• دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 95091508532
  • خبرنگار : 71219

رئیسیان در گفت‌وگو با ایسنا

هشدار برای عدم برنامه‌ریزی مدون فیلم‌سازان اول / «کشت دیم شده است»

هشدار برای عدم برنامه‌ریزی مدون فیلم‌سازان اول / «کشت دیم شده است»

علیرضا رئیسیان گفت: با استمرار نداشتن فعالیت فیلمسازان اولی که در چند سال گذشته مجوز گرفته‌اند، به نظر می‌رسد هیچ برنامه‌ریزی مدونی برای ادامه‌ی کار آن‌ها در سینما وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، اخیرا شورای پروانه‌ی ساخت سازمان سینمایی برای 20 فیلمسازی که قصد دارند اولین تجربه‌ی سینمایی خود را بسازند مجوز صادر کرده است که در بین آن‌ها البته نام مهران مدیری که این روزها «ساعت 5 عصر» را جلوی دوربین برده دیده می‌شود. طبق اعلام روابط عمومی سازمان سینمایی، تأیید صلاحیت متقاضیان براساس نمونه " فیلم‌های ارائه شده"، " سوابق دستیاری حرفه‌ای"، " تحصیلات سینمایی"، " حضور و کسب جوایز داخلی و خارجی" و دیگر " فعالیت‌های سینمایی و هنری" انجام شده است.

علیرضا رئیسیان که در سال‌های متمادی سابقه‌ی ریاست کانون کارگردانان خانه سینما را داشته است و خصوصا در مقطعی که صدور مجوز کارگردانی با کانون کارگردانان بود، حضور داشته است درباره‌ی وضعیت و سرنوشت فیلم‌سازان اول و تاثیر عدم دخالت صنف در صدور مجوزها برخلاف سالهای قبل، در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: تعداد کثیری از این کارگردان‌های فیلم اولی که در پنج، شش سال گذشته مجوز گرفته‌اند، فقط همان یک فیلم را ساخته‌اند و بعد دیگر از چرخه‌ی سینمای ایران خارج شده‌اند. این نشان می‌دهد هیچ برنامه‌ریزی‌ برای اینکه بتوانیم فیلم اولی‌ها را در سینمای حرفه‌ای نگه داریم تا فعالیت‌شان استمرار داشته باشد، وجود ندارد.

او با اشاره به زمانی که در کانون کارگردانان خانه سینما حضور داشته است، یادآور شد: در آن زمان در کانون 10 درصد تولیدات سالانه به کارگردان‌های فیلم اول اختصاص پیدا می‌کرد که از این 10 مورد، سه یا چهار نفر هم رزرو بودند، اما این روند در سال گذشته و حتی امسال به شکلی تغییر کرده که شاهد ساخت بیش از 30  فیلم سینمایی اول هستیم، این در حالی است که برخی از افراد مجوز گرفته اصلا صلاحیت لازم را نداشته‌اند، ضمن اینکه طبق خبرهای منتشر شده در 18 ماه گذشته حدود 100 مجوز صادر شده که با کم کردن تعطیلات، تقریبا در هر ماه، هشت مجوز و به طور میانگین هر سه روز یک مجوز فیلم اولی صادر شده که در دنیا بی‌سابقه است.

وی خاطر نشان کرد:‌ در این بین نکته‌ی بسیار مهم این است که ببینیم چه تعداد از این فیلمسازان به فیلم دوم خود رسیده‌اند، چرا که ما نیروهای جدید را با برنامه به سینما وارد نکرده‌ایم و انگار یک جور کشت دیم بوده و بارانی باریده و آن‌ها فیلم ساخته‌اند.

رئیسیان ادامه داد: نکته‌ی دیگر این است که در کانون کارگردانان وقتی صدور مجوز فیلمسازان اول بررسی می‌شد، 6 کارگردان با سلایق مختلف این کار را انجام می‌دادند، اما الان نمی‌دانم در شورای پروانه‌ی ساخت چه کسانی و با چه تخصصی این کار را انجام می‌دهند و اصلا چه تعداد از آن‌ها کارگردان هستند؟! این مسئله از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که گاهی می‌شنویم در این شورا برای صدور پروانه‌ی ساخت فیلم اول به مساوات و عدالت برخورد نمی‌شود در حالی که در کانون کارگردانان وقتی اعتراضی مطرح می‌شد آن را در شورای دیگری بررسی می‌کردیم.

کارگردان فیلم «دوران عاشقی» همچنین افزود: در کانون کارگردانان به پذیرفته شدگان فیلم اول که از کانون تاییدیه می‌گرفتند پس از ساخت فیلم، ارشاد درجه الف یا ب اختصاص می‌داد که در دوره‌ی خود یک رکورد بود. در واقع همه چیز تابع یک سیستم مشخص بود که به نظر می‌رسد الان وجود ندارد.

رئیسیان در پایان گفت:‌ با این حال جدا از پروسه‌ی بررسی و صدور مجوز ساخت فیلم‌های اول، نکته‌ی دیگری که وجود دارد این است که این تولیدات بدون هیچ برنامه‌ای اتفاق می‌افتند، چون باید دید ظرفیت نمایشی آثاری که تولید می‌شوند چقدر است و چه تعداد سینما را می‌توان برای نمایش آن‌ها اختصاص داد و آن‌ها آیا امکان رقابت با فیلم‌های تجاری صرف را پیدا می‌کنند و آیا می‌تواند ادامه حیات حرفه‌ای دهند؟

انتهای پیام