• چهارشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98082214133
  • خبرنگار : 71573

راضیه تجار:

برنامه‌ریزی برای هفته کتاب مقطعی نباشد

راضیه تجار

راضیه تجار می‌گوید: برنامه‌ریزی برای هفته کتاب نباید به صورت مقطعی باشد و نمایندگان نهادها و انجمن‌ها باید در طول سال با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به گزارش ایسنا، هفته کتاب با هدف ترویج کتاب‌خوانی ۲۷ سال است که برگزار می‌شود. در این هفته برنامه‌های فشرده‌ای توسط نهادهای مربوط  و گاه نامربوط به کتاب برپا می‌شود. این هفته در حالی به بیست و هفتمین دوره برگزاری خود رسیده که به نظر می‌رسد در میان مردم تقریبا شناخته‌شده نیست، پس می‌توان این پرسش را مطرح کرد که آیا این هفته در جهت هدف خود که ترویج کتاب و کتاب‌خوانی است، درست حرکت می‌کند یا از اهداف خود دور شده است؟

راضیه تجار - نویسنده و عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب - در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره اظهار کرد: به هر حال استمرار هفته کتاب نشان‌می‌دهد مسئولان وقت در هر دوره دغدغه این موضوع را داشته‌اند، اما این‌که چقدر مردمی شده و اشاعه پیدا می‌کند به همت رسانه‌ها نیز بازمی‌گردد. رسانه‌ها باید در این ایام و حتی پیش از آن  و در طول سال و با توجه به بینش خود به مردم جهت بدهند و به آن‌ها آگاهی ببخشند؛ رسانه‌ها باید در طول سال برنامه‌های هفته کتاب را بُلد کنند آن‌ها را شاخ و برگ داده و استمرار ببخشند.


او افزود: هفته کتاب باید زنگ هشداری برای همه از مسئولان که خود مبدع این طرح هستند تا مردم باشد تا با آمادگی بیشتر به این برنامه‌ها توجه کنند. رسانه‌ها هم باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند تا مانند نمایشگاه کتاب شناخته شود و جا بیفتد؛ در واقع برنامه‌های این هفته نباید مهجور واقع شود. در این صورت هفته کتاب در میان مردم جا می‌افتد و برای‌شان اهمیت پیدا می‌کند. همه ما باید دست به دست هم بدهیم، زیرا یک دست صدا ندارد.


راضیه تجار سپس با بیان این‌که سال اولی است که در شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب حضور دارد، گفت: وقتی در جلسات حضور داشتم احساس کردم چه پتانسیل بالایی در این هفته برای کتاب وجود دارد. همه مراکز و نهادها برنامه‌های‌شان را برای این هفته بیان می‌کردند. به نظرم اگر  نمایندگان نهادهای مختلف در طول سال به هم متصل شوند، اتفاق خوبی می‌تواند بیفتد؛ در واقع این برنامه‌ به صورت مقطعی نباشد و استمرار داشته باشد. 

نماینده انجمن قلم در شورای سیاست‌گذاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب خاطرنشان کرد: نماینده‌ها هم باید واقعا نماینده باشند، یعنی انرژی داشته و هدفمند باشند و  واقعا بخواهند با هم کار کنند. منِ نوعی به عنوان نماینده  نهاد متبوعم باید در طول سال فعال باشم تا بتوانم نهادی را  که نماینده‌اش هستم توجیه کنم که این ارتباطات نیاز است. نماینده‌ها باید این حرکت و موج را ایجاد کنند. در این صورت شاید حداقل ۵۰ درصد از اهدافی که به خاطرش این گام برداشته شده، عملیاتی شود.


او همچنین با اشاره به شعار هفته کتاب، «حال خوش خواندن»، بیان کرد: به گفته مسئولان، این شعار در دل مردم نشسته و آن‌ها با این شعار همدل شده‌اند، حتی در فروش کتاب هم تاثیر داشته است. من یکی از چند نماینده در این شورا هستم و چون سال اولی بود که در این‌جا بودم نمی‌توانم در این‌باره آمار دقیقی بگویم. 

راضیه تجار سپس بیان کرد: مدام می‌گوییم مردم ما کتاب نمی‌خوانند در حالی‌که این‌طور نیست. مردم ما کتاب می‌خوانند ولی هنوز سطح ایده‌آل را نمی‌بینیم. اگر رسانه‌ها، نهادها و انجمن‌ها دست به دست هم بدهند حرکتی که باید، انجام می‌شود. این چیزی نیست که یک‌روزه و یک‌شبه بتوانیم نتیجه‌اش را ببینم؛ باید استمرار داشته باشد. فرهنگ‌سازی تدریجا اتفاق می‌افتد و یک‌شبه به نقطه مطلوب نمی‌رسیم. 

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.