• چهارشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۸ / ۰۵:۰۰
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 98070201733
  • خبرنگار : 71469

برنامه بهبود وضعیت تربیت‌بدنی مدارس در سال جدید

ورزش دانش آموزی - مدرسه فوتبال- کانون های ورزشی- ورزش دانش آموزان

مدیرکل دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت تجهیزات و فضاهای ورزشی مدارس کشور جهت استفاده دانش‌آموزان، برنامه بهبود وضعیت تربیت‌بدنی مدارس در سال جدید تحصیلی را تشریح کرد.

محمد جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با اولویت‌های ورزش مدارس در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: فعالیت‌های دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش به مسائل مرتبط با ورزش چه درون مدارس و چه بیرون مدارس و در مجتمع‌های تحت مالکیت این وزارتخانه مربوط می‌شود و در ارتباط با هر یک از آن ها اولویت‌های خاصی در سال جدید تحصیلی تعریف شده است.

وی ادامه داد: سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش براساس دو سند بالادستی است که ساعات تربیت زیستی و بدنی، جایگاه تربیت بدنی و نیز سلامت و تربیت بدنی براساس این اسناد بالا دستی مدنظر قرار گرفته است.

هفت سیاست تعریف شده در حوزه تربیت بدنی مدارس

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به هفت سیاست تعریف شده در حوزه تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: براساس این دو سند هفت سیاست تعریف شده است که برنامه محور بودن فعالیت‌ها، تعمیم و فراگیرکردن فعالیت‌ها، کیفیت محور کردن فعالیت‌ها، مدرسه محور کردن فعالیت‌ها، علمی و تخصصی‌کردن فعالیت‌ها، اخلاق محور کردن فعالیت‌ها و مشارکت محور کردن فعالیت‌ها را شامل می‌شود.

جعفری ادامه داد: براساس این هفت سیاست مدل برنامه‌ای تعریف شده است که تحت عنوان سبد پروژه‌های تربیت‌ بدنی دانش‌آموزان حول محور سیاست‌های تعریف شده با شعار «مدرسه کانون تحول فعالیت‌ها» پیش خواهد رفت و این یک مدل منظومه‌ای است که مدرسه در مرکز آن قرار دارد.

عدم هم‌افزایی دستگاه‌ها برای استفاده دانش آموزان از فضاهای ورزشی

وی با تاکید بر این‌که متاسفانه هم‌افزایی از سوی سایر دستگاه‌ها با وزارت آموزش و پرورش در حوزه ورزش دانش‌آموزی وجود ندارد، گفت:‌ متاسفانه مساله اصلی بر سر پرداخت پول اجاره است و به طور حتم اگر ورزش دانش‌آموزی به عنوان یک دغدغه در سطح ملی مطرح شود به راحتی می‌توانیم از این فضاهای ورزشی برای دانش‌آموزان استفاده کنیم.

جعفری در ارتباط با مقوله تجهیزات ورزشی نیز اعلام کرد: برای دومین سال پیاپی موضوع کاروان تجهیزات ورزشی مهر با نشاط مدنظر قرار گرفته است تا از این طریق تجهیزات ورزشی مدارس کم‌ برخوردار در ۳۲ استان کشور با اولویت مدارس کم برخوردارتر تامین شود. در سال جدید تحصیلی رقمی معادل ۳۵ میلیارد تومان تجهیزات خریداری شده است و در سال گذشته نیز اعتباری ۳۰ میلیارد تومانی در این رابطه از محل اعتبارات فصلی تربیت بدنی، مشارکت استان‌ها از طریق درآمد اختصاصی و همکاری سازمان نوسازی مدارس مدنظر قرار گرفت.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش همچنین به طرح ۱۰۰۰ زمین چمن مصنوعی اشاره و بیان کرد: با تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان نوسازی مدارس و سازمان برنامه و بودجه قرار بر این است که ۱۰۰۰ زمین چمن مصنوعی تا دو سال آینده با توجه به شاخص‌های استانی در مدارس جدیدالاحداث پسران ایجاد شود.

جعفری با تاکید بر این‌که ساعات درس تربیت بدنی در مدارس پاسخگوی فعالیت حرکتی دانش‌آموزان نیست، خاطر نشان کرد: فعالیت‌های فوق برنامه و برنامه‌های مکمل در این راستا نظیر المپیادهای ورزشی درون مدرسه‌ای، حیاط پویا، ورزش صبحگاهی و کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای تعریف شده است که امیدوار هستیم بخشی از کمبودها را جبران کند.

وضعیت تجهیزات و فضای ورزشی مدارس

وی در خصوص توسعه تجهیزات و فضای ورزشی نیز، اظهار کرد: در مجموع ۱۰۷ هزار مدرسه در کل کشور وجود دارد که حیاط این مدارس به عنوان زمین ورزشی تلقی می‌شود و به مدارس تاکید کرده‌ایم ایمن‌سازی و با نشاط کردن فضاهای ورزشی خود را مدنظر قرار دهند، در این رابطه مساله‌ اساسی مدارس محروم و کم‌برخوردارند که از فضاهای مناسبی برای ورزش دانش‌آموزان برخوردار نیستند.

جعفری ادامه داد: علاوه بر این ۳۳۰۰ فضای ورزشی تحت مالکیت وزارت آموزش و پرورش در کشور وجود دارد که ۱۲۰۰ مورد آن‌ها درون مدارس طراحی شده است.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش به دستورالعمل داده شده در ارتباط با این ۳۳۰۰ فضای ورزشی اشاره و اعلام کرد: قرار بر این شده است تا این فضای ورزشی از صبح تا ظهر در اختیار دانش آموزان باشد و اجاره داده نشود، در عین حال از استان‌های مختلف درخواست کرده‌ایم با تعامل مناسب با سایر دستگاه‌ها بتوانند از سالن‌های ورزشی نزدیک استفاده کنند.

شاخص های بهبود وضعیت تربیت‌ بدنی در مدارس

وی با بیان اینکه در راستای بهبود وضعیت تربیت‌ بدنی دانش‌آموزان چند شاخص تعریف شده است، گفت: توسعه تجهیزات و فضاهای ورزشی، بهسازی نیروی انسانی و بازنگری محتوا در حوزه تربیت بدنی از جمله شاخص‌های تعریف شده است.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: از پایه اول ابتدایی تا پایه ۱۲ دو ساعت درس تربیت بدنی در هفته مدنظر قرار می‌گیرد که تا دو سال گذشته این تعداد ساعت برای پایه یازدهم تک ساعتی بود و برای پایه دوازدهم نیز درس تربیت بدنی وجود نداشت، اما با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش سه ساعت درس تربیت بدنی برای پایه یازدهم و دوازدهم اضافه شد که برای پایه یازدهم شامل دو ساعت و برای پایه دوازدهم معادل یک ساعت است.

جعفری با اعلام این‌که در دوره ابتدایی در مجموع به ۲۲ هزار و ۸۷ آموزگار تربیت بدنی نیاز است، گفت: تعداد آموزگاران موجود در حوزه تربیت بدنی معادل ۱۲ هزار و ۱۴۶ نفر است که این تعداد حاکی از کمبود ۹۹۴۱ نفری در دوره ابتدایی است.

وی همچنین با بیان این‌که در دوره متوسطه به ۱۶ هزار و ۶۷۵ آموزگار تربیت بدنی احتیاج داریم، خاطر نشان کرد: خوشبختانه در این دوره ۱۵ هزار و ۵۴۰ آموزگار داریم که نشان‌دهنده کمبود ۱۱۳۵ نفری است.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با چگونگی رفع کمبودهای موجود در بخش آموزگاران تربیت بدنی، بیان کرد: در دوره متوسطه از طرح معلمان تمام وقت و حق‌التدریس استفاده می‌کنیم اما در دوره ابتدایی به دلیل کمبودهای موجود چند مسیر را مدنظر قرار داده‌ایم که شامل ورودی‌های رشته تربیت بدنی از طریق دانشگاه فرهنگیان و نیز جذب ماده ۲۸ است که در سال جدید توانستیم ۸۶۱ نفر را از طریق ماده ۲۸ جذب کنیم و در همین رابطه نیز آموزش ۱۰۰ هزار آموزگار در بخش دختران در دوره اول و دوم ابتدایی و آموزش ۲۰ هزار آموزگار در بخش پسران در دوره اول ابتدایی مدنظر قرار گرفته است.

جعفری با اشاره به این‌که ۳۳ هزار معلم متخصص تربیت بدنی تحت نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: این ۳۳ هزار معلم متخصص در حوزه تربیت بدنی در بخش کارشناسی و معلمی مشغول به فعالیت هستند و در مجموع با کمبود ۱۱ هزار و ۷۶ نفری در بخش آموزگاری روبرو هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود نیروی انسانی به دنبال بهسازی و توانمندسازی نیروی انسانی هستیم و امیدواریم بتوانیم علی‌رغم محدویت‌های موجود بخشی از این مشکلات را حل کنیم.

مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در مورد افزایش ساعات تربیت بدنی در مدارس کشور، عنوان کرد: این مساله منوط به وجود نیروی متخصص است تا بتوانیم علاوه بر رفع کمبودها شاهد افزایش ساعات تربیت بدنی در مدارس کشور باشیم که در همین رابطه درخواست جدیدی از سوی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برای افزایش ساعات تربیت بدنی از دو به سه ساعت ارائه و در شورای معاونین این وزارتخانه مطرح شده است و مراحل آن در شورای عالی آموزش و پرورش در حال طی شدن است و در این رابطه تصمیم‌گیری خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.