• شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98082516396
  • خبرنگار : 30054

ویتامین‌های ضروری زمستانه برای پیشگیری از بیماری‌های فصلی

زیکلاس مد

با توجه به شیوع بیماری‌های مختلف در زمستان، به‌ویژه سرماخوردگی، نیاز بدن به برخی ویتامین‌ها بیشتر از قبل می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام زیکلاس مد، در ادامه به ۵ مورد از مهم‌ترین ویتامین‌های زمستانی اشاره می‌شود.

ویتامین‌های مهم برای هوای سرد

بسیاری از این بیماری‌های فصول سرد به علت کمبود مواد معدنی یا ویتامین رخ می‌دهد از این‌ رو با مصرف ویتامین‌ها، می‌توان انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کرد. علاوه بر مکمل‌های غذایی و دارویی، بسیاری از مواد غذایی به خاطر دارا بودن مقادیر بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. علاوه بر تغذیه متعادل و متنوع باید توجه به مواد غذایی که بدن را در برابر بیماری‌های جزئی زمستان بیمه می‌کند را مد نظر داشته باشیم.

* ویتامین ث: گل سرسبد ویتامین‌های زمستانی

شروع سرما همراه با عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی، سرفه، تب و آنفلوانزا است. این در حالی است که مصرف ویتامین C منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش طول دوره این بیماری‌ها می‌شود. ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است که باعث کاهش التهاب در بدن نیز می‌شود. در زمستان می‌توانید ویتامین سی مورد نیاز خود را از طریق مصرف مرکبات، سبزیجات تیره‌رنگ و مکمل‌های این ویتامین دریافت کنید.

* ویتامین B کمپلکس

تمام ویتامین‌های گروه B را در زمستان به میزان کافی مصرف کنید. این ویتامین‌ها کربوهیدرات را به انرژی تبدیل می‌کند تا چربی‌ها و پروتئین‌ها برای سوخت، مصرف شود. به همین دلیل است که با مصرف ویتامین ب به‌ویژه ویتامین B ۱۲ افسردگی و اضطراب ناشی از کوتاه شدن روزها در زمستان را کاهش می‌یابد.

امگا ۳

این‌یک ویتامین نیست اما نقش مهمی در فصل زمستان برای سلامت شما دارد. اسیدهای چرب امگا ۳ سطح چربی خوب خون یا HDL را حفظ می‌کنند. بسیاری از افراد در طول زمستان دچار بیماری‌های مفصلی می‌شوند و این در حالی است که مصرف امگا ۳ منجر به کاهش درد و سفتی مفصلی که از نشانه‌های آرتروز و آرتریت روماتوئید است می‌شود.

ویتامین D

- قرص، مکمل، دارو

اگرچه مصرف ویتامین D در تمام طول سال مورد نیاز است، اما در فصل زمستان و با مایل‌ شدن نور خورشید، نیاز شما به این ویتامین بیشتر می‌شود. در طول زمستان احتمال بروز دردهای استخوانی و مفصلی به دلیل عدم تابش کافی نور خورشید بیشتر است. به گفته متخصصان تمام بزرگسالان زیر ۷۰ سال باید روزانه ۶۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین دی مصرف کنند و حداقل ۳۰ دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید باشند.
 

ویتامین E

مصرف این ویتامین برای کمک به حفظ سلامت پوست ضروری است و از خشکی پوست در زمستان جلوگیری می‌کند. گوشت و ماهی، اسفناج، بروکلی، بادام سرشار از این ویتامین هستند.

تغذیه پر ویتامین زمستانی

داشتن یک تغذیه‌ سالم، متنوع و مناسب، یکی از شرایط لازم برای حفاظت از سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. مصرف میوه و سبزیجات برای بالا بردن میزان ویتامین‌های بدن لازم و ضروری است. درست است که این روزها بدن به ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین‌های گروه B بیشتر نیاز دارد اما نباید از آهن و روی (زینک) هم غافل شوید.

در این روزهای سرد حتماً پرتقال، نارنگی، کیوی، انواع کلم‌ها و همچنین هویج بیشتری میل کنید. مصرف مکمل‌های غذایی (البته با نظر پزشک) و آب‌میوه‌های سرشار از ویتامین که حاوی مواد معدنی نیز هستند برای مقابله با بیماری‌های رایج فصل سرما بسیار مفید هستند.

مواد غذایی دیگری مانند غذاهای دریایی (روی و آهن)، حبوبات (آهن و سلنیوم)، سیر و پیاز (ویتامین C و سلنیوم) سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. در واقع لازم است که به میزان کافی پروتئین مصرف کنید تا آنتی کورهای لازم برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها تولید شود. پروتئین‌ها به‌ویژه در گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ وجود دارند.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.