• سه‌شنبه / ۴ تیر ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98040402182
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس اتحادیه پوشاک خراسان رضوی مطرح کرد

واحدهای زیرزمینی، معضل بازار پوشاک در خراسان رضوی

پوشاک

رئیس اتحادیه پوشاک دوخته مشهد گفت: یکی از معضلات موجود در بخش پوشاک، واحدهای زیرزمینی است که کالاها را با قیمت و کیفیت پایین وارد بازار می‌کنند.

محمد لسان‌طوسی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت بازار پوشاک، اظهار کرد: پوشاک جز کم تورم‌ترین کالاها در بازار است، زیرا دارای مقوله‌ای به نام فصل و مد است و به طور مثال در فصل تابستان فروشندگان برای خرید پوشاک تابستانی چاره‌ای جز فروش پوشاک زمستانی با قیمت پایین‌تر ندارند و نمی‌توانند پوشاک زمستانی را در مغازه خود نگه دارند.

وی افزود: همچنین پارچه نیز حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته که سبب افزایش ۳۰ درصدی قیمت پوشاک شده و با توجه به بحث مد و فصل، این افزایش قیمت تقریباً قابل توجه نیست.

رئیس اتحادیه پوشاک دوخته مشهد در خصوص میزان واحدهای صنفی فروش پوشاک دوخته‌شده در مشهد خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ هزار عضو وجود دارد که ۹۰ درصد آنان دارای پروانه دائم هستند. به طور کلی حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی در شهر مشهد وجود دارد.

نا تمام ماندن پروژه احداث شهرک پوشاک

لسان طوسی در رابطه با وضعیت کنونی احداث شهرک پوشاک که پیشنهاد آن در سال ۹۴ از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت ارائه شده‌بود، بیان کرد: پیگیری‌های خوبی از طرف اتحادیه ما صورت گرفت اراده‌ها بر این امر تحقق پیدا کرده‌بود که این شهرک راه اندازی شود اما با توجه به بحث کالای خارجی و واردات آنکه روز به روز سبب کمرنگ‌شدن کالای تولید داخل می‌شود، این امر مغفول ماند زیرا واردات کالای خارجی بر تولید داخلی ارجحیت داشت و پیگیری‌های ما نیز در این زمینه ثمری نداشت.

وی در خصوص وضعیت کالای داخلی و علت کاهش اعتماد مردم نسبت به آن تصریح کرد: تا قبل از اینکه کالای چینی وارد بازار شود، عدم کیفیت کالای داخلی مصداق داشت اما پس از ورود کالای بی‌کیفیت چینی به بازار، این امر مشخص شد که کیفیت کالای ایرانی به مراتب بالاتر از کالای چینی است و این امر سبب اعتماد بیشتر مردم به کالای داخلی شد.

رئیس اتحادیه پوشاک دوخته مشهد خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در کشور مسبوق به سابقه است زیرا کشور ما در دهه ۵۰ جزو صادرکنندگان پوشاک بوده و ما نیز می‌توانیم ظرف دو الی سه سال آینده مجدد به این دوران بازگردیم و دیگر احتیاجی به واردات پوشاک در کشور وجود خواهد داشت.

لسان طوسی مطرح کرد: این امر زمانی ممکن است که دولت مشکلات تولیدکنندگان همچون تسهیلات، نقدینگی، بحث تأمین اجتماعی، مالیات، مالیات بر ارزش افزوده را رفع کند. همچنین از ابتدای سال ۹۶ واردات کالای خارجی توسط افراد حقیقی ممنوع شد و مجدداً از ابتدای سال ۹۷ افراد حقوقی و برندها نیز از ورود کالای خارجی منع شدند.

مشهد قطب دوم تولید پوشاک

وی اضافه کرد: این امر یک توفیق اجباری برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرد و اگر دولت مشکلات مطرح شده را حل کند، می‌توانیم مجدد به جایگاه اولیه خود بازگشته و به صورت شبانه روز چه در تهران به عنوان قطب اول و چه در مشهد به عنوان قطب دوم به تولید پوشاک مشغول شویم.

رئیس اتحادیه پوشاک دوخته مشهد در پاسخ به این سوال که چه میزان از پوشاک مصرفی مشهد، در تهران و چه میزان در مشهد تولید می‌شود، گفت: موضوعی که همیشه وجود داشته این است که تهران به دلیل امکانات، تجهیزات و سرمایه به عنوان قطب اول تولید پوشاک مطرح بوده وگرنه از نظر پتانسیل و ظرفیت، شهر مشهد از تهران کمتر نیست.

لسان طوسی خاطرنشان کرد: در تهران سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه تولید پوشاک صورت می‌گیرد و اگر این گونه سرمایه‌گذاری در مشهد نیز وجود داشته باشد مسلماً در تولید پوشاک همطراز با تهران خواهیم شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با احیای مجدد بخشی از کارخانه‌ها که قبلاً سرمایه خود را خارج کرده بودند و اکنون پس از ممنوعیت کالای خارجی مجدد سرمایه خود را به چرخه تولید بازگردانده‌اند، قطعاً اگر دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم و جدای از منافع شخصی به منافع ملی خود فکر کنیم، سریعاً به نتیجه خواهیم رسید.

رئیس اتحادیه پوشاک دوخته مشهد اقدامات انجام شده در زمینه برند سازی پوشاک داخلی، تصریح کرد: ما در این زمینه در شهر مشهد تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم. آغاز فعالیت‌ها از تهران بوده که سبب شناسایی برندهای واقعی شده است. در این راستا برندهای غیر واقعی شناسایی و تابلوهای آنان پایین آورده شد و برند واقعی از غیر واقعی تمیز داده شد.

لسان طوسی عنوان کرد: از آنجا که از ابتدای سال ۹۷ واردات پوشاک خارجی از طریق برندها ممنوع شده است، حضور برندهای خارجی روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و با توجه به این نکته که ممنوعیت واردات برندهای خارجی توفیقی اجباری را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده، ما باید به کیفیت‌سازی توجه بیشتری نشان دهیم. البته کیفیت کالای ایرانی در مقایسه با کالای چینی مردم را از خواب غفلت بیدار کرده ولی ما باید به سمت معرفی کالاهای با کیفیت ایرانی رفته و با برندسازی، برندهای ایرانی را با خارجی جایگزین کنیم.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته برای مقابله با قاچاق پوشاک، افزود: اتفاقات خوبی در دو سه سال گذشته رخ داده و ستاد مبارزه با کالای قاچاق اقدامات خوبی را با سازمان بازرسی و نظارت اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی انجام داده و از ورود کالاهای مشکوک به قاچاق به بازار جلوگیری شده است.

مدیریت قاچاق باید از مرز صورت بگیرد

رئیس اتحادیه پوشاک دوخته مشهد عنوان کرد: به نظر من کالاها در درجه اول باید از مرز مدیریت شود. در حال حاضر به دلیل عدم وجود امکانات مناسب در مرز و به دلیل اینکه دستگاه‌های ایکس ری (X-RAY) به اندازه کافی در مرز و ورودی گمرکات وجود ندارد، بخشی از کالاها با اظهار واردکننده، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. اگر این موضوع تداوم داشته باشد، قطعاً بر تولید داخلی و شعار امسال مبنی بر رونق تولید تأثیرگذار خواهد بود.

لسان طوسی در خصوص نحوه نظارت بر بازار پوشاک و بیشترین تخلفات موجود در این حوزه، گفت: در حال حاضر با توجه به عدم ثبات بازار در خرید مواد اولیه، کارگاه تولیدی قادر به خرید اجناس با قیمت ثابت نیست و تنها افرادی که دارای سرمایه زیادی هستند و توانایی خرید نقدی داشته، می‌توانند با خرید مواد اولیه و دپو آن در بازار حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه عدم درج اتیکت سبب سردرگمی مشتریان می‌شود و با وجود تاکید زیاد سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت بر روی این موضوع، متأسفانه تا کنون نتیجه مورد نظر حاصل نشده است.

رئیس اتحادیه پوشاک دوخته مشهد اظهار کرد: سردرگمی مشتریان و عدم ثبات قیمت سبب سو استفاده برخی افراد در بحث عرضه می‌شود اما در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی مجبورند اجناس خود را با قیمت خود آن کالا عرضه کنند. نکاتی که واحدهای تولیدی باید به آن توجه کنند صدور فاکتور، درج اتیکت و پاسخگویی به مشتریانی است که از کیفیت کالای خریداری شده خود ناراضی هستند.

فروش کالای ایرانی با لیبل ترک

لسان طوسی در زمینه تخلفات موجود در واحدهای تولیدی فروش پوشاک خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مهم در این زمینه فروش کالای ایرانی با لیبل ترک است، این موضوع زمانی رخ می‌دهد که تولیدکننده داخلی نتواند پوشاک تولیدی خود را با قیمت مناسب به فروش برساند.

وی با اشاره به این موضوع که فروش کالای ایرانی با لیبل ترک نوعی تبلیغ برای این کشورها است، گفت: امیدواریم نسبت به موضوع فروش تقلبی پوشاک نظارتی جدی صورت بگیرد تا کالاهای ایرانی با حفظ اصالت خود با لیبل ایرانی به فروش برسد.

یکی از معضلات موجود در بخش پوشاک، واحدهای زیرزمینی است

رئیس اتحادیه پوشاک دوخته مشهد در خصوص نحوه برخورد با واحدهای زیرزمینی بیان کرد: یکی از معضلات موجود در بخش پوشاک، واحدهای زیرزمینی است. این واحدها به دلیل اینکه حق و حقوق دولت را پرداخت نمی‌کنند و کارکنان آن نیز تحت پوشش بیمه نیستند، قطعاً از هزینه کمتری برخوردار بوده و کالای کم‌کیفیت را به جای کالای با کیفیت داخلی وارد بازار می‌کنند.

لسان طوسی خاطرنشان کرد: مسلماً تولیدکنندگان به دلیل پرداخت حق و حقوق دولت و بیمه کارکنان قادر به رقابت با این واحدها نیستند و دلیل اصلی آن نیز مخارج بالای آنان است. اگر دولت در بحث قیمت‌گذاری دخالتی نداشته باشد و تولیدکنندگانی که کالای باکیفیت تولید می‌کنند اجازه فروش با قیمت بالاتر را داشته باشند که به نوعی بازار رقابتی ایجاد خواهد کرد و تعیین قیمت بر عهده بازار خواهد شد، قطعاً خیلی زود کارگاه‌های زیرزمینی حذف خواهد شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.