• شنبه / ۱۰ آذر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1403091006479
  • خبرنگار : 71955

داستان پرتکرار کسری‌های آموزش و پرورش در فصل بودجه/ جیب خالی و بارسنگین تکالیف قانونی

داستان پرتکرار کسری‌های آموزش و پرورش در فصل بودجه/ جیب خالی و بارسنگین تکالیف قانونی

بودجه آموزش و پرورش و کسری‌های آن، بحثی تکراری و پر چالش که نه تنها طی دهه‌های گذشته تا کنون حل نشده بلکه پر رنگ‌تر هم شده است، گویا هنوز هم گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات نیست طوری که سهمش از بودجه عمومی دولت برای سال آینده هم کاهش یافته و باید دید نمایندگان ملت آستین همت برای جبران کسری‌های این وزارتخانه بالا خواهند زد یا خیر.

به گزارش ایسنا، موضوع بودجه آموزش و پرورش داستان دنباله‌داری است که بخصوص در نیمه دوم هر سال نمایان‌تر می‌شود؛ این بودجه که به گفته کارشناسان آموزش و پرورش هرسال سهم کمتری از بودجه عمومی دولت به خود می‌گیرد، می‌تواند تأثیرات منفی بر کیفیت آموزش داشته باشد به طوری که محمد بداغی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده بود کسری بودجه به‌طور مداوم در لوایح بودجه وجود داشته و نیاز به توجه بیشتری دارد و باید نیازهای واقعی آموزش و پرورش در دل لوایح بودجه دیده شود و این نیازها متناسب با برنامه‌ها و مأموریت‌های دستگاه‌ها باشد؛ این فاصله معنادار بین نیازهای اعلام‌شده و بودجه مصوب نشان‌دهنده عدم درک مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه است.

صمد برزویان استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز پیشتر در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۴۰۲ به طور متوسط همواره ۲۰ درصد عملکرد بودجه آموزش و پرورش بیشتر از بودجه مصوب بوده است یعنی اگر ۱۰۰ واحد بودجه برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده بود در پایان سال به ۱۲۰ واحد نیاز بود که همین مسائل سبب تأخیر یکساله در واریز پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته به عنوان نخستین اثر کسری پایدار بودجه است؛ سهم وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۱، ۱۳.۱ درصد بوده است و در سال ۱۴۰۳ این رقم به ۹.۸ درصد رسیده یعنی شاهد کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی دولت هستیم.

این درحالیست که شکوهی مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور ‌رفاهی نیز پیشتر درباره ‌کمبود بودجه و تخصیص ناعادلانه منابع، به‌ویژه کاهش سهم آموزش و پرورش از کل بودجه، که به یک معضل سنتی تبدیل شده است گفته بود: ‌تورم و کاهش ارزش پول نیز بر مشکلات افزوده شده است لذا افزایش اعتبار به تنهایی نمی‌تواند تضمینی برای تحول در آموزش و پرورش باشد.

 بار بزرگ قانونگذار بر دوش آموزش و پرورش

تکلیف این وزارتخانه برای تخصیص سالانه چند ده همت برای افزایش سرانه آموزشی

با این تفاسیر قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، از موضوع بودجه به عنوان مهمترین موضوع در طرح‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش که در حال پیگیری از طریق کمیسیون آموزش مجلس است، نام برد.

وی با بیان اینکه جلسات مختلفی با اعضای تلفیق بودجه برگزار شده است افزود: قانونگذاران بار بزرگ تکلیفی را در برنامه هفتم بر دوش آموزش و پرورش گذاشته‌اند که تا پایان برنامه هفتم پیشرفت یعنی سال ۱۴۰۷ باید عملی شود، مثلا سرانه فضای آموزشی از ۵.۲۸ درصد به ۶.۱ درصد افزایش پیدا کند یعنی ۰.۸۲ صدم درصد به فضای آموزش و پرورش اضافه شود یعنی طی پنج سال، سالیانه ۰.۱۶ درصد فضای آموزشی افزایش پیدا کند که اگر این عدد ضربدر ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز شود همین امسال با نرخ امروز حداقل باید سالی ۶۰ همت فقط برای این بند تخصیص داده شود.

هزینه هنگفت استانداردسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس 

تکلیف قانون برای اعزام تمامی دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور و پیشرفت با جیب خالی 

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همچنین قانونگذاران اعلام کرده‌اند که فضای ورزشی درون مدرسه‌ای به یک متر برسد ادامه داد: این رقم اکنون ۰.۴۲ درصد است یعنی بیش از۰.۵۰ درصد باید اضافه شود، یعنی سالن ورزشی ساخته شود، یا طبق گفته قانونگذاران باید تمام دانش آموزان حداقل یک بار در سال به اردوهای راهیان پیشرفت یا راهیان نور اعزام شوند که هزینه آن چند هزار میلیارد تومان است؛ یا در قانون تکلیف شده که تا پایان برنامه ۵ ساله هفتم تمام مدارس باید از نظر سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندارد شوند، ۱۲۰ هزار مدرسه، حدود ۶۵۰ هزار کلاس درس که حل همه مسائل منوط به هزینه هنگفت است.

چشم امید وزارت آموزش و پرورش برای واقعی سازی بودجه وزارتخانه

لاشکی با بیان اینکه باید ۸۰ درصد مدارس ناایمن مقاوم سازی و بازسازی شوند گفت: یک سوم مدارس نیازمند مقاوم سازی است، بودجه این عدد از کجا باید تامین شود؟.

وی با بیان اینکه تامین این بودجه‌ها باید دیده شود گفت: امیدواریم با حمایت‌های نمایندگان مجلس منابع آن تامین شود.

۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق و مزایا می‌شود 

با این بودجه نمی‌توان کیفیت بخشی آموزش را دنبال کرد

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۹۷.۷ درصد بودجه‌ای که به آموزش و پرورش اختصاص پیدا می‌کند مربوط به حقوق و مزایاست افزود: با این روند نمی‌توان منابع را صرف موضوعات کیفیت بخشی آموزش و کارهای دیگر نظیر شیر مدارس، کیفیت بخشی و تقویت برنامه‌های فوق العاده مدارس، کارهای پرورشی، برنامه‌های مربوط به ستاد اقامه نماز و کارهای فرهنگی تربیتی و ... کرد.

لاشکی اظهار کرد: امیدواریم با لطف و حمایت مجلس شورای اسلامی، جدول ۲۰ فصل ۱۲ ماده ۸۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت تکلیف شده به نتیجه برسد و موجبات آرامش معلمان و دانش آموزان فراهم شود. حال باید دید لطف خدا در بودجه آتی چه میزان شامل حال وزارت آموزش و پرورش می‌شود و این بودجه تا چه میزان می‌تواند کفاف بزرگترین وزارتخانه کشور را بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha