• شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98082516002
  • خبرنگار : 71548

نمایشگاهی که نگارگری را با هنر مدرن ترکیب کرده است

حیات هنرهای کهن به شرط تلفیق!

آثار طاها حامد
عکس آرشیوی است

نگارگری از جمله هنرهای اصیل ایرانی است که شاید در هیاهوی دنیای مدرن و آمدن هنرهای جدید، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. کاهش تعداد هنرمندان فعال در این عرصه و نمایشگاه‌های نگارگری می‌تواند از جمله تبعات این رویکرد باشد.

در این میان، به باور بسیاری از کارشناسان عرصه هنرهای تجسمی، تلفیق میان رشته‌های کهن و مدرن می‌تواند علاوه بر زنده نگه داشتن این هنرهای اصیل، در جذب سلیقه‌های مختلف نیز تاثیرگذار باشد. 

آثار تاها حامد که این روزها با عنوان «پریان» در گالری «ثالث» به نمایش گذاشته شده‌ نیز با همین رویکرد خلق شده‌ است؛ آثاری که در آنها با استفاده از ابزار، روش‌ها و سبک‌های نوین، هنرهای کهن و اصیل ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

تاها حامدی، هنرمند جوانی که ۲۷ اثر را در تکنیک‌های مختلف چاپ، طراحی و نقاشی و با نگاهی به نگارگری و نقاشی قهوه‌خانه‌ای در نمایشگاه خود ارائه کرده است، در این زمینه به ایسنا گفت: در این نمایشگاه به نوعی هنر نگارگری با هنر مدرن ترکیب شده است. در واقع می‌خواستم نگاه جدیدی را با استفاده از نقاشی‌های دوره‌های مختلف تجربه و تصویرهای جدیدی را خلق کنم. 

او درباره لزوم حفظ هنرهای اصیل ایرانی همچون نگارگری و نقاشی قهوه‌خانه‌ای، خاطرنشان کرد: این هنرها در مقایسه با هنرهای جدیدتر، خلوص بیشتری دارند و آن احساسی که از یک کار هنری توقع می‌رود، را منتقل نمی‌کنند. در نگارگری و نقاشی قهوه‌خانه‌ای موضوعاتی به تصویر کشیده شده که در فرهنگ مردم ریشه دارد و مربوط به خصایل اخلاقی ما می‌شود. بر همین اساس هم فکر می‌کنم این قابلیت را دارند که بیشتر به آنها پرداخته شود.

حامدی ادامه داد: در این میان اگر بتوانیم راهی برای نمایش این هنرها پیدا کنیم، از فراموش شدن آنها جلوگیری خواهیم کرد. به هر حال این هنرهای کهن زمانی بخشی از زندگی مردم بودند؛ اما به مرور زمان هم از تعداد آنها کم شد و هم با افزایش قیمت همراه شدند؛ بنابراین در این شرایط باید به فکر راه‌های جدیدی بود تا بتوان این هنرها را زنده نگه داشت. 

این هنرمند یادآور شد: در این دو سال برای خلق این مجموعه آثار هدفی در ذهن داشتم که برای خودم هم مشخص نبود، ولی می‌دانستم که می‌خواهم با این ترکیب به یک نتیجه جدیدی برسم. در واقع این ترکیب‌ها در خود پروسه به وجود آمدند و به همین خاطر هم است که برخی کارها بیشتر به سمت شرق و برخی هم به سمت غرب رفته است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.