلاب اسلامی سفر و گردشگری در سبد زندگی خانوار ایرانی قرار گرفت.
  • تأسیس بیش از ۲۵۰ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی با ارائه کلیه خدمات متنوع مورد نیاز مسافران که خدمت بزرگی به رونق گردشگری بود که بعد از انقلاب شکل گرفت.
  • ایجاد و تأسیس ۲۷۰ پارک جنگلی در سطح کشور و تجهیز بوستان‌های متعدد شهری با امکانات مناسب به عنوان یکی از جاذبه‌های نوین گردشگری پس از انقلاب است.
  • ۲۰۰ برابر شدن مسیرهای گردشگری در ایران و افزایش محورها پس از انقلاب اسلامی از ۷ مورد قبل از انقلاب.
  • قبل از انقلاب جاذبه‌های کوچک و متنوع گردشگری اعم از خانه‌های تاریخی، بقاع متبرکه، مقبره‌های پیامبران، دانشمندان و مجاهدان و علما، مدارس، مساجد، کلیساها، آتشکده‌ها، بازارها، برخی روستاها و تپه‌های تاریخی، ارگ‌ها، برج‌ها، حمام‌ها، مناره‌های طبیعی (دودکش‌ها) و سازه‌های، پل‌ها، دریاچه‌ها، جزایر و بنادر، کویرها، کال‌ها و کلوت‌ها (کوه‌های شنی)، باغ‌ها، تالاب‌ها و مرداب‌ها، چشمه‌های آب گرم معدنی، قنات‌ها، آبشارها، غارها و تپه‌ها و دره‌ها، گردنه‌ها و.... غالباً در ردیف اماکن گردشگری محسوب نمی‌شد پس از انقلاب اسلامی با سرمایه‌گذاری ویژه و توجه شایسته ۴۰۱ مورد از این نوع اماکن آماده‌سازی و جهت بازدید به گردشگران داخلی وخارجی معرفی شد.
  • پس از انقلاب پابه‌پای جاذبه‌های گردشگری بین‌المللی اماکن ویژه‌ای همچون پیست‌های بین‌المللی اسکی، اتومبیل سواری، پاراگلایدر، پارک ژوراسیک، دریاچه‌ها و آبشارهای مصنوعی برای نقاط غیر برخوردار از جمله تهران، بازسازی و افتتاح باغ‌های؛ گیاه‌شناسی ملی، پرندگان، مینیاتوری و احداث خانه موزه‌ها و باغ موزه‌ها از ابتکارات جذاب برای جلب مسافران داخلی و گردشگران خارجی است.
  • قبل از انقلاب، سازمان متولی صرفاً به ارائه خدمات به گردشگران خارجی و معرفی چند محور و جاذبه محدود می‌پرداخت ولی بعد از انقلاب اسلامی ایران سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری علاوه بر گردشگران خارجی به توسعه سفرهای داخلی و معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری در اقصی نقاط کشور می‌پردازد.
  • رشد بیش از ۲۰۰ برابری صدور مجوز برای دفاتر خدمات مسافرتی و افزایش تعداد این‌گونه دفاتر به بیش از ۴۸۰۰ مورد بعد از انقلاب اسلامی جهش نجومی در این‌گونه خدمات محسوب می‌شود و از مردمی شدن کار حکایت دارد.
  • در اقدامی بی‌سابقه به برکت انقلاب اسلامی برای اولین بار در تاریخ کشور دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی تأسیس شد و ۳۰۰۰۰ نفر در این زمینه تربیت حرفه‌ای شدند.
  • رشد ۴۰۰% هتل‌های ثبت شده در کشور و افزایش آن از ۲۹۱ مورد در سال ۵۷ به بیش از ۱۲۰۰ مورد بدون احتساب مهمانسراهای فراوان نهادها، پیشرفتی خیره کننده در زیرساخت‌های گردشگری محسوب می‌شود.
  • تعداد تخت هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، هتل‌آپارتمان‌ها بدون احتساب سایر مراکز اقامتی تا سال ۱۳۹۷ به بیشتر از ۴۰۰ هزار تخت افزایش یافته است.
  • قبل از انقلاب تنها مرکز آموزش مرتبط با گردشگری در کشور، هنرستان ایرانگردی و هتلداری بود پس از انقلاب با تحولی شگرف علاوه بر تأسیس دانشکده گردشگری بیش از ۱۰۰ گروه علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مختلف کشور در این محور رونق زیادی به ارتقای کیفی این صنعت داده‌اند.
