• شنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۴ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404042817241
  • خبرنگار : 50004

منطقه‌ای کم برخوردار با مدرسه‌ای تراز و تحولی؛

پای صحبت مدیری که مدرسه‌ را به خانه دوم ۲۰۰ دانش‌آموزش تبدیل کرد

پای صحبت مدیری که مدرسه‌ را به خانه دوم ۲۰۰ دانش‌آموزش تبدیل کرد

ایسنا/آذربایجان شرقی اینجا مدرسه است، همان چار دیواری که تا اسمش می‌آید، همگی به اتفاق یاد افت و خیزهایی می‌افتند که در دوران تحصیلشان تجربه کرده‌اند. اما این وسط بعضی چاردیواری‌ها فراتر از یک ساختمان و فضای آموزشی صرف و خشک هستند، درست مثل مدرسه‌ای در یکی از مناطق کم برخوردار تبریز که در عرض سه سال به مدرسه‌ای تراز و تحولی تبدیل شده است و خبری از چارچوب‌های سخت‌گیرانه نیست.

روزگاری بود که اگر کسی می‌گفت، یک مدرسه هر روز برای دانش‌آموزانش، صبحانه سرو می‌کند، طنزآمیز به نظر می‌آمد، اما مدرسه فجر منطقه قراملک تبریز، چندین سال است که این کار را به اسم «نذر سیدالشهدا و صبحانه سالم» انجام می‌دهد، صبحانه‌ای که بخشی از هزینه آن‌ توسط عوامل اجرایی  و مدیر مدرسه و بخشی هم توسط خیران تامین می‌شود و تنوع غذایی از عدسی، نان و پنیر و سبزی و خرما گرفته تا میان وعده‌هایی مانند چغندر و باقلا و صبحانه‌گرم در روزهای سه‌شنبه به همراه چای نیز به جذابیت این مجموعه افزوده است.

پای صحبت مدیری که مدرسه‌ را به خانه دوم ۲۰۰ دانش‌آموزش تبدیل کرد

صبحانه، تنها مزیت این دبیرستان نیست و عوامل دیگری هم در اینکه این مدرسه را تراز بنامیم، دخیل هستند. از اجرای برنامه‌های تربیتی و فرهنگی بگیرید تا مشارکت همه جانبه اولیا و دانش‌آموزان در تعمیر و تجهیز مدرسه از جمله کارهایی هستند که مدیر مدرسه توانسته است، در این مجموعه انجام دهد.

از درب مدرسه که وارد می‌شوی، صندلی‌هایی برای تکریم و نشستن اولیا و پذیرایی اندکی در نظر گرفته شده است و سالن مدرسه با بولتن‌هایی متفاوت که قاب‌هایی شامل منظره‌های طبیعی هستند، به چشم می‌خورد و با تلفنی نصب شده در سالن و بنری که بیلان کاری و هزینه‌کرد مدرسه را در معرض دید اولیا و مراجعان، قرار داده است. کمدهای اختصاصی با اسم و تصویر هر دانش‌آموز، در سالن مدرسه خودنمایی می‌کند، البته که وجود کمد دانش‌آموزی در مدارس دولتی هر چند مرسوم نیست، اما عجیب هم نیست، اما نکته جالب در این مدرسه، نبود قفل است. برای آشنایی بیشتر با این مدرسه که در فصل ثبت نام، متقاضی زیادی دارد و هیچ اولیایی از آن ناراضی نیست، به دفتر مدیر مدرسه می‌رویم.

پای صحبت مدیری که مدرسه‌ را به خانه دوم ۲۰۰ دانش‌آموزش تبدیل کرد

 رضا باقرزاده، مدیر دبیرستان دوره اول متوسطه قراملک ناحیه ۲ تبریز، با ۱۸ سال سابقه، کار خود را از شهرستان کم برخوردار چاراویماق آغاز کرده و در میانه خدمتش هم منطقه کم برخوردار را انتخاب کرده است و با وجود امکان خدمت در محلی نزدیک‌تر و مجهزتر، مدرسه خودش را ترجیح می‌دهد. او در توضیح این اقدامات به ایسنا می‌گوید: دلیل اینکه کمدها قفل ندارند، این است که فضای اعتماد را در بین دانش‌آموزان مدرسه ایجاد کنیم و هر کدام از بچه‌ها مدرسه را خانه‌ی خود دانسته و فضایی برای قرار دادن لوازم اضافی‌شان داشته باشند و به گونه‌ای در این فضا احساس هویت کنند.

صندلی‌ها و نیمکت‌های کلاس همگی ظاهری موجه دارند و اینکه دانش‌آموزان، امانت‌داران خوبی هستند یا تجهیزات، تازه خریداری شده‌اند را جویا می‌شویم، صندلی‌های جدید، نتیجه همکاری اولیای دانش‌آموزان در روند تعمیر، جوشکاری و رنگ‌آمیزی هستند و مدیر مدرسه اذعان می‌کند که در ابتدای سال، با مهارت‌های اولیا آشنا می‌شویم و به جای اخذ کمک هزینه‌ اجباری، از مهارت‌های اولیا در نصب کابینت، ساخت تجهیزاتی مثل کمد و بولتن مدرسه، تعمیر صندلی‌ها، تعمیر موتورخانه و رنگ‌آمیزی سالن و نمازخانه مدرسه در طول سال، استفاده می‌کنیم.

پای صحبت مدیری که مدرسه‌ را به خانه دوم ۲۰۰ دانش‌آموزش تبدیل کرد

نسیم همدلی

جذب خیر هم از دیگر اقداماتی است که این مدرسه را از سایر مدارس، متمایز می‌کند، مشارکتی که زمینه‌ساز ادامه‌دار شدن کمک‌های خیران و امور خیریه در این دبیرستان پسرانه شده است. بطوریکه هیچ دانش‌آموز نیازمندی در این مدرسه در مناسبت‌هایی مثل شب چله، ماه رمضان و محرم  دست خالی روانه خانه نشده است، آن هم در مدرسه‌ای که کم نیستند دانش‌آموزانی که از بین ۲۰۰ دانش‌آموز مدرسه، بی‌سرپرست، بدسرپرست و یا تک سرپرست و تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.

پای صحبت مدیری که مدرسه‌ را به خانه دوم ۲۰۰ دانش‌آموزش تبدیل کرد

خواستی، زنگ بزن! 

نصب تلفن در سالن هم توجه مراجعان را جلب می‌کند و آقای باقرنژاد در توضیح این اقدام می‌گوید: با توجه به ممنوعیت به همراه داشتن تلفن همراه در مدارس، تلفنی را جهت استفاده دانش‌آموزان در مواقع ضروری در سالن قرار دادیم و هر دانش‌آموز، قبل از تماس، اطلاعات مورد نیاز را از قبیل ساعت، شماره و علت تماس در دفتر تلفن می‌نویسد و در صورت محرمانه بودن یا عدم تمایل دانش‌آموز به نوشتن شماره در این دفتر، شماره مورد تماس بر روی کاغذ نوشته شده به معاونان مدرسه تحویل داده می‌شود. این مکان  مجهز به دروبین مدار بسته است.

«عطر امانت»

در کلاس‌ها باجه‌ لوازم‌التحریر به چشم می‌خورد؛ ماجرا از این قرار است که طرحی تحت عنوان عطر امانت در کلاس‌های این مدرسه در حال اجرا است که لوازمی مثل خودکار و ... داخل آن قرار داده شده و دانش‌آموزان می‌توانند در مواقع ضروری که نیاز دارند، از لوازم داخل این کمد استفاده کرده و با در جریان گذاشتن اولیا لوازم استفاده شده را بازگردانند و در بسیاری از موارد، چندین برابر لوازم استفاده شده به کمد بازگشته و باجه لوازم‌التحریر، شارژ شده است.

مدرسه‌ای پیشگام در تربیت

 انجام امور تربیتی نیز در این مدرسه، دور از چشم نمانده و کلاس‌ها و دوره‌های آموزش خانواده با مشارکت حداکثری اولیای دانش‌آموزان برگزار می‌شود و اگر اولیایی بیش از دو جلسه، غیبت کرد، عوامل اجرایی مدرسه طی تماس تلفنی با اولیا گفت‌وگو کرده و علت غیبت را جویا می‌شوند.

پای صحبت مدیری که مدرسه‌ را به خانه دوم ۲۰۰ دانش‌آموزش تبدیل کرد

جشن تکلیفی برای پسران

در مورد جشن تکلیف دختران، بسیار دیده و شنیده‌ایم و این مراسم و آئین معنوی، تداعی کننده تصویر دختران سفیدپوش در ذهنمان است، اما در این مدرسه جشن تکلیف پسران نو مکلف هم جدی گرفته شده و همه ساله گرامی داشته می‌شود و برپایی نماز جماعت هم با استقبال خود دانش‌آموزان، مرتب برپا می‌شود.

آقای باقرزاده، همه ساله قبل از شروع ثبت نام دانش‌آموزان ورودی مدرسه‌اش، یعنی کلاس هفتمی‌ها به اتفاق همکارانش به دبستان محل تحصیلی ورودی‌های مدرسه، با دانش‌آموزان تازه واردی که قرار است در این مدرسه تحصیل کنند، آشنا می‌شود.

تهیه این گزارش، با تماس تلفنی مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به مدیر این مدرسه و قدردانی وی همراه بود و اسفندیار صادقی، این مدرسه را الگویی موفق به عنوان مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اقدامات انجام شده در این مجموعه را قابل معرفی و تسری به سایر مدارس می‌داند.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شامل محیطی خلاق، پویا و تربیت محور بوده و طی دو مرحله در مدارس استان اجرا می‌گردد که نمای آن، مدرسه‌ای مانند دبیرستان فجر قراملک ناحیه ۲ تبریز است.

پای صحبت مدیری که مدرسه‌ را به خانه دوم ۲۰۰ دانش‌آموزش تبدیل کرد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha