• سه‌شنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98110100223
  • خبرنگار : 71548

حراج‌های کم‌هیجان و آثاری که قدرشان دانسته نمی‌شود!

حراج‌های کم‌هیجان و آثاری که قدرشان دانسته نمی‌شود!

یک کارشناس هنری یکی از دلایل اصلی کم‌هیجان شدن مراسم‌ حراج‌ آثار هنری را مشکلات اقتصادی جامعه می‌داند و معتقد است که باوجود کم‌فروغ شدن این مراسم‌ها، هنوز قیمت آثار هنری نسبت به ظرفیت و کیفیتی که دارند، پایین است.

بهنام کامرانی، هنرمند هنرهای تصویری و مدرس دانشگاه که کیوریتوری برخی از نمایشگاه‌های هنری را نیز بر عهده دارد، در گفت‌وگو با ایسنا یکی از دلایل اصلی کم‌هیجان شدن مراسم‌های حراج آثار هنری را مشکلات اقتصادی برشمرد و اظهار کرد: به نظرم این وضعیت اقتصادی که همه ما به نوعی با آن دست به گریبان هستیم بر پایین آمدن فروش آثار هنری تاثیرگذار است و جای خوشبختی است که در این شرایط موجود همین میزان فروش هم اتفاق افتاده است. 

او با بیان اینکه «متاسفانه هنوز آثار هنری جزو کالاهای لوکس محسوب می‌شود»، خاطرنشان کرد: هنوز هم وقتی وضعیت اقتصادی دچار افول می‌شود، آثار و کالاهای هنری در وهله نخست دچار آسیب می‌شوند.  

این کارشناس هنری در پاسخ به این پرسش که کم‌هیجان شدن حراج‌های هنری تا چه اندازه به معقول شدن بازار هنر ارتباط دارد، بیان کرد: اصلا اینچنین نیست و اتفاق در حال حاضر قیمت آثار هنری نسبت به ظرفیت و کیفیتی که دارند، بسیار پایین است. با توجه به اینکه هنر ایران در بازار جهانی مورد توجه قرار گرفته و با عنایت به وضعیت ژئوپولیتیک (سیاست جغرافیایی) ایران، قیمت آثار با توجه به کیفیتی که دارند پایین است. 

کامرانی با تاکید بر اینکه معقول شدن بازار هنر نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها و شرایط لازم است، یادآور شد: باید به این نکته توجه کرد که بسترسازی، حمایت‌های بخش خصوصی و دولتی، آموزش هنری و ... در فراهم کردن شرایط مناسب در بازار هنر تاثیرگذار هستند؛ چراکه نمی‌توان به این مقوله نگاهی مقطعی داشت و به همین خاطر هم رسیدن به یک مقطع ثابت و درست به موارد متعددی بستگی دارد.

این مدرس دانشگاه همچنین درباره سطح کیفی آثار ارائه‌شده در حراج‌های هنری همانند «حراج تهران»، خاطرنشان کرد: به طور کلی موضوع کیفیت، نسبی است. در حال حاضر آثار پیشرویی که ویژگی‌های جدید داشته باشد، در حراجی‌ها کمتر دیده می‌شود؛ چراکه احتمال خطر کردن روی این آثار زیاد و ممکن است که با اقبال روبه‌رو نشوند. به همین خاطر هم در مراسم‌های حراجی آثار هنری اغلب آثاری عرضه می‌شود که محافظه‌کارتر هستند یا اینکه تلاش می‌کنند معیار خریداران را بیشتر رعایت کنند. 

کامرانی یادآور شد: البته این موضوع ارتباط مستقیم با ساز و کار حراجی‌ها دارد که جدا کردن بخش آثار مدرن و کلاسیک از آثار هنر معاصر در «حراج تهران» می‌تواند به نوعی منجر به شکسته شدن مرزها شود و همین امر فضا را برای ورود آثار پیشرو به حراج‌های هنری فراهم می‌کند.

انتهای پیام