• سه‌شنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1400072013825
  • خبرنگار : 71263

شوک کمبود قطعه به بازار رایانه شخصی

شوک کمبود قطعه به بازار رایانه شخصی

فروش جهانی رایانه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به دلیل کمبود قطعات و موانع لجستیکی با کندترین نرخ از شروع پاندمی تاکنون رشد کرد.

به گزارش ایسنا، فروش جهانی رایانه‌های رومیزی، نوت بوک و ورک استیشن در سه ماهه سوم سال میلادی جاری ۳.۹ درصد رشد کرد و به ۸۶.۷ میلیون دستگاه در مقایسه با ۸۳.۴ میلیون دستگاه در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ رسید.

شرکت تحقیقاتی IDC اعلام کرد بازار آمریکا برای نخستین بار از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ که پاندمی ویروس کرونا شیوع یافت، رشد منفی پیدا کرد و میزان فروش در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به میزان ۷.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

بزرگترین فروشنده رایانه شخصی در سه ماهه سوم امسال لنوو بود که نرخ رشد ۳.۱ درصدی بر مبنای سالانه داشت و ۱۹.۷۷۳ میلیون دستگاه رایانه فروخت. پس از آن شرکت HP با فروش ۱۷.۵۹۵ میلیون دستگاه رایانه در رتبه دوم قرار گرفت با این همه فروش این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵.۸ درصد رشد منفی داشت.

فروش دل تکنولوژیز با کمک رشد بازارهای در حال توسعه، حدود ۲۷ درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش را در میان پنج فروشنده بزرگ رایانه شخصی داشت و این شرکت در رتبه سوم قرار گرفت. اپل که یکی از منعطف‌ترین زنجیره‌های تامین را دارد، فروشش بر مبنای سالانه ۱۰ درصد رشد کرد و این شرکت را در رتبه چهارم پنج فروشنده بزرگ رایانه شخصی قرار دارد. ایسوز با فروش ۶.۰۲۸ میلیون دستگاه در رتبه پنجم قرار گرفت. فروش این شرکت بر مبنای سالانه ۳.۶ درصد رشد داشت.

شیوع پاندمی به فراگیر شدن دورکاری و تحصیل از راه دور منجر شد و در نتیجه تقاضا برای محصولات الکترونیکی را افزایش داد و فروش هر سه ماهه تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ رشد دو رقمی را تجربه کرد و کمبود قطعات را تشدید کرد و تامین سفارشها و افزایش ظرفیت را با مشکل روبرو ساخت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، جیتش اوربانی، مدیر تحقیقات دنبال کننده های موبایل و دستگاه مصرفی در شرکت IDC در این باره گفت: صنعت رایانه شخصی همچنان با چالشهای عرضه و لجستیک درگیر است و متاسفانه این مسائل در ماه های اخیر بهبود چندانی نداشته اند. بعضی از فروشندگان اولویت فروش در بازارهای مختلف بازبینی کرده اند و به بازارهای نوظهور اجازه داده اند رشدشان را حفظ کنند در حالی که نرخ رشد بازارهای توسعه یافته آهسته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.