• دوشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 98072921216
  • خبرنگار : 71616

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان:

گویا بانک مرکزی نمی‌خواهد رونق تولید محقق شود

به‌نیا بیگلو

سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که برای حفظ صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی می‌شود، اگر واقعا این صنعت را نمی‌خواهند، باید شفاف اعلام کنند. به نظر می‌رسد که برخی از مدیران از جمله بانک مرکزی نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد.

به گزارش ایسنا، امروز (دوشنبه) اولین نشست مشترک انجمن خودروسازان ایران و انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی کشور برگزار شد تا به گفته آنها، نسبت به اظهارات روز گذشته رییس کل بانک مرکزی، پاسخ داده شود.

در این نشست مازیار بیگلو - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو - با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر از هر زمانی نیاز به وفاق و همدلی خودروساز و قطعه‌ساز حس می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر تحریم‌های خارجی، مشکلات داخلی نیز همچون غرض‌ورزی‌ها، سوء نیت‌هایی را باعث می‌شود که هدف ما شفاف‌سازی است. گزارش‌های کیفی خودروسازان در این مدت نیز گواه این موضوع است که حتی در شرایط بحرانی نیز از کیفیت تولیدات قطعه‌سازان کاسته نشده است.

وی افزود: با اعمال تحریم‌ها قطعاتی همچون قطعات های‌تک امکان واردات نداشتند و ناقصی بسیاری از این‌خودروها نیز به دلیل کمبود این قطعات بود که در نهایت منجر به زیاندهی خودروسازان شد.

بیگلو با بیان تحمیل هزینه‌های مالی به خودروسازان، اظهار کرد: فرایند طولانی تامین مواد اولیه و هزینه‌هایی که طی چند دهه به خودروسازان تحمیل شده، وضعیت صنعت خودرو را به این روز انداخته که لازم است چرخشی در کار حاصل شود و نگاه سودآوری، بنگاه‌داری و همچنین صنعت خودرو و قطعه تغییر کند تا با مرتفع شدن سوءمدیریت‌ها، از این پس شاهد زیان خودروسازان نباشیم.

در ادامه این نشست‌ فرهاد به‌نیا - سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو - اظهار کرد: اگر واقعا مدیران این صنعت را نمی‌خواهند؛ واضح اعلام کنند. اکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت دوم کشور مشغول به کار هستند که به ازای هر نفر، ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. اگر اکنون با تمام این ویژگی‌ها این صنعت را نمی‌خواهند، اعلام کنند اما اگر خواهان ادامه فعالیت آن هستند، این راهی که مدیران و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند، اشتباه است.

وی افزود: در سال‌های گذشته مشکلاتی را در حوزه موسسات مالی اعتباری و بانکها و ارزش پول ملی شاهد بوده‌ایم که شایسته است که رییس بانک مرکزی پاسخگوی این موارد باشد که در حوزه مسئولیت ایشان است نه اینکه در مورد صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی صحبت کنند که اطلاعات حداقلی دارند.

به‌نیا اظهار کرد: در چند ماه اخیر کاملا برای همگان مشخص شد که خودروسازی ما کاملا دولتی اداره شده است و مدیران آن گوش به فرمان وزیر صمت هستند اما قطعه‌سازی کاملا خصوصی است و حالا دولتی‌ها از آنها می‌خواهند که افزایش قیمت نداشته باشند و قیمت‌ها را سرکوب کنند. اینکه رئیس بانک مرکزی می‌گوید ما خودمان برای دریافت مصوبه ارزی اقدام نکرده‌ایم، غلط است.

وی افزود: برخی از مدیران و مسئولین از جمله بانک مرکزی نمی‌خواهند تولید داخلی رونق بگیرد در غیر اینصورت با دادن تسهیلات ۲۴ درصد آن هم با گرفتن سفته و سند با تولیدکنندگان رفتار نمی‌کردند در حالی که در کشور همسایه ما ترکیه به قطعه‌سازان تسهیلات شش درصد می‌دهند. مطمئن باشید به این صورت تولید داخلی شکل نمی‌گیرد.

وی ضمن قدردانی از رئیس قوه قضائیه در برخورد با فساد اقتصادی و اداری گفت: از زمانی که آقای رئیسی مسئولیت را به عهده گرفتند فضای کسب و کار شفاف شده اما یک عدم امنیت در برخی از مدیران مشاهده شده و آنها ابتکار عمل و شهامت را کنار گذاشتند که لازم است در این خصوص رسیدگی صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تا کی باید خودروسازی فشل ادامه یابد، اظهار کرد: خودروسازان در طول سال های گذشته بارها نقدیندگی جدید دریافت کردند اما نه تنها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده که حتی از انجام تعهداتشان نیز ناتوان بودند. با این وجود من سال گذشته اعلام کردم که چهار هزار میلیارد تومان نقدیندگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدیندگی ارزی در اختیار خودروسازان قرار خواهیم داد تنها با این شرط که پس از یک سال تعهد بدهند که این مبلغ را پس می‌دهند اما در عمل هیچ یک از آنها این تعهد را قبول نکردند و سوال این جا است که این خودروسازی فشل تا چه زمانی باید به همین شکل ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۷-۲۹ ۲۰:۲۷

رونق کدام تولید پراید و پژو 405 چه تولیدی هست. این تولید تعطیل بشود خیلی بهتر هست