• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403070504010
  • خبرنگار : 71654

استعفای رئیس فناوری «اُپن‌ای‌آی» و دو مدیر اجرایی دیگر

استعفای رئیس فناوری «اُپن‌ای‌آی» و دو مدیر اجرایی دیگر

میرا موراتی، رئیس فناوری اُپن‌ای‌آی (OpenAI) و دو مدیر اجرایی دیگر این شرکت را ترک خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، سه رهبر فنی برتر در اُپن‌ای‌آی تحت حمایت مایکروسافت روز چهارشنبه استعفا دادند، که اینها آخرین موارد از یک مجموعه استعفای مدیران در سال جاری در زمان نوسانات برای این شرکت سازنده چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) است.

به نقل از دی‌ان‌ای، میرا موراتی(Mira Murati)، مدیر ارشد فناوری، بارت زوف(Barret Zoph)، معاون تحقیقات و باب مک‌گرو(Bob McGrew)، مدیر ارشد تحقیقاتی، همگی از طریق شبکه اجتماعی ایکس در بعدازظهر روز چهارشنبه استعفای خود را اعلام کردند.

این استارتاپ هوش مصنوعی مستقر در سانفرانسیسکو در حال مذاکره برای یک دور مالی جدید ۶.۵ میلیارد دلاری است که ارزش شرکت را به ۱۵۰ میلیارد دلار می‌رساند و این مشروط به تغییر ساختار شرکت است.

رویترز روز چهارشنبه گزارش داد که این شرکت قصد دارد به یک شرکت انتفاعی تغییر ساختار دهد و به مدیر عامل شرکت سم آلتمن سهامی از سهام ارائه خواهد شد. در حال حاضر، یک هیئت غیرانتفاعی این نهاد انتفاعی را کنترل می‌کنند، ساختاری غیرعادی که منجر به برکناری آلتمن در نوامبر ۲۰۲۳ به دلیل اختلال در ارتباطات و از دست دادن اعتماد شد. او پس از پنج روز به کار خود بازگردانده شد.

دوره تامین مالی هنوز تکمیل نشده و شرکت در مرحله نهایی سازی است.

مشخص نیست که آیا خروج مدیران می‌تواند بر جمع‌آوری کمک‌های مالی جاری تأثیر بگذارد یا خیر. برخی از اسناد جذب سرمایه حاوی یک بند «تغییر نامطلوب مادی» هستند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد در صورت مواجهه شرکت با هر چیزی که می‌تواند تأثیر منفی قابل توجهی داشته باشد، از معامله خارج شوند.

به گفته یک منبع نزدیک به موراتی، موراتی هنوز در اُپن‌ای‌ای کار می‌کند و در حال مذاکره برای خروج از شرکت است. او به مدت ۶ و نیم سال بخشی از اعضای شرکت سازنده چت جی‌پی‌تی بوده است و در ماه نوامبر زمانی که هیئت مدیره به طور موقت آلتمن را اخراج کرد، مدت کوتاهی به عنوان مدیرعامل خدمت کرد.

بر اساس صفحه لینکدین او، موراتی در دسامبر ۲۰۲۰ به عنوان معاون هوش مصنوعی کاربردی به اُپن‌ای‌آی پیوست و در ماه مه سال ۲۰۲۲ به سمت مدیر ارشد فناوری ارتقا یافت. قبل از اُپن‌ای‌آی، او در استارت‌آپ واقعیت مجازی و واقعیت افزوده Leap Motion و در تسلا کار می‌کرد.

موراتی اغلب در کنار آلتمن به عنوان چهره عمومی سازنده چت جی‌پی‌تی ظاهر می‌شد. هنگامی که این شرکت مدل GPT-۴o خود را در ماه مه راه‌اندازی کرد که می‌توانست مکالمه صوتی واقعی داشته باشد، موراتی ارائه را رهبری کرد.

موراتی در پستی در ایکس نوشت: من از آنجا دور می‌شوم زیرا می‌خواهم زمان و مکانی را برای کاوش خودم فراهم کنم.

موراتی، زوف و مک‌گرو جدیدترین افراد در یک مجموعه جدایی‌های مدیران اجرایی اُپن‌ای‌آی هستند. در ماه اوت، جان شولمن، یکی از بنیانگذاران این استارت‌آپ، در ایکس نوشت که به شرکت رقیب هوش مصنوعی Anthropic پیوسته است و یکی دیگر از بنیانگذاران به نام گرگ بروکمن(Greg Brockman)، نیز در ایکس گفت که تا پایان سال استعفا می‌دهد. سومین بنیانگذار، دانشمند ارشد ایلیا ساتسکِور(Ilya Sutskever)، بود که این شرکت را در ماه مه ترک کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha