• یکشنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۱:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97112714251
  • خبرنگار : 71442

با رونمایی از پوستر

سومین دوره المپیاد دانش آموزی سواد رسانه‌ای کلید خورد

سومین دوره المپیاد دانش آموزی سواد رسانه ای

از پوستر سومین دوره المپیاد دانش آموزی سواد رسانه‌ای با حضور دانش‌آموزان برگزیده‌ی دوره‌های قبل المپیاد سواد رسانه‌ای، رئیس شورای سیاست‌گذاری و دبیر علمی این المپیاد در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید بشیر حسینی - رئیس شورای سیاست‌گذاری سومین دوره المپیاد دانش‌آموزی سواد رسانه‌ای در مراسم رونمایی از پوستر سومین دوره المپیاد دانش‌آموزی گفت: المپیاد دانش‌آموزی سواد رسانه‌ای با محوریت نسل هزاره‌ی سوم که متولدین سال دو هزار به بعد هستند و زبان آنها زبان رسانه است و با این زبان در همایش‌های دنیا حرف می‌زنند، آغاز به کار کرده است. المپیاد سواد رسانه‌ای بنا بوده در مقوله‌ی سواد رسانه‌ای، برای نسل جدید مهارت و دانش و بینش ایجاد کند تا آنها بدانند چطور دنیای رسانه را بشناسد و از آن لذت ببرد.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری المپیاد برای نسل هزاره‌ی سوم این است که خودشان با مقوله‌ی سواد رسانه‌ای آشنا شوند.

حسینی گفت: وجه بین‌المللی این المپیاد در مرحله سوم به این گونه است که برگزیدگان به مسابقات جهانی و بین‌المللی اعزام می‌شوند.

به گفته‌ی وی این رویداد در سه مرحله داخلی برگزار شده و برگزیدگان مدال طلای المپیاد می‌توانند در سومین رویداد بین المللی (IMLO (International Media Literacy Olympiad که در سال ۲۰۲۰ برگزار می‌شود، شرکت کنند.

رئیس سومین دوره المپیاد دانش‌آموزی سواد رسانه‌ای در پاسخ به این پرسش که چه افقی را برای این المپیاد ترسیم کرده‌اید؟ گفت: سواد رسانه به موقعیت شغلی وابسته نیست و هر کسی هر جا باشد به سواد رسانه‌ای نیاز دارد. ما محدودیت بازار کاری و شغلی نداریم و افراد در هر رشته‌ای که باشند می‌توانند به این حوزه ورود کنند.

در ادامه دکتر محمدصادق باطنی - دبیر علمی سومین دوره المپیاد دانش‌آموزی سواد رسانه‌ای با بیان اینکه فراخوان سومین دوره المپیاد منتشر شده است، گفت: امروز عملاً با رونمایی از پوستر دوره‌ی سوم، این رویداد کلید خواهد خورد.

او گفت: دوره‌ی سوم قوی‌تر و با حضور شرکت‌کنندگان بیشتری برگزار خواهد شد. بر این اساس ثبت‌نام شرکت‌کنندگان تا تاریخ ۲۹ فروردین سال ۹۸ ادامه خواهد داشت. آزمون‌های این دوره از المپیاد نیز در سه مرحله در تاریخ‌های ۱۳ اردیبهشت، تیر و مرداد ۹۸ برگزار خواهد شد و برگزیدگان مهارت‌های رسانه‌ای خود را بروز خواهند داد.

دبیر علمی سومین دوره‌ی المپیاد دانش‌آموزی سواد رسانه‌ای درباره‌ی تفاوت دوره‌های پیشین المپیاد با دوره‌ی جدید نیز تصریح کرد: تفاوت این دوره با دوره‌های قبل در این است که خود شرکت‌کنندگان و برگزیدگان دوره‌های قبل می‌توانند در طراحی المپیاد سهم داشته باشند. همچنین نقش‌آفرینی معلمان سواد رسانه‌ای کشور نیز فعالانه‌تر خواهد بود.