  • قبل از انقلاب نشریه تخصصی گردشگری وجود نداشت در حال حاضر ۲۲ نشریه تخصصی گردشگری و زیارتی، ۳۱۰ سایت اختصاصی و صدها کانال در فضای مجازی در دسترس علاقه‌مندان و متخصصان می‌باشد.
  • تمامی ۳۰۰ عضو هیئت علمی و صدها مدرس رشته گردشگری در کشور تربیت یافتگان تخصصی پس از انقلاب اسلامی هستند.
  • تحصیل بیش از ۲۰ هزار نفر در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در گردشگری با ۷۷ فارغ التحصیل و دانشجوی مقطع دکتری همچنین سالانه جذب بیش از ۱۰۰۰ نفر از این تعداد در بازار کار حاصل توجه به تخصصی‌کردن گردشگری پس از انقلاب است.
  • تعداد نیروی انسانی شاغل در حوزه گردشگری اعم از دانشگاه‌ها، هتل‌ها، آژانس‌ها و راهنمایان تورها بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر است که آمار قبل از انقلاب در دسترس نیست.
  • با رشد ۲۷۵ برابری آموزش راهنمایان گردشگری تعداد این عناصر کلیدی در گردشگری ایران از ۴۰ نفر در قبل انقلاب به ۷۰۰۰ نفر راهنمای دارای مجوز پس از انقلاب افزایش یافت.
  • با آموزش ۵۳۰۰ نفر برای مدیریت هتل‌ها پس از انقلاب تعداد عنصر متخصص و حرفه‌ای در این زمینه ۷ برابر شد.
  • پس از انقلاب اسلامی ۷۰۰۰ نفر به عنوان راهنمایان طبیعت‌گردی، ایرانگردی، جهانگردی و جغرافیای گردشگری آموزش دیدند، در حالی‌که قبل از انقلاب چنین تخصصی به کلی در ایران وجود نداشت.
  • شگفت‌زدگی اغلب گردشگران خارجی از مشاهده پیشرفت‌ها و دستاوردهای نظام و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و اختلاف فاحش آن با تصویر سیاهی که رسانه‌های بیگانه از ایران ساخته‌اند، آنان را به بهترین مبلغان و سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهایشان تبدیل کرده است.
  • با وجود ادعای سردمداران رژیم گذشته به ترویج تاریخ ایران و علاقمندی آنان به سلسله‌های شاهنشاهی و بهره‌مندی رژیم از حمایت ابرقدرت‌ها در مجامع جهانی، رژیم طاغوت حتی توانایی ثبت جهانی آثار تاریخی ایران زمین حتی تخت جمشید و پاسارگاد را هم نداشت و این آثار پس از انقلاب به ثبت جهانی رسیده است.
  • قبل از انقلاب مسافرت متعلق به طبقات خاصی از جامعه بود. در حالی که بعد از انقلاب سفر جزئی از برنامه زندگی مردم شده است. به استناد گزارشات موجود فقط در ۴ ماهه نخست سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۸۰ میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است.
  • تملک ۸۳ کاخ در داخل و خارج از کشور توسط شاه و خانواده‌اش برای خوش‌گذرانی، عیاشی و قمار و پذیرایی از درباریان و مهمانان فاسق خارجی در ازای محرومیت اکثر مردم از مسافرت‌های معمول.
  • در جمهوری اسلامی ایران، کاخ‌هایی که محل زیست و خوشگذرانی شاهان و خاندان سلطنتی بوده است به مجموعه‌های ملی عبرت‌انگیز و مورد استفاده برای میلیون‌ها نفر بازدیدکننده داخلی و خارجی در سال تبدیل شده است.
  • جمهوری اسلامی ایران با رواج بازدید گردشگران داخلی و خارجی از ۲۵ کاخ موزه کشور بستر مناسبی از عبرت آموزی را فراهم کرده است.
  • با وجود حمایت همه قدرت‌های فاسد جهانی از رژیم طاغوت برای ترویج گردشگری به ایران و مقابله همه آن قدرت‌ها با جمهوری اسلامی تعداد گردشگران خارجی که در گذشته فقط ۵۰۰ هزار نفر بود با رشد ۱۰ برابری سفر گردشگران خارجی به ۵ میلیون نفر در سال رسیده است.
  • تغییر مشهود نگاه دنیا به مردم ایران از نگاهی تحقیرآمیز و ذلیلانه قبل از انقلاب به نگاهی احترام‌آمیز و عزت‌مندانه پس از انقلاب.
  • در حالی که قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از مردم حتی توان سفر به مشهد مقدس را هم نداشتند تنها در سال ۹۶ تعداد ۴ میلیون و ۸۵۷ هزار نفر به مقاصد زیارتی حج و عتبات عالیات سفر کرده‌اند.
