• سه‌شنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 97112311984
  • خبرنگار : 71469

آخرین وضعیت سوخت یارانه‌ای و کم‌سولفور شناورهای ایرانی

مانور بزرگ دریایی ولایت ۹۴ - آرایش شناورهای نیروی دریایی برای مقابله با دشمن فرضی

تمامی کشتی‌های دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند از سوخت کم سولفور استفاده کنند و این مساله جهت تامین نیاز ۱.۴ میلیون تنی کشتی‌های ایرانی به وزارت نفت اعلام شده است و این وزارتخانه باید نیاز مربوطه را تا زمان تعیین شده فراهم نماید. علاوه بر این در مورد سوخت یارانه‌ای ناوگان تجاری سنتی پیشنهادی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه شده تا میزان مسیر تردد شناورها در مسیرهای داخلی جهت تخصیص سوخت یارانه‌ای از ۷۰ به ۹۰ درصد افزایش یابد.

هادی حق‌شناس – معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت موضوع الزام شناورها به استفاده از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد از سال ۲۰۲۰ میلادی و نیز پیشنهاد افزایش میزان سوخت یارانه‌ای از ۷۰ به ۹۰ درصد به مسیر داخلی شناورها، اظهار کرد: چند سالی است که سازمان جهانی دریانوردی به دنبال آن است که سولفور سوخت سنگین که در حال حاضر ۳.۵ درصد است، کاهش یابد و به نیم درصد برسد.

وی ادامه داد: این موضوع برای کاهش آلودگی ایجاد شده توسط ناوگان دریایی جهان است و بر اساس تصمیم اتخاذ شده تمامی کشتی‌های دنیا از سال ۲۰۲۰ مکلف هستند که از سوخت سنگین با سولفور نیم درصد استفاده کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این‌که بخشی از پالایشگاه‌های اروپایی امروزه توانایی تولید این سوخت را دارند، خاطر نشان کرد: طی دو سال گذشته از وزارت نفت درخواست کردیم که حداقل نیاز کشتی‌های ایرانی که شامل شناورهای اقیانوس‌پیماست و شامل ۲۰۰ فروند می‌شود و به میزان ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون تن است، تأمین شود.

حق‌شناس ادامه داد: دو راهکار در این زمینه وجود دارد. ابتدا این‌که کشتی‌ها دستگاه‌هایی به عنوان اسکرابر نصب کنند که می‌تواند سوخت‌ها را تبدیل به سوخت کم سولفور نماید و راهکار دوم نیز این است که به جای نفت کوره از نفت و گاز استفاده کنند که خوشبختانه وزارت نفت توانایی تولید سوخت نفت و گاز کم سولفور را دارد.

وی در ادامه این گفت‌وگو به پیشنهاد افزایش میزان سوخت یارانه‌ای برای شناورها در مسیرهای داخلی اشاره و اعلام کرد: در رابطه با قیمت‌ها پیشنهادی ارائه نشده است و خواستار افزایش میزان مسیر داخلی شناورها جهت اختصاص سوخت یارانه‌ای از ۷۰ به ۹۰ درصد هستیم و تعیین تکلیف این مساله برعهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.