• یکشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: علم و فناوری جهان
  • کد خبر: 98060301184
  • خبرنگار : 71589

"اوبر" به پای خود شلیک کرد!

دارا خسروشاهی

دارا خسروشاهی مدیرعامل ایرانی شرکت آژانس موبایلی "اوبر" که دو سال است برای دمیدن نفس تازه به این استارتاپ بزرگ به عنوان مدیرعامل معرفی شده، پس از عرضه عمومی سهام این شرکت و تبدیل آن به یک شرکت عمومی اکنون با جدی گرفتن مسائل ایمنی سعی در جلب هرچه بیشتر رضایت مشتریان خود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، دو سال پیش بود که دارا خسروشاهی برای بخشیدن جان تازه‌ای به شرکت اوبر، سکان مدیریت این شرکت را در دست گرفت، اما اکنون با مشکلات زیادی روبرو است و دچار کاهش محبوبیت از جانب مشتریان شده است. به طوری که در حال تبدیل به یک شرکت ضررده است.

مطمئنا اوضاع با توجه به انتشار نزدیک کتابی در مورد اوبر که توسط "مایک ایساک" گزارشگر نیویورک تایمز نوشته شده است، بدتر می‌شود. ایساک در یک گزیده منتشر شده در روز گذشته پرده از چگونگی فریب دادن مشتریان برداشته است. به مشتریان اوبر گفته می‌شد با پرداخت 1 دلار بیشتر در هر سفر، به تأمین بودجه روند بررسی سفرها، بررسی‌های منظم وسایل نقلیه، آموزش ایمنی به رانندگان، توسعه ویژگی‌های ایمنی در برنامه و بیمه کمک می‌شود، در حالی که این طور نبوده است.

طبق گفته ایساک، این کمپین بسیار موفقیت آمیز بوده است و تقریبا نیم میلیارد دلار برای اوبر به ارمغان آورده است. افسوس که طبق گفته کارمندانی که در این پروژه کار می‌کردند این هزینه‌ای بوده است برای حاشیه سود و بودجه احتیاطی در نظر گرفته شده است و در واقع اوبر با این پول به هیچ یک از موارد بالا نپرداخته است.

"اوم مالک" روزنامه‌نگار، دیروز پس از خواندن این گزیده، در یک توییت نوشت: باید منتظر عذرخواهی دارا خسروشاهی بود، اکنون ما متفاوت هستیم.

اوبر امروز به جای عذرخواهی به برخی از مشتریان خود ایمیلی ارسال کرد که نوشته بود: شماره تلفن شما در برنامه پنهان می‌ماند.

این شرکت در ادامه به مشتریان گفت که شماره تلفن آنها هنگام تماس یا پیام به راننده پنهان می‌ماند و همچنین می‌توانند مکان‌های سوار شدن و پیاده شدن را برای راننده پنهان کنند تا در سابقه سفر راننده قابل مشاهده نباشد. ضمن اینکه برای حفظ بیشتر حریم خصوصی اگر نمی‌خواهند آدرس دقیق خود را به اشتراک بگذارند، می‌توانند درخواست سوار شدن را روی نزدیکترین خیابان تنظیم کنند.

این ایمیل به طور واضح برای جلب رضایت مشتریان ارسال شده است، چرا که برخی از آنها شاکی بودند که اوبر اهمیتی به آنها نمی‌دهد.

اما این ایمیل بیش از هر چیزی گواه این است که به مشتریان یادآوری می‌شود سوار شدن در یک تاکسی اوبر خطر زندگی و مرگ را در پی دارد و در واقع اوبر به خطری که مسافران را تهدید می‌کند، اذعان دارد.

تأکید بر اینکه این شرکت به ایمنی متعهد است با این ایمیل مثل کسی است که اسلحه در اختیار دارد اما به جای استفاده علیه دشمن به پای خود شلیک می‌کند.

در هر صورت این ماجرا نشان می‌دهد اوبر سر عقل آمده و دست از فریبکاری برداشته و در حال حرکت به سمت مسیر درست است.

اگرچه که کمپین‌هایی مانند پرداخت 1 دلار برای افزایش ایمنی و بیمه تحت رهبری "کالانیک"(مدیرعامل اسبق لوبر) برگزار شده بود که از هیچ کاری برای بالا بردن سود اوبر دریغ نمی‌کرد، اما اکنون تبدیل به مشکل خسروشاهی شده است.

سهام این شرکت در حال سقوط بود و عمومی کردن شرکت در اوایل ماه مه مانع از غرق شدن آن شد.

این ها فقط بخش کوچکی از چالش‌های سختی است که خسروشاهی با آنها روبروست. تحویل غذا، فناوری خودران، رقبای داخلی و خارجی و غیره از دیگر مشکلات عدیده خسروشاهی هستند.

ضمن اینکه کتاب ایساک بدون شک بسیاری از مشکلات دیگر را ایجاد خواهد کرد.

باید منتظر موج تبلیغاتی منفی اجتناب ناپذیر بود. از خسروشاهی انتظار نوسان نمی‌رود، چرا که سبک او این نیست، اما امید است که این شرکت اقدام به ارسال ایمیل مستقیم به مشتریان آن هم بدون هیچ زمینه‌ای نکند.

عالی خواهد بود اگر اوبر ایمنی مشتریان را جدی‌تر بگیرد، اما رسیدن به این نقطه که به مشتریان بگویید چگونه از رانندگان اوبر در امان بمانند، مورد قبول نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.