• سه‌شنبه / ۴ تیر ۱۳۹۸ / ۲۰:۵۳
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 98040402636
  • خبرنگار : 71424

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

میزان و نحوه تسویه مطالبات تأمین اجتماعی از دولت مشخص شود

محمد شریعتمداری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت گفت: مطالبه سازمان از دولت باید تعیین تکلیف شود. جنگ و گریزی را در سابقه تاریخی این داستان مشاهده می‌کنیم که باید میزان واقعی آن مشخص و تعیین تکلیف راه‌های تسویه این مطالبات انجام شود که نجات بخش خواهد بود.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی که در ساختمان مرکزی سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد با بیان اینکه از مهمترین سازمان‌های نشان عدالت محوری است گفت: تأمین اجتماعی قشر عظیمی از جامعه متوسط را تحت پوشش خود قرار می‌دهد

وی افزود: وظیفه دارم یاد و خاطره مرحوم نوربخش، مدیرعامل فقید تأمین اجتماعی را گرامی بدارم.

وزیر رفاه با اشاره به اینکه دوره سرپرستی آقای زدا که سال‌های سال در تأمین اجتماعی منشأ اثر بوده، دوره خوبی بود و باید از ایشان و همراهان و معاونان قدردانی کرد گفت: مسیر انتخاب مدیرعامل این سازمان، مسیری حساس است. تأمین اجتماعی دارای ابعاد گسترده است و خدمات گسترده‌ای ارائه می‌کند. لازم است مدیریت عالی این سازمان از حمایت کامل دولت در سطوح عالی برخوردار باشد تا با قوت کار کند که این ارتباطات در مدیرعامل جدید، ارتباطات خوب و وثیقی بوده است. زمانی برای بررسی نیاز بود افراد ذیصلاح بسیاری را بررسی و نهایتاً با انتخاب سالاری وجه الجمعی مورد توجه قرار گرفت.

شریعتمداری با بیان اینکه رئیس جمهور در ابتدای دولت دوازدهم شعارهای مهمی چون بهره‌مندی از جوانان داشتند گفت: این حرکت از ابتدا در دولت شکل گرفت و ما هم سعی کردیم به این خواسته عمل کرده و از ظرفیت‌های جوانان استفاده کنیم.

وی افزود: در مانیفست گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری نیز بر جوان گرایی تاکید شده است و نشان دهنده توجه ایشان به استفاده از نیروهای جوان و توانمند در سطوح مدیریتی عالی است که در کل وزارتخانه تلاش کردیم محقق شود و سن مدیریت به شکل قابل توجهی کاهش یافته است و در کنار تیم معاونین و رؤسای جوان از مشاوران با تجربه بهره مند شده ایم.

وی ادامه داد: ایجاد شفافیت در اداره امور نیز مدنظر بوده و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته ایم. در راستای توسعه خدمات الکترونیک پیشرو هستیم که از جمله آنها می‌توان به پرونده الکترونیک درمان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: در حوزه شفافیت با سازمان بزرگی مواجهیم که باید دارای صورت‌های مالی شفاف حسابرسی شده باشد، می‌خواهیم تا پایان سال به این نقطه برسیم و این کار در تأمین اجتماعی با روند معکوس از سال ۹۸ به سال‌های قدیم انجام شود. مگر ممکن است سازمان با عظمتی را بدون پشتوانه مستحکمی اداره کنیم. قدم اول شفافیت، برخورداری از اسناد مالی حسابرسی شده و روشن است.

وزیر رفاه ادامه داد: در حوزه اقتصادی نیز تلاش‌های قابل تقدیری در حال انجام است که با قوت و سرعت بیشتری ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به دو دسته مخاطب عام و خاص در تأمین اجتماعی گفت: مستمری‌بگیران با احتساب خانواده‌هایشان به بیش از شش میلیون نفر می‌رسند و حدود ۶۰ درصد آنها در شرایط حداقلی هستند که باید گام‌های اساسی برای بهبود معیشت آنها برداریم.

شریعتمداری افزود: حجم قابل ملاحظه‌ای از نیروی انسانی در تأمین اجتماعی مشغول به کار هستند و از بزرگترین سازمان‌های اداری در این مجموعه است. مدیریت جدید سازمان نیز باید مسیر ارتقای معیشت کارکنان را ادامه دهد.

وی با اشاره به مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت نیز گفت: مطالبه سازمان از دولت باید تعیین تکلیف شود. جنگ و گریزی را در سابقه تاریخی این داستان مشاهده می‌کنیم که باید میزان واقعی آن مشخص و تعیین تکلیف راه‌های تسویه این مطالبات انجام شود که نجات بخش خواهد بود.

وزیر رفاه ادامه داد: از سوی دیگر در شستا از مدیرعامل خواستم مطالبات معوق حقوقی شده و نهایی شده وصل نشده خود را اعلام کند که بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان به تفکیک بخش‌های مختلف بود.

وی در ادامه با بیان اینکه ما وکیل مردمیم و مالک اموال آنان نیستیم، عنوان کرد: به هیچ وجه از ارائه خدمات به مخاطبان دریغ نکرده و از اموال نیز صیانت اساسی می‌کنیم. در اداره امور سازمان تأمین اجتماعی یکی از مصادیق ضروری توجه به مقررات حاکم بر تأمین اجتماعی است. در شعب از مقررات سنتی اصلاح نشده باقی مانده از گذشته، رنج می‌بریم که اصلاح آنها برای تسهیل شرایط بیمه شدگان لازم است و باید در این دوره انجام شود.

وی با اشاره به موضوع ضروری اما حل نشده "اصلاحات پارامتریک" بیمه‌ای گفت: این امر به معنای کاهش دامنه خدمات به افراد تحت پوشش نیست. اما اگر اصلاحاتی انجام شود، افراد جدیدالورود با ضوابط و رویه‌های جدید بکارگیری خواهند شد. انتظار و درخواست اساسی در این زمینه در دو سال آینده دارم.

وی در ادامه به مروری بر سوابق مصطفی سالاری پرداخت و گفت: نیروی خلاق جوان می‌تواند به پیشبرد امور تأمین اجتماعی کمک کند. تأمین اجتماعی امروز نیازمند یک کار متراکم است. سالاری در دانشگاه مدیریت خوانده و صاحب دانش خوبی برای اداره سازمان است. امروز سالگرد شهادت برادر آقای سالاری نیز هست.

وزیر رفاه اضافه کرد: از آقای زدا خواستیم علاوه بر همراهی ما در وزارتخانه، در مجموعه هیئت مدیره سازمان ایفای نقش کندو ما به عنوان مشاور نیز در خدمت ایشان هستیم.

افزایش سالانه مطالبات انباشته تأمین اجتماعی از دولت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مطالبات تأمین اجتماعی از دولت نیز گفت: این مطالبات در طول زمان ایجاد شده و سالانه بر میزان این مطالبات افزوده می‌شود. تکالیفی برای دولت در این زمینه معین شده است و در قانون بودجه نیز مورد توجه قرار گرفته که اگر عملیاتی شود می‌توانیم بتدریج نسبت به حل مشکلات تأمین
اجتماعی اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، محمد شریعتمداری در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در جمع خبرنگاران درباره علت تأخیر در معرفی مدیرعامل تأمین اجتماعی گفت: تأمین اجتماعی باید از مدیریتی توانمند برخوردار باشد که مورد اعتماد و وثوق جمع کثیری از اعضای دولت بوده و بتواند امور را پیش ببرد.

وی افزود: هرچند در دوره سرپرستی آقای زدا نیز شاهد تلاش‌های درخور تحسین و شایسته بودیم.

وزیر رفاه با بیان اینکه باید صبر می‌کردیم تا هیئت امنا نسبت به پیشنهاد فرد مناسب اقدام کند تا ما صدور حکم انجام دهیم گفت:
مدیریت سطوح عالی کشور نیز درباره تأمین اجتماعی دغدغه و نظر داشتند. بعد از طی دوره‌های مشورتی و بررسی طولانی گزینه‌های مختلف، در آخرین جلسه هیئت امنا، سالاری به عنوان پیشنهاد قطعی مطرح و تأیید شد. امید است وی با قوت همه اهداف سازمان را با کمک نیروهای خدوم و شرکای تأمین اجتماعی پیش ببرد و گام‌های مؤثری در ارائه خدمات بردارد.

شریعتمداری افزود: سازمان تأمین اجتماعی فعالیت گسترده دارد و به ۴۲.۶ میلیون نفر خدمات ارائه می‌دهد. آنها با پرداخت حق بیمه آینده شأن را در تأمین اجتماعی می‌بینند.

وی با بیان اینکه امروز از تیمی قوی در اداره امور برخورداریم گفت: آقای زدا همچنان در کنار ماست و ما نیز با قوت بیشتری در کنار مردم هستیم.

وی درباره مطالبات تأمین اجتماعی از دولت نیز گفت: این مطالبات در طول زمان ایجاد شده و سالانه بر میزان این مطالبات افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: تکالیفی برای دولت در این زمینه معین شده است و در قانون بودجه نیز مورد توجه قرار گرفته که اگر عملیاتی شود می‌توانیم بتدریج نسبت به حل مشکلات تأمین اجتماعی اقدام کنیم.

شریعتمداری درباره میزان این مطالبات گفت: در میزان آن مناقشه هست و فصل الخطاب سازمان حسابرسی کل کشور است که تا سال ۹۴، ۸۰ هزار میلیارد تومان را قطعی برآورد کرده و برای محاسبه ادامه آن هم اقدام می‌شود.

انتهای پیام