• یکشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 98062411245
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

بازار تبریز به مانند بازار استانبول می‌شود؟

در آستانه عید نوروز بازار تبریز

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور میراث فرهنگی تاکید کرد: نگرانی من از این است که بازار تبریز گرفتار توریسم شود و مانند بازار استانبول صرفا تبدیل به دکان‎هایی بغل هم شود که فقط سوغاتی به توریست‌ها ارائه می‌کند و کارایی دیگری ندارد.

اکبر تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این خبر اظهار کرد: حوادثی مانند آتش سوزی و تخریب قسمتی از بازار در طول دوره‌های مختلف روی داده و در نهایت مرمت شده است، هر چند این حوادث نیز آسیب‌های جدی به بازار وارد می‌کند، اما به کمک دانش روز قابل مدیریت و کنترل است. 

وی با بیان اینکه بازار از گذشته روال‌هایی برای مدیریت جمعی خودش داشته است، افزود: به عنوان مثال در گذشته ساختارهایی برای اصنافی که در خطر ورشکستگی قرار داشتند، پیش بینی شده بود و اگر چنین مشکلی برای کسی پیش می‌آمد، بازاریان به او کمک می‌کردند تا ضرر جدی به کسی وارد نشود.  

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های این چنینی بازاریان از هم به صورت زنجیروار تسری پیدا نکند، سرمایه اجتماعی بازار به خطر می‌افتد و بازار از بین می‌رود.  

تقی‌زاده از بین رفتن سرمایه انسانی را از دیگر خطراتی عنوان کرد که حیات بازار تبریز را تهدید می‌کند و گفت: بازار به انسان‌های فکور و حکیمی نیاز دارد که آن را با حکمت خودشان اداره کنند. بازار نه تنها محل تجارت، بلکه محل تولید فرهنگ و حیات است، اما باز تولید این فرهنگ و انسان‌های حکیم الان به راحتی اتفاق نمی‌افتد.  

وی با تاکید بر ارتباط و تاثیر دو جانبه انسان و محیط بر یکدیگر افزود: هر یکی از این دو صدمه ببیند، هویت شهری و ارتباط دو جانبه انسان و محیط را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

وی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص عدم تناسب برخی مشاغل و صنوف مستقر در بازار تبریز با هویت و قدمت تاریخی آن بیان کرد: تغییر الگوهای شغلی با توجه به تغییر سبک زندگی اجتناب ناپذیر بوده و با خارج شدن برخی مشاغل از چرخه بازار، مشاغل و کالاهای دیگر جایگزین شده و مشاغل قبلی اهمیتشان را از دست می‎دهند.  

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور میراث فرهنگی در ادامه تاکید کرد: نگرانی من از این است که بازار تبریز گرفتار توریسم شود و مانند بازار استانبول صرفا تبدیل به دکان‎هایی بغل هم شود که فقط سوغاتی به توریست‌ها ارائه می‌کند و کارایی دیگری ندارد، هر چند این کار، پول زیاد و اقتصاد فعالی دارد، اما دیگر بازار معنای رایجش را از دست می‌دهد و محلی برای تولید فرهنگ و تعاملات اجتماعی نیست.  

وی با بیان اینکه کم اهمیت شدن آذربایجان و به ویژه تبریز در بازار خطری است که بازار تبریز را تهدید می‌کند، گفت: اگر آذربایجان اهمیت بنیادین گذشته را که در سطح کشور و فراتر از کشور داشت از دست بدهد، تجارت نیز افول می‌کند و بازار اهمیتش را از دست می‌دهد.

وی در ادامه، تغییر اقلیم را از دیگر خطراتی که بازار تبریز را تهدید می‌کند، عنوان کرد و گفت: با تغییرات اقیلمی شاهد کاهش محصولاتی مانند خشکبار در بازار هستیم، مثلا کاهش تعداد روزهای یخبندان و صنایع آلاینده غرب تبریز نیز بر تغییر محصولات کشاورزی ارائه شده در بازار تاثیر دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در شناساندن جایگاه واقعی بازار به مردم و اصناف و رسالت واقعی بازاریان نقش موثری دارند و اگر مردم از این حقایق مطلع باشند، پای تبریزی‌ها هرگز از بازار بریده نمی‌شود. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.