وی افزود: طی هماهنگی صورت‌گرفته با دانشگاه صدا و سیما بناست برگزیدگان المپیاد سواد رسانه‌ای در این دوره و آورندگان مدال طلا با معافیت و بدون مصاحبه‌ی علمی به دانشگاه صدا و سیما جذب شوند.

باطنی همچنین یادآور شد: سال گذشته حدود هزار دانش آموز با استعدادهای مختلف از چهل شهر از سراسر کشور در المپیاد دانش‌آموزی سواد رسانه‌ای حضور داشتند که در دوره سوم برآورد ما بیش از این است. همچنین به غیر از حوزه‌های رسمی، برای افرادی که از شهرهای دیگر علاقمند به شرکت در آزمون المپیاد هستند، اگر تعداد آنها حداقل به ۲۰ نفر برسد، با هماهنگی آزمون را در همان شهر برگزار و همان جا را به عنوان حوزه آزمونی اعلام خواهیم کرد.

وی درباره‌ی منابع آزمون این دوره از المپیاد نیز یادآور شد: به غیر از کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای منابع دیگری هم اعلام شده که در سایت باشگاه سواد رسانه‌ای به نشانی imlc.ir اعلام شده است و علاقمندان می‌توانند از طریق همین سایت در المپیاد ثبت نام کنند.

او همچنین تاکید کرد: معلمان سواد رسانه‌ای کشور می‌توانند به باشگاه مدرسان سواد رسانه‌ای بپیوندند و تسهیلاتی را برای شرکت دانش‌آموزان در این باشگاه ایجاد کنند.

باطنی با اشاره به سابقه برگزاری المپیاد دانش‌آموزی سواد رسانه‌ای گفت: برگزاری این المپیاد از سال ۹۵ کلید خورد. دوره‌ی نخست همان سال ۹۵ به صورت آزمایشی برگزار شد. دومین دوره این المپیاد نیز در سال ۹۶ رسماً آغاز به کار کرد. متولی این المپیاد نیز باشگاه سواد رسانه‌ای است که در کنار آن مجموعه‌ها و مؤسسات ارگان‌های مختلف حضور دارند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست آتنا ایزدخواه یکی از مدال‌آوران المپیاد سواد رسانه‌ای هدف از حضورش در این المپیاد را اینگونه عنوان کرد: تنها دلیلی که در المپیاد شرکت کردم تقویت مهارت مواجهه‌ام با اخبار بود؛ اخباری که به شدت حجم زیادی از اطلاعات را در بر می‌گرفتند. اخباری که نمی‌توانستم به راحتی از کنار آنها بگذرم. از طرفی به سنی رسیده بودم که خبرها، غیرمرتبط با من نبودند. شاید دو سال پیش اینگونه نبود به جهت اینکه کم سن و سال‌تر بودم اما الان مسیرمان وسیع‌تر شده است. بنابراین با این هدف وارد المپیاد شدم که بتوانم در برابر اطلاعات و اخباری که در دنیای اطرافم می‌بینم حرفی برای گفتن داشته باشم.

در ادامه، طاها زاهد از دیگر مدال‌آوران المپیاد دانش‌آموزی سواد رسانه‌ای هدف از حضورش در این المپیاد را این‌گونه توضیح داد: بحث سواد رسانه‌ای فقط مربوط به حوزه رسانه و خبر نمی‌شود. سواد رسانه‌ای در همه حوزه‌ها به کمک ما می‌آید. من برای محک‌زدن خودم در حوزه سواد رسانه‌ای از طریق معلمم به این المپیاد جذب شدم.

به گزارش ایسنا، در پایان این نشست از پوستر سومین دوره‌ی المپیاد دانش‌آموزی سواد رسانه‌ای رونمایی شد و اعضای این المپیاد از بخش‌های مختلف تحریریه ایسنا بازدید کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.