• پنجشنبه / ۲۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401072111055
  • منبع : نمایندگی زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان عنوان کرد

تپش قلب صنایع‌دستی و میراث‌ فرهنگی کشور در زنجان

تپش قلب صنایع‌دستی و میراث‌ فرهنگی کشور در زنجان

ایسنا/زنجان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: امروز به دلیل برگزاری دو جشنواره ملی به میزبان زنجان، قلب صنایع‌دستی و میراث فرهنگی کشور در زنجان می‌تپد.

سید سعید صفوی صبح امروز (۲۱ مهرماه) در دیدار معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با استاندار زنجان، با اشاره به فرصت بسیار طلایی برگزاری دو جشنواره و نمایشگاه ملی به طور همزمان به میزبانی استان زنجان، عنوان کرد: در حال حاضر استان زنجان در دو جشنواره ملیT میزبان نمایندگان ۳۱ استان از سطح کشور است و این به معنای این است که استان زنجان پتانسیل بالقوه‌ای در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی دارد و این فرصت باید غنیمت شمرده شود.

وی با بیان اینکه کارخانه کبریت زنجان نقش بسزایی در اجرای برنامه‌های فرهنگی دارد، افزود: در حال حاضر کارخانه کبریت زنجان نقش بسیار پررنگی را در اجرای برنامه‌های فرهنگی استان زنجان بر عهده دارد و به دلیل بازسازی ساختمان قدیمی و ایجاد فضای سبز مفرح هم‌استانی‌ها، ساعات خوشی را در این مکان سپری می‌کنند.

صفوی با بیان اینکه مجوز ایجاد مرکز ایران‌شناسی برای استان زنجان اخذ شده است، اظهار کرد: در راستای توسعه حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی، مجوز ایجاد مرکز ایران‌شناسی در استان زنجان اخذ شده و از سوی دیگر مرکزی برای آموزش بانوان علاقه‌مند به یادگیری فعالیت‌های صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی به محوریت استان زنجان ایجاد خواهد شد که گامی مهم در راستای توسعه صنایع‌دستی زنجان به شمارمی‌روند.

این مسئول با تاکید بر لزوم حمایت‌های بیشتر و تزریق منابع مالی برای توسعه میراث‌فرهنگی استان زنجان، بیان کرد: امسال برای حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی استان زنجان مبلغ ۸۰ میلیارد تومان تصویب شد. البته برای توسعه و پیشرفت این حوزه لازم است، حمایت‌های بیشتری از این صنعت انجام شود و بانک‌ها نیز باید همکاری بیشتری با حوزه میراث‌فرهنگی به جهت ارائه تسهیلات مالی داشته باشند.

وی، افزود: به توسعه و مرمت گنبد سلطانیه زنجان که به نوعی نگین انگشتری میراث تاریخی استان به شمار می‌رود، باید نگاه ویژه‌ای صورت بگیرد. به طور مثال فروشگاه‌ها و نمایشگاه صنایع‌دستی باید در محدوده گنبد سلطانیه ایجاد شود که البته این مراکز نباید خللی به محدوده تاریخی گنبد وارد کند و از استان‌های دیگر نیز می‌توانند نمایندگان خود به همراه صنایع‌دستی فاخر خود را برای فروش در این مراکز خرید استقرار کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، با بیان اینکه استان زنجان بزرگ‌ترین مرکز صنایع فلزی کشور است، خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع‌دستی ما بزرگ‌ترین صنایع‌دستی در حوزه صنایع فلزی هستیم و از سوی دیگر به عنوان شهر جهانی ملیله به ثبت رسیده‌ایم اما متأسفانه مردم زنجان اطلاع دقیقی از صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی استان خود ندارند و اگر زنجانی‌ها این میراث را به لحاظ قابلیت، کاربرد، تنوع و اشتغال‌آفرینی نشناسند، نمی‌توانیم به سایر مردم ایران و حتی جهان بشناسانیم، پس نیازمند تبلیغ و تلاش بیشتری در این حوزه مهم و تأثیرگذار هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha