• شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98052612656
  • خبرنگار : 30054

چرا گردشگران خارجی به ایران می‌آیند؟

ریل رو

از روزهایی که مارکوپولو و ابن‌بطوطه روی نقشه‌های پوستی مسیر سفر خود را به شرق و غرب عالم مشخص می‌کردند تا امروز که اپلیکیشن‌ها و سایت‌های مختلف کار برنامه‌ریزی سفر گردشگران را انجام می‌دهند، ایران همواره جزء مقاصد جذاب برای جهانگردان بوده.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام خانه سفر پارس، روزگاری قرارگیری در مسیر جاده ابریشم پای سیاحان را به ایران باز می‌کرد و امروز زیبایی‌های به‌جامانده از آن دوران آن‌ها را به بازدید از کشوری کهن  ترغیب می‌کند. امروز دیگر گردشگران تاجر و مورخ و مستشار نیستند که قصدشان از سفر اقتصادی و سیاسی باشد.

گردشگران امروز با اهداف و نگاه‌های مختلفی پا در راه سفر می‌گذارند و این اهداف در انتخاب مقصدشان نقش بسیار مهمی دارد. ایران یکی از کشورهایی است که می‌توان گفت چنته‌ای پروپیمان از جاذبه برای طیف‌های مختلف گردشگران دارد.

گرچه امروز ایران با استانداردهای بخش خدمات گردشگری در دنیا فاصله دارد، اما جاذبه‌هایی در محدوده مرزهای این کشور قرار دارد که در طول تاریخ بسیاری از جهانگردان را وسوسه کرده تا برای بازدیدشان سختی‌ها را نادیده بگیرند.

مقاصد کلاسیک گردشگری

اغلب گردشگرانی که برای نخستین بار به کشوری سفر می‌کنند، ترجیح می‌دهند در مسیرهای کلاسیک سفر کنند و از جاذبه‌های پرطرفدار آن کشور بازدید کنند و در سفرهای دوم و سوم است که به کشف نقاط کمتر شناخته‌شده می‌پردازند و به گوشه و کنار شهرها و روستاها سرک می‌کشند. در سال‌های اخیر شاهد حضور کوله‌گردها و گردشگران ماجراجو در شهرهای مختلف ایران هستیم، اما همچنان اکثریت با گردشگرانی است که در قالب تورهای ایران Iran tour از پیش برنامه‌ریزی‌شده، به مقاصد کلاسیک سفر می‌کنند. دفاتر خدمات مسافرتی چند مسیر کلاسیک با توجه به علاقه گردشگران و جاذبه‌های شناخته‌شده جهانی ایران تعریف کرده‌اند و به‌عنوان گزینه در اختیار تورها قرار می‌دهند که شهرهای گردشگر پذیری مثل اصفهان، شیراز، یزد، خوزستان، مشهد، تبریز، کرمانشاه، کرمان، کاشان و همدان را شامل می‌شود.

انگیزه سفر خارجی‌ها به ایران

در کنار این تورها که به مقاصد کلاسیک برگزار می‌شود، سفرهایی هم با نگاه تخصصی و اغلب به‌صورت فردی به نقاط مختلف ایران انجام می‌شود. در میان گردشگرانی که ایران را به‌عنوان مقصد سفر Travel to Iran انتخاب می‌کنند، هستند کسانی که برای سفرهایشان یک تم مشخص دارند، به طور مثال کسانی که بر اساس فهرست میراث جهانی یونسکو سفر می‌کنند و در سفرشان به ایران سراغ چغازنبیل و لوت و میمند و زنجان را می‌گیرند.

کسانی که برای صعود به قلل مرتفع جهان به کشورهای مختلف سفر می‌کنند و فتح دماوند و سبلان هدف اصلی سفرشان به ایران است. گردشگرانی هستند که لیستی بلندبالا از جاذبه‌های طبیعی دنیا دارند و با هر سفر مقابل تعدادی از آن‌ها یک نشانه می‌گذارند به معنای بازدید از آن جاذبه و در سفرشان به ایران هم به سراغ لوت و جنگل‌های هیرکانی و دریاچه ارومیه و چشمه‌ها و تالاب‌ها می‌روند. بعضی هم به گردشگری ادبی علاقه‌مندند و ایران را به‌قصد بازدید از مقبره سعدی و حافظ و فردوسی به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند. بعضی گردشگران برای تکمیل تحقیقاتشان در مورد هنر شرقی و برای مطالعه در مورد خوشنویسی، مینیاتور و صنایع‌دستی و فرش به ایران سفر می‌کنند. محوطه‌های باستانی ایران هم جاذبه‌ای است که بسیاری پژوهشگران را به این بخش از آسیا می‌کشاند تا از شوش و سیلک و دهتل و شهرسوخته و جیرفت بازدید و آثار کشف شده در این محوطه‌ها را از نزدیک مطالعه کنند. هر چند تعداد گردشگرانی که به‌صورت فردی و با اهدافی مشخص به ایران سفر می‌کنند، زیاد نیست، اما آمارها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تعداد این طیف از گردشگران رو به افزایش است.

دلایل محبوبیت ایران بین گردشگران

آنچه مسلم است ایران با ۲۳ اثر ثبتی در فهرست میراث جهانی یونسکو و با تاریخ و پیشینه‌ای قابل‌توجه، می‌تواند حرف‌های زیادی در حوزه گردشگری در سطح دنیا داشته باشد اما ضعف‌های مدیریتی در بخش‌های مختلف گاهی حرفی باقی نمی‌گذارد. باوجود تمام ضعف‌ها و مشکلات، هنوز هستند گردشگرانی که سودای بازدید از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی ایران را در سردارند و نامش را در لیست مقاصد سفرشان حفظ می‌کنند. تصویری که امروز از نگاه گردشگران خارجی در مورد ایران در دنیای گسترده مجازی منعکس می‌شود -به‌جز چند مورد خاص- جز زیبایی و شکوه و مهربانی نیست.

به شهادت راهنمایان گردشگری، قریب به‌اتفاق گردشگرانی که برای نخستین بار سفر به ایران را تجربه می‌کنند، قبل از خداحافظی، خاطره‌شان از مهربانی و میهمان‌نوازی و فرهنگ مردم ایران را پررنگ‌ترین وجه سفرشان عنوان می‌کنند و این سخنی به‌گزاف نیست که مهم‌ترین جاذبه‌ایران فرهنگ و مردم آن است.

سفرهای موضوعی و هدفمند به ایران با SURFIRAN

تاکنون تبلیغات برون‌مرزی ما برای بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان، عمدتاً بر جذابیت سایت‌های گردشگری در شهرهای مهم متمرکز بوده، فارغ از اینکه امروزه گردشگری، در مکان و بازدید از یک سایت خلاصه نمی‌شود و بسیاری از جاذبه‌ها و تجربه‌ها، از کشتی با چوخه در خراسان تا جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران در لرستان می‌تواند موضوعی برای سفر گردشگران خارجی به ایران باشد. در همین راستا چند سالی است که این روال به همت گروه‌هایی از دانش‌آموختگان و فعالان عمدتاً جوان گردشگری دست‌خوش تغییر شده.

SURFIRAN یکی از این مجموعه‌ها است که یکی از اهداف مهم خود را معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده ایران قرار داده تا به‌ این‌ ترتیب زیبایی‌های چهارگوشه ایران، در همه فصول سال مورد توجه گردشگران خارجی قرار بگیرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.