  • در یک حرکت افتخارآمیز و بی‌سابقه نسبت به قبل از انقلاب در جمهوری اسلامی ایران ۱۲۰ مؤسسه آموزش گردشگری تأسیس شده و با آموزش و توانمند سازی ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر در تخصص‌های مرتبط با گردشگری بسترهای رشد روز افزون این حرفه را محیا کرده است.
  • صدور ۷۲ هزار و ۱۱۳ گواهینامه پایان دوره کوتاه مدت گردشگری پس از انقلاب اسلامی که نمایانگر رشد ۳۰ برابری نسبت به قبل از انقلاب است.
  • پس از انقلاب با رشدی ۵۰ برابری درآمد ارزی حاصل از ورود گردشگران خارجی به رقمی بالغ بر ۵۵.۵ میلیارد دلار رسیده است این در حالی است که دشمنان نظام جریان تبلیغی گسترده‌ای را برای عدم عزیمت گردشگران خارجی به ایران به راه انداخته‌اند.
  • امروزه بیش از ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت سالانه از سراسر دنیا جهت درمان به ایران مراجعه می‌کنند در حالی‌که در گذشته نه تنها حتی یک مورد سابقه نداشته بلکه ایرانیان می‌باید برای درمان‌های معمولی به خارج می‌رفتند.
  • رژیم طاغوت با هزینه کردن اموال ملت برای گردشگران نورچشمی و گردن کلفت‌های جهان سفره‌های رنگین و بساط‌هایی مثل جشن‌های ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی به راه می‌انداختند اما جمهوری اسلامی ایران با برگزاری بیش از ۵۵۵ رویداد گردشگری اعم از نمایشگاه، جشنواره، هفته فرهنگی استان‌ها و… و برپایی ۱۵ نمایشگاه سالیانه در سطح بین‌المللی و خارجی، گردشگری خارجی را مردمی و به حرفه‌ای پرسود اقتصادی تبدیل کرد.
  • توسعه گردشگری در جمهوری اسلامی ایران باعث رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و محرومیت زدایی نسبی در مناطق هدف گردشگری شده است.
  • طبق آخرین گزارش شورای سفر و گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۷ گردشگری ایران توانسته ارزش افزوده‌ای حدود ۷ میلیارد دلار معادل ۱.۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور ایجاد کند.(به نقل از معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران)
  • با پذیرش عضویت شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران از سوی سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) برای اولین بار یک شرکت ایرانی از بخش خصوصی به عضویت این سازمان در آمد.
  • برقراری امنیت کامل برای حضور گردشگران در هر زمانی و هر مکانی از کشور پس از انقلاب اسلامی.
  • ورود یک میلیون و ۱۴۱ هزار و ۹۵ نفر در سال ۹۶ به قصد زیارت به کشور با وجود سیاست شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی دشمنان نظام نشان از موفقیت انقلاب اسلامی و غلبه فرهنگی بر دشمنان است.
  • برای اولین بار کشور ایران در سال ۱۳۹۲ به عنوان نایب رئیس مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری برگزیده شد و تا سال ۲۰۱۷ (از سال ۲۰۱۴) در عضویت شورای اجرایی و کمیته بررسی عضویت اعضای وابسته این سازمان بوده است.
  • پس از انقلاب اسلامی با توسعه صحن‌ها و رواق‌های بارگاه رضوی (ع) از ۱۲ هزار متر مربع به حدود ۶۰۰ هزار متر مربع (رشد ۵۰ برابری)، این حرم نورانی به سومین مسجد بزرگ جهان و از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کشور تبدیل شد و برای ۳۰ میلیون گردشگر مسلمان در سال آماده گردیده است.
  • زیارت ده‌ها هزار نفری شیعیان در ایام شهادت امام رضا علیه‌السلام در قالب پیاده‌روی زوّار داخلی و خارجی یکی از ابتکار عمل فاخر جمهوری اسلامی ایران در گردشگری زیارتی و مذهبی است.
  • پذیرایی سالیانه از ۱۰۰ میلیون زائر مسلمان در حرم‌های مطهر حضرت معصومه (س)، شاه‌چراغ و سایر امام‌زادگان واجب‌التعظیم، پیامبران و ۸۵۰۰ بقعه با ترویج گردشگری مذهبی و زیارتی خدمت بی‌نظیر ترویج تفکر دینی بر گردشگری است.
  • جریان‌سازی زیارتی مهدوی با توسعه و ترویج زیارت مسجد جمکران پس از انقلاب اسلامی.
