• دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98060401875
  • خبرنگار : 71461

اجرای طرح شمیم حسینی در ۴۰۰ امامزاده

عادل

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر این موضوع که مهمترین رویداد فرهنگی که جمیع جهات زندگی را در بر می‌گیرد عاشورا است گفت: ما امسال علاوه بر اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۳۳۲۳ بقعه درصدد هستیم طرح شمیم حسینی را در ۴۰۰ امامزاده برگزار کرده و از موقوفاتی که در راستای اطعام و تعزیه داری بدون قید مکان و زمان هستند نمایشگاه اقلام غذایی را با حضور اصناف در محل امامزادگان برگزار کنیم تا از این طریق هیات‌های مذهبی بتوانند اقلام غذایی خود را با ۳۰ درصد تخفیف و حواله‌هایی که از نیت واقفین به آنها ارائه می شود تهیه کنند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام  و المسلمین عادل امروز دوشنبه ( ۴ شهریور ماه) در نشست ارائه برنامه‌های "طرح‌ ملی شمیم حسینی و مهر تحصیلی" که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد با ارائه برنامه‌های مهر تحصیلی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: این برنامه‌ها با رویکرد تکریم دانش‌آموزان از موقوفاتی که عواید آن صرف تحصیلات دانش‌آموزان می‌شود اجرا می‌کنیم. نیازهای اولیه‌ دانش آموزان را برای یک سال تهیه کرده و در اختیار آنها قرار می‌دهیم. ۱۱۸۵موقوفه در راستای بحث تکریم و تحصیل دانش آموزان با ۱۵۱۳ نیت داریم. در حدود ۱۲۵ تومان برای هر کدام از دانش آموزان هزینه کرده‌ایم و در مجموع ۳۰ میلیارد هزینه طرح مهر تحصیلی با رویکرد تکریم دانش آموزان در نظر گرفته شده است. تمام بسته‌ها با توجه به شعار سال از کالای باکیفیت ایرانی تهیه شده و کلیه مقاطع تحصیلی را تحت پوشش قرار دهیم. در سال گذشته ۲۱ میلیارد هزینه و ۴۰ هزار بسته تهیه کردیم. اما امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها ۳۰ میلیارد ریال هزینه و در حدود ۳۰ هزار بسته تهیه شده است.

۶۰ درصد موقوفات در راستای اطعام ، عزاداری و روضه خوانی امام حسین(ع) است

عادل در ادامه با ارائه طرح شمیم حسینی برای ایام ماه محرم و صفر عنوان کرد مهمترین رویداد فرهنگی که جمیع جهات را در بر می‌گیرد و برای تمام مسائل زندگی دست دارد رویداد عاشورا است و در حدود ۶۰ درصد از موقوفات کل کشور مربوط به امام حسین (ع) و در راستای عزاداری، اطعام و روضه خوانی و سایر موارد در عرصه‌ی عزاداری و ترویج شعائر حسینی است.

وی گفت: در سالهای گذشته ویژه برنامه‌ای تحت عنوان بصیرت عاشورایی داشتیم که نیات را دسته بندی و اجرا می‌کردیم. امسال نیز علاوه بر طرح بصیرت عاشورایی، همچون سالهای گذشته طرح لبیک یا حسین در ابتدای ماه محرم، طرح شیر خوارگان حسینی در اولین جمعه این ماه، برگزاری همایش اهل من العسل با همکاری آموزش و پرورش ویژه نوجوانان، همایش رهروان زینبی و مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در ۳ هزار و ۳۲۳ بقعه برگزار می‌شود.

اجرای طرح "شمیم حسینی" برای اولین سال با همکاری سازمان تبیلغات در ۴۰۰ بقعه و امامزاده کشور

وی با اعلام این خبر که امسال در اجرای واقفین متفاوت از سالهای قبل عمل کرده‌ایم و اجرای نیات واقفین تحت عنوان "شمیم حسینی" با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود گفت: در نیات امام حسین (ع) در ماه محرم و سفر سه سرفصل داریم که این سرفصل‌ها عبارتند از روضه خوانی، اطعام و تعزیه داری. بعضا برخی از این‌ها مقید به قید مکان و زمان هستند و برخی هم قیدی برای آنها ذکر نشده است. ما در صددیم از موقوفاتی که در بحث اطعام و تعزیه‌داری هستند و بدون قید مکان و زمان‌اند بهره برده و در حدود ۴۰۰ امامزاده نمایشگاه اقلام غذایی با حضور اصناف در محل امامزادگان و با حضور فروشندگان برگزار شود.

ثبت ۹۰ هزار هیات مذهبی در کشور/ ۳۰ هزار هیات مذهبی از طرح "شمیم حسینی" بهره می‌برند

وی گفت: درصدد هستیم از این طریق بتوانیم به هیات مذهبی، کمک بیشتری کنیم. همچنین با  هماهنگی‌های صورت گرفته در حدود ۳۰ درصد تخفیف  برای هیات مذهبی به همراه حواله‌های خرید، به هیاتهایی که از طریق سازمان تبلیغت معرفی می‌شوند داده می‌شود. با اجرای این طرح هیات‌ها شامل تخفیف و دریافت حواله می‌شوند. در مرحله سوم هم از خیرین می‌خواهیم که پای کار بیایند تا بتوانیم از هزینه‌های هیات‌های مذهبی در جهت توزیع غذا بهره ببریم. در حدود ۹۰ هزار هیات مذهبی در سازمان تبلیغات به ثبت رسیده است که ما یک سوم آنها را تحت پوشش قرار خواهیم داد در مجموع ۳۰ هزار هیات را می‌توانیم تحت پوشش قرار دهیم و هر هیاتی ۵۰۰ هزار تومان کمک‌های نقدی به صورت حواله‌ای و از ۳۰ درصد تخفیف و همچنین از کمک خیرین بهره می‌برد. ما در این طرح فقط سرفصل اطعام و تعزیه داری بدون مکان و زمان را در نظر گرفته‌ایم.

کار ویژه هیات مذهبی امسال بر بحث خانواده است

در ادامه، حجت‌الاسلام و المسلمین میر محمدی – معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این مطلب که ما درصدد هم افزایی بین سازمان اوقاف و امور خیرذیه و سازمان تبلیغات اسلامی هستیم گفت: نیمی از موقوفات کشور در رابطه با بحث عزاداری اباعبدالله (ع) است و سازمان تبلیغات نیز در راستای بحث هیات‌های مذهبی و ساماندهی آنها فعال است. بهترین فرض ما برای بهره بردن بهتر از این موقوفات ایجاد هم افزایی و همکاری بین دو سازمان است. بر همین اساس امسال این همکاری به وجود آمد. بخشی از ساماندهی مساجد، حسینیه‌ها و هیات‌های مذهبی، از طریق خانه مداحان  و کانون مداحان سازمان تبلیغات انجام می‌شود و مجوزها از طریق این سازمان ارائه شده و سالانه تمدید می‌شود.

وی گفت: ما درصدد هستیم که از نامه نگاری‌های اداری کاسته و هیات‌های مذهبی برای دریافت حواله و تخفیف کمتر اذیت شوند. بر همین اساس لیست هیاتها را در اختیار سازمان قرار دادیم تا از این طریق بتواند اقلام خود را خریداری کند. فعالیت فضا سازی یکی دیگر از مواردی است که به آن پرداخته‌ایم. از هنرمندان و خطاطان در عرصه‌های فعالیت‌های مذهبی و به ویژه برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی بهره ببریم تا هیات‌ها بتوانند در صدد غنی سازی محتوا بر آیند. در دیداری که مقام معظم رهبری در سالروز  ولادت حضرت زهرا (س) با مداحان داشتند به حوزه‌ خانواده تاکید زیادی داشتند. بر همین اساس کار ویژه محتوایی سازمان تبلیغات اسلامی روی بحث خانواده قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.