محمدرضا انگشت باف مدیر عامل سازمان قطار شهری قم در نشست خبری که امروز ۲۱مهرماه در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: خط یک مترو با طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه، مونوریل با طول ۶.۸ کیلومتر و ۸ ایستگاه و خط دو مترو با طول ۲۲ کیلومتر و ۱۵ ایستگاه طراحی شده است.
وی ادامه داد: در فاز اول، دو ایستگاه میدان مطهری و کشاورز به طور کامل به بهرهبرداری رسیدهاند؛ بسیاری از ایستگاهها پیشرفت ۷۰ تا ۸۰ درصدی داشته و برخی بخشها به مرحله نهایی نزدیک شدهاند.به عنوان مثال، پیشرفت بخش تجهیزات به ۸۹ درصد و پیشرفت بخش ساختمانی به تقریبا ۹۹ درصد رسیده است.
انگشت باف گفت: پروژه مترو قرار بود در مدت پنج سال به اتمام برسد و طبق برنامه، هر سال باید ۲۰ درصد پیشرفت میکرد. اما تا سال ۱۳۹۳، به دلیل فعالیتهای دولت وقت بر روی پروژه مونوریل و تحریمها که باعث تأخیر در ورود دستگاه TBM شد، پیشرفت پروژه مترو تنها ۵ درصد بود.
وی با بیان اینکه چالشهای پیمانکار، تورم و تحریمها تأمین تجهیزات را با مشکل مواجه کرد،گفت: این پروژه سه بار به شورای عالی فنی ارسال شد؛ خوشبختانه در دو سال اخیر، با ابلاغیه شورای عالی فنی و اصلاحیهها، روند پیشرفت بهبود یافته و بازدیدهای شبانهروزی و فعالیتهای تیمهای تخصصی انجام شده است.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: در سال ۱۳۹۶، مصوبهای از شورای عالی فنی برای فاز اول صادر شد که در آن، محدوده و هدفگذاری مشخصی تعیین گردید و ما ملزم به تکمیل فاز اول مترو شدیم.
انگشت باف عنوان کرد: ما نزدیک به ۴۲۰ هزار متر مربع در قم تملک کردهایم، ۲۸۰ هزار کامیون خاکبرداری انجام دادهایم، ۳۱ هزار تن آرماتوربندی کرده و تقریبا ۴۰۰ هزار متر مکعب بتنریزی کردهایم. در بحث دپو، پیشرفت ما از ۳۰ درصد به ۹۰ درصد رسیده است و تنها موضوع باقیمانده، تأمین واگنهاست.
وی اعلام کرد: در خط A، زمانی ۱۲۰۰ نفر مشغول به کار بودند و سعی کردیم که نیروها و خریدها بومی باشند و پیمانکارانی از داخل شهر انتخاب کنیم تا به بومیسازی این طرح کمک کنیم.
وی ادامه داد: سال گذشته، به طور جدی وارد فاز ۲ شدیم و مصوبهای تحت عنوان بازنگری فاز دوم خط اول مترو گرفتیم، و تاکنون این بازطراحی باعث کاهش ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومانی هزینهها شده است.
انشگت باف بیان کرد: روند فاز دوم مناسب و قابل پیشرفت است و هماکنون در حال حفاری هستیم؛ تقریبا ۴ ماه پیش کلنگزنی تونل سنتی انجام شد و امروز شاهد تفاوتهای زیادی در تونل هستیم.
وی اظهار کرد: اقدامات انجامشده برای خط ۲ مترو به منظور بهبود سیستم حمل و نقل شهری و تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات حمل و نقل عمومی شامل چندین مرحله کلیدی است.
وی ادامه داد: ابتدا، بررسی و تهیه پلان و موقعیت ایستگاههای خط B در محدوده ۵۶۰ هکتاری پردیسان انجام شد تا بهترین نقاط برای احداث ایستگاهها شناسایی و دسترسی مناسب به آنها تضمین شود.
انگشت باف گفت: در ادامه، موقعیت دپوی خط B تغییر کرد و این دپو از محدوده ۵۶۰ هکتاری پردیسان خارج شد تا فضای موجود بهینهسازی و امکان توسعههای آتی فراهم شود.
وی افزود: جلسات متعددی در خصوص طرح جامع حمل و نقل و ترافیک برگزار شد. در این جلسات، اطلاعات و درخواستهای مشاوران مختلف جمعآوری و ارائه شد تا به یک طرح جامع و کارآمد دست یابیم. این جلسات به عنوان بستر مهمی برای تبادل نظر و همفکری میان متخصصان و مسئولان حمل و نقل عمل کرد.
مدیر عامل سازمان قطار شهری قم تصریح کرد: در مرحله بعد طرح ایستگاه تبادلی خط B با خط A به معاونت حمل و نقل ارائه شد. این طرح به منظور تسهیل جابجایی مسافران بین دو خط و افزایش کارایی سیستم حمل و نقل طراحی شده است.
انشگت باف در پایان اعلام کرد: جلسهای برای ارسال اطلاعات و درخواستهای مرتبط با مشاور تفصیلی حمل و نقل برگزار شد؛ در نهایت پلان و موقعیت ایستگاههای خط B بر اساس نظریات مشاور تفصیلی حمل و نقل تا محدوده ۷۲ تن ارائه شد.
انتهای پیام
نظرات