• چهارشنبه / ۱۵ آبان ۱۳۹۸ / ۰۷:۱۵
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 98081508893
  • منبع : فضای مجازی

نظر متفاوت علی مطهری درباره «چند همسری»

علی مطهری

علی مطهری درباره موضوع چند همسری گفت: اصل مسئله چند همسری حکمی از احکام اسلام است که به حل یک معضل اجتماعی می پردازد.

به گزارش ایسنا، عصر ایران نوشت: نماینده تهران در مجلس افزود: معمولا در اجتماعات بشری به دلیل تلفات مردان در جنگ و یا در حین کار یا بر اثر بیماری، تعداد زنان آماده ازدواج از تعداد مردان آماده ازدواج بیشتر می‌شود که اگر حکم چند همسری را قبول نکنیم به معنای این است که عده‌ای از بانوان از حق تاهل محروم می‌شوند.

مطهری با اشاره به اینکه این حکم برای هر مردی جایز نیست، گفت: البته این مسئله شرایطی دارد. مردانی می‌توانند این حکم را اجرا کنند که توانایی مالی، توانایی جسمی، رشد و فکری و عقلی داشته باشند و حتی حکومت اسلامی می‌تواند در این موضوع دخالت کند و کسانی که صلاحیت این کار را دارند بتوانند انجام دهند.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی جامعه، اگر ما این حکم را اجرا نکنیم، فساد و فحشا در جامعه افزایش پیدا می‌کند. اما موضوع این نیست که بخواهیم این مسله را ترویج کنیم و از همه بخواهیم این کار را انجام دهند. این مسئله ترویج بردار نیست. حکمی است که در جای خود خوب است و کسانی که شرایطش را دارند می‌توانند انجام دهند و اینکه بخواهیم کارگاه ترویج برگزار کنیم که همه این به این حکم عمل کنند، کار درستی نیست و مشکلات زیادی ایجاد می کند.

مطهری در پاسخ به سوالی درباره اینکه این موضوع از لحاظ احساسی بنیاد خانواده را درگیر می‌کند، گفت: در اینکه تک همسری بهتر از چند همسری است شکی نیست اما این راه حلی برای یک معضل اجتماعی است. در جامعه‌ای که بر فرض مثال سه میلیون زن آماده ازدواج بیشتر از مردان دارد چه باید کرد؟ نمی‌توانیم بگویم که آنها ازدواج نکنند. حق تاهل، حق اجتماعی و الهی آنها است و هیچ راهی هم غیر از این وجود ندارد و اینکه بگوییم دولت اداره آنها را به عهده بگیرد درست نیست. لذا حکمی که اسلام داده است، بسیار حکم حکیمانه‌ای است.

وی در پایان اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم در آلمان تصویب کردند که هر مرد می‌تواند با چهار زن ازدواج کند و این موضوع به این خاطر بود که مردان زیادی در جنگ کشته شده بودند و و زنان آماده ازدواج بیشتر بود.

او در واکنش به این سوال که شرایط فعلی ایران با شرایط بعد از جنگ آلمان قبل مقایسه نیست توضیح داد:‌ شرایط ایران هم اکنون نرمال نیست. اگر هم اکنون آمار بگیرید تعداد زنان آماده ازدواج بسیار بیشتر از مردان آماده ازدواج است. چند همسری یک راه حل برای معضل اجتماعی و برای مردانی است که ویژگی‌هایی داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۵ ۰۷:۳۵

تلفات مردان در اثر جنگ و بیماری و حوادث کار !!! ایشون هنوز تو دوره پارینه سنگی زندگی میکنن .

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۰۹:۵۱

لطفا به آمار ولادت چند سال اخیر نگاهی بیندازید بد نیست ! فقط یاد گرفتیم توهین کنیم . البته جناب مطهری صحیح میفرمایند.

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۵ ۱۰:۱۵

با سلام ... نظرشون منطقی است و چاره ای برای میلیونها زن مجرد با سن بالا که شانس ازدواج با مردان جوان مجرد را کمتر دارند همین است. ... غیر از این راهی نیست که عاقبت خوشی داشته باشد

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۵ ۱۴:۰۳

شما در اکثریت نیستند در اقلیت هستید

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۵ ۱۷:۳۹

از یک خانم مجرد می ترسی؟

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۵ ۲۱:۲۵

سلام شاید مشکل این بانوان برطرف شود اما برای بانوانی که مهمان نا خوانده جدیدی پا به کانون خانواده شان گذاشته مشکلی بوجود نمیاید فرزندان این خانواده ها چه فکر میکنند

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۱۰:۰۱

یعنی ی نفر بیاد و ی خانواده را بهم بریزه تا عاقبت خوشی داشته باشه?! عجب منطقی!!

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۵ ۱۵:۱۵

ازمن اگه شوهرم اینکارو بکنه طلاق میگیرم اون ور زن اول طلاق میگیره امار طلاق میره بالا

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۵ ۱۷:۱۰

سن ازدواج دختران تحصیل کرده بالا رفته و به جز پول به هیچی فکر نمیکنند پس باید چند همسری را ترویج داد

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۵ ۱۷:۵۷

خیلی کنجکاو هستم بدونم شب که رفتی خونه خانمت چطوری تحویلت میگیره؟ اخه این چیه گفتی؟ زندگی خودت رو سیاه کردی 😂

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۵ ۱۷:۵۹

شیطون بلا حرف دلت رو زدی ها. مواظب باش زندگیت از هم نپاچه

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۵ ۲۲:۰۹

نظر آقای مطهری کاملا صحیح ودرست است آمار رابخوانید تا بدانید اوضاع چگونه است. حسین جان شما به صحبت سیاست مداران خیلی توجه ای نکن این یک جنگ زرگری است . اگر شرایطش را داری با خیال راحت و قلبی ارام ازدواج مجدد یا موقت کن . معتقدم از هزار حج ثوابش بیشتر است

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۲۰ ۱۰:۰۰

احسنت منطقی و طبق واقعیت

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۶ ۰۷:۴۰

تلفات در جنگ تو کشور ما چندین هزار مرد بودند در تصادفات هم 90 درصد کشته ها مردان هستند

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۶ ۰۸:۰۴

نه نه ما نمی خواهیم ما کار می خواهیم .......

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۶ ۰۸:۲۶

خوب اول خودشون شروع کنن.خودشون پیش قدم چند همسری بشن.هم کار دارن هم توانایی جسمی و مالی...خخخ ما ک مجردیم و بیکارو نه توانایی مالی داریم ونه جسمی...

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۶ ۱۲:۰۲

آخریکی نیست به ایشون بگوید دراین زمانه واقتصادخراب و نبوددرآمد وبیکاری وتورم کی می آید چندهمسر اختیارکند.مگر مغز خرخورده باشد.

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۰۲:۰۱

خیلی جالب است. فقط از آقایان نظرخواهی می‌شود. فقط آقایان نظر می‌دهند. این چندروزه نظر هیچ خانمی پرسیده نشده است!

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۱۴:۱۸

خداوند در قرآن فرموده ازدواج کنید و اگر شرایط فراهم نبود عفت پیشه کنید. لازم نیست همه ازدواج کنند حتی حضرت معصومه هم هیچ وقت ازدواج نکردند.

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۲۰ ۱۶:۳۱

موافقم

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۱۶:۱۵

با سلام خدمت جناب مطهری برای حل یک مشکل نمیشود چند مشکل دیگر بوجود اورد واقعیت این است که ورود یک زن بعنوان همسر دوم ضربه روحی وعاطفی بزرگی به همسر اولوفرزندان ان خانواده وارد میکند. استثناات هیچ وقت قاعده نمیشود

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۱۶:۲۰

بسیار سایت توهین کننده ای دارید ! چون هر چند ثانیه به طور خودکار به روز می شه و نوشته یه آدم در بخش کامنت رو پاک می کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! . اگه می دونستم کپی می گرفتم .

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۱۷ ۲۳:۰۶

دیگه الآن همه مشکلاتمان حله تنها مشکل کشورمان چندهمسری هستش! این هم حل شه دیگه ما مردم سوئیس هستیم! شما آقای مطهری فکر کنم تنها مشکلاتتان چند همسری هستش!! خوش به حالتان چقدر کم مشکلی!!

avatar
۱۳۹۸-۰۸-۲۲ ۱۸:۱۹

مشکلاتی مثل بیکاری و پسرا مجرد رو حل کنید به مردا متاهل کار نداشته باشید

avatar