• یکشنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401122114870
  • خبرنگار : 50548

نماینده کلیمیان در مجلس:

فرهنگ کلیمیان با فرهنگ جامعه ایرانی و اسلامی در هم آمیخته شده است

فرهنگ کلیمیان با فرهنگ جامعه ایرانی و اسلامی در هم آمیخته شده است

ایسنا/خراسان رضوی نماینده کلیمیان در مجلس گفت: فرهنگ کلیمیان با فرهنگ جامعه ایرانی ممزوج شده و این دو فرهنگ بسیار به هم نزدیک اند. همچنین قوانین مذهبی در شریعت دین موسی و اسلام نیز بسیار به هم نزدیک اند.

همایون سامه‌یح نجف‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه با سابقه ۱۳ سال فعالیت اجتماعی در جامعه کلیمیان ایرانی، هم اکنون ریاست این جامعه را بر عهده دارم، اظهار کرد: دوران دانشجویی را در مشهد گذراندم و به همین دلیل علاقه خاصی به این شهر دارم و هر زمان که به مشهد می‌آیم یاد دوران جوانی در من زنده می‌شود. ارادت خاصی به امام رضا(ع) دارم و هر زمان که به مشهد آمدم، خدمت امام هشتم شیعیان مشرف شدم و معتقدم حضور این امام در کشور برای ملت ایران آرامش و نعمت را به ارمغان آورده است.

وی با اشاره به سابقه حضور بیش از ۲۷۰۰ ساله یهودیان در ایران بیان کرد: از آن زمان تاکنون جامعه یهودی در ایران فرازونشیب‌های زیادی داشته است، برخی پادشاهان با جامعه یهودی موافق نبوده‌اند، اما رفتار همدلانه و همراهی بسیاری از پادشاهان و حاکمان به گونه‌ای بوده است که تا این زمان جامعه یهودی در ایران زندگی می‌کند و فرهنگ کلیمیان با فرهنگ جامعه ایرانی ممزوج شده و این دو فرهنگ بسیار به هم نزدیک اند. فارسی، زبان مورد استفاده در گفت‌وگوهاست و از زبان عبری تنها در کلیسا و هنگام نماز استفاده می‌شود.

نماینده کلیمیان در مجلس تأکید کرد: ما خودمان را از جامعه ایرانی جدا نمی‌بینیم و به دلیل سابقه حضور در ایران، آن را جزئی از گوشت و پوست خودمان می‌دانیم و عاشق ایران هستیم و امیدواریم قرن‌های متمادی حضور جامعه کلیمیان در ایران ادامه داشته باشد.  

سامه‌یح با بیان اینکه شریعت دین موسی(ع) با شریعت اسلام بسیار نزدیک است، عنوان کرد: قوانین مذهبی از جمله نماز، روزه، معاد، خوراک، تدفین و ... در این دو دین بسیار به هم نزدیک است، بنابراین در همنشینی با مسلمانان احساس راحتی داریم.

وی با بیان اینکه به نظر من و یهودیانی که تحت تأثیر قدرت‌های جهانی و امپریالیسم قرار نگرفته‌اند، رژیم صهیونستی در حال سوء استفاده از یهودیت برای مشروعیت بخشیدن به خودش است، گفت: رژیم صهیونیستی یک حزب سیاسی با عمری کمتر از ۱۰۰ سال است، حال آنکه قدمت یهودیت به ۴۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد. صهیونیسم با سوء استفاده از دین یهودیت جنایات بسیاری را علیه مردم روا می‌دارد. کشتار عظیمی که در آن منطقه رخ می‌دهد، مورد تأیید هیچ یهودی آزاده‌ای از جمله جامعه کلیمیان ایران نیست.

سامه‌یح در خصوص دیدگاه دیگر نمایندگان نسبت به نمایندگان اقلیت‌ها در مجلس بیان کرد: هر کمکی که من از مسئولین، نه تنها نمایندگان مجلس، بلکه مسئولین قوه مقننه و قضائیه خواسته‌ام، نه نشنیده‌ام و همیشه با روی باز برخورد کرده‌اند و حمایت‌های مادی و معنوی خود را از ما دریغ نکرده‌اند و از این جهت از مسئولین و نمایندگان مجلس تشکر می‌کنم.

نماینده کلیمیان در مجلس با بیان اینکه هیچ‌ گونه محدویتی برای انجام فرایض دینی نه تنها برای جامعه کلیمیان، بلکه برای سایر اقلیت‌های دینی شناخته شده در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، افزود: حتی مواقعی شده که یکی از جشن‌های اقلیت‌های مذهبی مصادف با ایام عاشورا و تاسوعا شده است و با این وجود، با مجوز وزارت ارشاد و نیروی انتظامی، اجازه برگزاری جشن صادر شده است. البته جامعه کلیمیان هم مراعات این ایام را می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن تدریس علوم دینی در جامعه اقلیت‌های مذهبی نیز بسیار آزاد است و نه‌تنها در مدارس اقلیت‌های مذهبی، بلکه در کلیساها هم کلاس‌های دینی پیشرفته برگزار می‌شود و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد و حتی دولت هم از این مسئله حمایت می‌کند.

فرهنگ کلیمیان با فرهنگ جامعه ایرانی و اسلامی در هم آمیخته شده است

نمایندگان اقلیت برادران ما هستند

همچنین فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین در مجلس نیز در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: همکاران نماینده اقلیت مانند برادر ما هستند و همواره در موضوعات مختلف با هم مشورت می‌کنیم و از یکدیگر کمک می‌گیریم. یک ارتباط تنگاتنگ و خوب بین ما و اقلیت‌ها وجود دارد و هیچ گاه دیدگاه منفی نسبت به هم نداشته‌ایم. رفتارهای نمایندگان اقلیت‌ها بسیار دوستانه است و حتی هنگامی که ما در مجلس مراسمی مانند قرائت قرآن و عزاداری ایام حسینی برگزار می‌کنیم، پابه‌پای ما حضور دارند.

وی اضافه کرد: آقای سامیه‌یح تفکرات ضدصهیونیستی دارد و بسیار وطن‌دوست است. در اعیاد مذهبی، همکاران اقلیت زودتر از سایرین به ما تبریک می‌گویند. به نظر می‌آید ما مشترکات زیادی داریم و همان طور که خداوند در قرآن گفته ادیان الهی یکدیگر را تصدیق می‌کنند، من این را در فضای مجلس حس می‌کنم و خدا را شکر می‌کنم در مجلس از هر تفکری نماینده داریم و همه آزادانه نظرات خود را بیان می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha