• دوشنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 97122714169
  • خبرنگار : 71573

«شاهنامه» برای جوانان و کتاب‌های دیگر

کتاب‌های نشر ترنگ

مجموعه سه‌جلدی «شاهنامه فردوسی به زبان ساده برای جوانان» نوشته مصطفی جمشیدی، «سخنی از سیمرغ» به کوشش سامان اصفهانی و «عمیق‌ترین پذیرش» با ترجمه و گردآوری وحید مهدیخانی راهی بازار شده است.

به گزارش ایسنا،  مجموعه سه‌جلدی «شاهنامه فردوسی به زبان ساده برای جوانان» نوشته مصطفی جمشیدی با دیباچه میرجلال‌الدین کزازی و ویرایش سامان اصفهانی در سه جلد با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در نشر ترنگ راهی بازار شده است.

در مقدمه کتاب به قلم نویسنده می‌خوانیم: هیچ‌گاه علاقه‌ چندانی به خواندن متن کامل کتاب شاهنامه از خود نشان نداده بودم. زمانی که سنم به حدود ۷۰ سالگی رسید، با توجه به فراغت بیشتر، تصمیم گرفتم شاهنامه فردوسی را از آغاز تا پایان بخوانم. در این دوباره‌خوانی بود که با دریای بی‌کران سروده‌های این بزرگ‌مرد حماسی ایران روبه‌رو شدم.

در بررسی کامل متن شاهنامه، به سه‌ ویژگی بنیادین برمی‌خوریم: نخست، در سراسر داستان‌ها، هرگاه پادشاهی نامه‌هایی برای فرماندهان خود می‌فرستد یا کسانی گزارش پیروزهای خود را به شاهان می‌دهند، در آغاز هر نامه‌ یا داستان، به وصف خداوند یکتا پرداخته می‌شود و جالب این‌که اشعاری در این زمینه  در برهه‌های مختلف داستان در یگانگی پروردگار سروده شده است.

دومین ویژگی در سراسر این کتاب بزرگ، توجه و تأکید به خردورزی و هوشیار کردن خواننده برای استفاده از دانش و خرد در تصمیم‌گیری‌ها است که در جای‌جای اشعار به چشم می‌خورد.

سومین ویژگی شاهنامه، نصیحت خواننده به این نکته است که نه شادی و نه غم، هیچ‌گاه در این دنیا پایدار نیست؛ بنابراین، مردم نباید هنگام بروز مشکل، زانوی غم دربربگیرند یا در رویدادی خوش، از فزونی و شادمانی از خود بی‌خود شوند؛ زیرا هر دو این رویدادها، پس از اندک زمانی، رنگ می‌بازند یا جای خود را با یکدیگر عوض می‌کنند.

ویژگی دیگری که نبایست از آن غافل بود، توجه فردوسی به سرور و شادمانی است؛ قهرمانان فردوسی هرچند مرد پیکار و نبرد هستند، ولی هرگاه که فرصتی ‌می‌یابند از گستردن خوان شادی و تفریح غفلت نمی‌کنند.

هدف من از جسارت بزرگی که در تدوین اشعار شاهنامه به زبان ساده به خرج داده‌ام این بود که نوجوانان این مرز و بوم؛ یعنی نسلی را که با پیشرفت‌های عظیم فناوری، سرگرمی‌های گوناگونی در اختیارشان بوده و از سویی شاید به علت وجود واژگان ناآشنا، علاقه کمتری به خوانش همه اشعار شاهنامه داشته باشند، به این دریای بی‌کران علاقه‌مند کنم.

همچنین چاپ دوم «سخنی از سیمرغ؛ گفتگو با میرجلال‌الدین کزازی پیرامون شاهنامه فردوسی» به کوشش سامان اصفهانی در ۲۳۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۴۵۰۰ تومان در نشر یادشده عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: طبیعت متکثر گفت‌وگو که موجب به شمار آوردن هستی‌شناسی «دیگری» و «دیگران» می‌شود، به شکل بسیار مطلوبی می‌تواند ما را به سوی تولید نظریه و تفکر انتقادی سوق داده و خیر و شر فرهنگ ما را مشخص کند. این یکی از وضعیت‌های مهمی است که در آن می‌توانیم محدودیت‌ها و مقدرات این فرهنگ را بیشتر بشناسیم.

گذشته از این، تصور من بر این است در برخورد با کسانی که از سالیان پیش آرای خود را درباره شاهنامه نوشته‌اند و پژوهش‌های خود را به سرانجام رسانیده‌اند، تنها در گفتمانی زنده و روزآمد، امکان بازخوانی و فراروی از آرایشان، و زایش تفکرات تازه در این گستره وجود دارد. این نیز به خودی خود در خدمت شکلی دیگر از بازخوانی و به چالش کشیدن چنین متن‌هایی است.

دیگر کتاب نشر ترنگ، «عمیق‌ترین پذیرش: بیداری بنیادی در زندگی روزمره» نوشته جف فوستر با ترجمه و گرآوری وحید مهدیخانی است که در ۳۰۷ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۳۳۵۰۰ تومان راهی بازار شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: به زندگی‌ات نگاه کن، دعوت در همه‌جا هست: در شادی و در درد، در ملامت و در هیجان، در اندوه و در وجد، در شیرینی و در تلخی، در تولدتان و در بستر مرگتان. دعوت اینجاست، در هر تک لحظه این هدیه گران‌بها و ظریف  زندگی که ما آن را بسیار به آسانی مسلم می‌پنداریم؛ و آن هم‌اکنون، حتی وقتی این کلمات را می‌خوانی، به‌طور مودبانه تو را به سوی خودش فرامی‌خواند.

 انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.