• سه‌شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98091914492
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در سال جاری محقق شد؛

افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی

افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های علمی کاربردی

ایسنا/اصفهان معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی از افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجو در این دانشگاه در سال جاری خبر داد و گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی امسال بیش از ۹۰ هزار دانشجو پذیرش داشته است.

مهدخت بروجردی علوی امروز(سه شنبه) در نشست خبری در اصفهان اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با سابقه حدود ۲۷ سال به نوع خود خدمات منحصر به فردی در کشور ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه نسل چهارم دانشگاه ها نیز ظهور پیدا کرده است، افزود: نسل اول دانشگاه ها تنها آموزش محور بودند و در نسل دوم پژوهش نیز وارد شد. دانشگاه های نسل سوم مهارتی هستند که در حل مشکلات کشور مشارکت دارند.

به گزارش ایسنا، معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در ۱۰ سال ابتدایی فعالیت دانشگاه جامع علمی کاربردی حدود ۳۱۳ مرکز علمی کاربردی تاسیس شد. مراکز اولیه عمدتا بر اساس معیارها و اصول خاص خود بودند.

به گفته بروجردی یکی از معیارهای دانشگاه جامع علمی کاربردی داشتن محیط واقعی کار است که این ۳۱۳ مرکز مطابق با اصل اولیه مجوز تاسیس گرفتند. در ده سال دوم تاسیس دانشگاه ۳۱۳ مرکز به ۸۴۲ مرکز افزایش یافت که این رقم تا سال ۹۴ به هزار و ۷۰ مرکز رسید.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از این مراکز فاقد محیط واقعی کار، آزمایشگاه، مدرسان باتجربه و کارآزموده بودند، اظهار کرد: برخی مراکز کلاس های مناسب و امکانات لازم نداشتند، از این رو پایش مراکز در دستور کار قرار گرفت.

معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: در گذر زمان دانشگاه از آن هدف متعالی دور شده بود و در دوره جدید تلاش شد که دانشگاه به رسالت اصلی خود بازگردد، درنتیجه از آنجاییکه ۲۰ درصد مراکز علمی کاربردی در استان تهران واقع شده اند، گسترش عالی در تهران ممنوع اعلام شد.

وی نخستین اقدام را ساماندهی مراکز اعلام کرد و گفت: به این ترتیب که دادن مجوز کاملاً متوقف شد و از آن به بعد تعداد مراکزی که به آنها مجوز داده شد، به هشت مرکز کاهش پیدا کرد.حدود ۵۷۰ مرکز دولتی و غیر دولتی تعطیل شدند که شامل مراکز فاقد کیفیت لازم بودند.

بروجردی افزود: بر اساس تصمیم دولت، آموزش عالی کشور باید تنها در دست وزارت علوم باشد و سایر وزارتخانه ها نباید دانشگاه داشته باشند. از این رو  مراکزی که وابسته به دستگاه‌های اجرایی بودند، تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه ۱۴ هزار کد رشته محل در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود داشت، گفت: به‌منظور ساماندهی وضعیت دانشگاه جامع، تعداد کد رشته محل ها به پنج هزار و ۲۰۰ کد رشته کاهش یافته است.

معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: همچنین در حوزه پایش مدرسان نیز اقداماتی انجام شد، دانشگاه جامع علمی کاربردی ۹۰هزار مدرس داشت که اکنون این رقم به ۴۰هزار نفر کاهش یافته است.

اجرای پایلوت سامانه "جذب مدرسان" در ۲ استان

بروجردی خبر داد: دانشگاه در حال تهیه و ساماندهی سامانه «جذب مدرسان» است که فراخوان در اواخر آذر و اوایل دی ماه به شکل پایلوت در ۲ استان راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی سه رسالت مهم برای خود دارد،تصریح کرد: این سه رسالت شامل قانون گرایی، کیفیت گرایی و ماموریت گرایی است و در راستای رسالت کیفیت گرایی، داشگاه مراکز را به چهار سطح تقسیم کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: سطح یک دانشگاه هایی هستند که تمام ویژگی هارا دارند، دانشگاه هایی که در سطح چهار قرار بگیرند نیز از رده دانشگاه های جامع علمی کاربردی خارج و دیگر قادر به پذیرش دانشجو نیستند. اکنون بین ۳۰ تا ۴۰ مرکز سطح ۴ داریم که باید تا آخر این ترم مشکلات خود را حل کنند.

بروجردی اظهار کرد: برخی مراکز در پرکردن داده هایی که منجر به سطح بندی میشود، مهارت لازم را ندارند و بر همین اساس سطحی که شایسته آنها است نمیگیرند. بنابر این تصمیم داریم به کسانی که مسئولیت پرکردن این فرم هارا دارند آموزش های لازم ارائه شود تا به درستی این فرم هارا پرکنند.

برگزاری ۲۰ رویداد شتاب تا پایان سال

وی با بیان اینکه ۱۴۰مرکز نوآوری در کشور مجوز فعالیت دارند، گفت: تا پایان سال ۲۰ رویداد شتاب که به کسب و کارهای نوپا منجر میشود راه اندازی میشود.

معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی کاربردی خبر داد: در تمام استان ها کلینیک های مشاوره وجود دارد. همچنین در حوزه پژوهشی ۲۳ عنوان کتاب به چاپ رسیده است، برای این موضوع اساتید توسط فراخوان انتخاب شده و ۳ داور مرکز نشر دانشگاهی این کتاب‌ها را داوری کردند.

وی برگزاری آزمون یکپارچه را نخستین گام برای کیفیت بخشی در مدرک دانشگاه جامع دانست و گفت: این اقدام سندی است که این دانش اموخته از آزمون های استاندارد با موفقیت گذر کرده است.

انتهای پیام