  • برپایی راهپیمایی میلیونی مردم تهران در اربعین حسینی به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع).
  • پس از انقلاب اسلامی با وجود کینه‌ورزی و کارشکنی قدرت‌های شیطانی نسبت به ایران در مجامع بین‌المللی ۲۲ اثر تاریخی و طبیعی ایران ثبت جهانی شد در حالی‌که در کل رژیم‌های گذشته تا سال ۵۷ فقط ۷ اثر ثبت شده بود.
  • تحولات شایان توجه گردشگری در ایران بعد از انقلاب اسلامی با فعال شدن ۱۲۵ تشکل حرفه‌ای گردشگری استانی بدون هیچ گونه سابقه مشابهی در زمان حکومت پهلوی.
  • ترویج گردشگری انقلابی از طریق اهتمام متولیان گردشگری برای مورد توجه قرار گرفتن برخی از اماکن سیاسی، تاریخی، اجتماعی کشور از جمله بیت حضرت امام خمینی (ره) مرقد مطهر ایشان، مزار شهدا به ویژه شهدای شاخص در بهشت زهرا (س)، لانه جاسوسی آمریکا و طبس و...
  • تبدیل مزار بسیاری از مجاهدان، عرفا و دانشمندان مغضوب دستگاه ستمشاهی که بخاطر عدالت‌خواهی و استعمارستیزی و بیان حقایق هرگز در زمره نقاط گردشگری نبودند، به مقاصدی برای گردشگری تعالی بخش پس از انقلاب اسلامی.
  • برگزیده شدن شهر تبریز به عنوان‌پایتخت‌گردشگری جهان‌اسلام در سال ۲۰۱۸.
  • برگزیده شدن شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸.
  • معرفی شدن مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷.
  • معرفی شدن اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۰۶.
  • ابداع و جریان‌سازی گردشگری راهیان نور به عنوان فناوری نوین دفاع‌مقدس و جایگزین گردشگری سیاه در دنیا که ده‌ها میلیون زائر داخلی و خارجی را با مفهوم ایثار، مقاومت و شهادت آشنا کرده است.
  • ساخت و تجهیز ۲۲ یادمان دفاع مقدس در ۷ استان برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس به گردشگران.
  • ساخت و تجهیز هزاران مزار و بقعه شهید گمنام به عنوان دارالشفای آزادگان و محلی برای زیارت عاشقان، عارفان و دلسوختگان.
  • راه‌اندازی و ایجاد ۴ باغ موزه دفاع مقدس در شهرهای تهران، کرمان، همدان و زنجان.
  • رایج شدن بازدید ۲۹۴۰ گردشگر خارجی از یادمان‌های دفاع مقدس در سال‌های اخیر.
  • ایجاد و راه‌اندازی بیش از ۱۰۰۰ اقامتگاه بوم‌گردی و معرفی ۵۰۰ منطقه نمونه گردشگری و روستاهای هدف گردشگری.
  • بازتعریف و رونق انواع گردشگری و معرفی مقاصد جدید به‌جای انحصار گردشگری در بازدید از نقاط تاریخی و سیاحتی مانند گردشگری زیارتی، مذهبی، بوم‌گردی، روستایی و عشایری، سلامت، راهیان‌نور، ورزشی و الکترونیک و...
  • حضور مسافران و گردشگران خارجی در مجامع اقتصادی و نمایشگاه‌های تجاری، طبیعت گردی، گردشگری سلامت، کنگره‌های بین المللی علمی، عرصه‌های پژوهشی، راهیان‌نور و گردشگری انقلابی و معنوی و رشد گردشگری زیارتی.
  • اقدام آستان قدس رضوی در فراهم‌نمودن امکان سفر مومنینی که تاکنون موفق به سفر زیارتی امام رضا علیه السلام نشده‌اند.
  • تأسیس و راه‌اندازی موزه‌هایی نظیر جواهرات ملی برای تماشای عبرت آموز گردشگران داخلی و خارجی از گنجینه‌هایی که سلاطین و شاهان ظالم و ستمگر از چپاول سرمایه ملت‌ها به‌دست آورده بودند.
  • رشد کمی و کیفی گردشگری‌دریایی پس از انقلاب، در حالی که قبل از انقلاب در خیال مردم، حتی بومیان ساحل‌نشین، گردشگری تفریحی دریایی مفهومی نداشت.
  • آغاز فعالیت تنها انجمن علمی گردشگری ایران پس از انقلاب از سال ۱۳۸۹ برای ارتقای دانش و گسترش پدیده صنعت گردشگری و بهبود امور آموزش و پژوهش در این رشته.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.