• شنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۴ / ۱۹:۲۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404042817655
  • خبرنگار : 50535

استاندار آذربایجان شرقی: 

تعلل در انتقال آب ارس پذیرفتنی نیست

تعلل در انتقال آب ارس پذیرفتنی نیست

ایسنا/آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی بر ضرورت تسریع در انتقال آب ارس و اقدامات فوری برای احیای دریاچه ارومیه تأکید کرد.

 بهرام سرمست عصر شنبه ۲۸ تیر در یکصد و سیزدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تسریع در اجرای پروژه، افزود: تمام اقدامات مربوط به دیپلماسی اقتصادی و بازدید معاون اول رئیس‌ جمهوری از این پروژه انجام شده است و باید راهکارهای تسریع در روند اجرایی آن بررسی شود.

وی همچنین به نقش استان در مدیریت بحران جنگ دوازده‌روزه اشاره و تشریح کرد: مردم و مجموعه مدیریتی استان در این دوران با مقاومت و انسجام مثال‌زدنی، از امنیت و آرامش استان دفاع کردند.

 سرمست با اشاره به اقدامات اقتصادی و مدیریتی در این دوران، از ترخیص ۱۲ هزار تن کالاهای اساسی در مدت دو روز خبر داد و بر لزوم ادامه روند تفویض اختیارات به استانداران و بهره‌گیری از این فرصت برای توسعه صادرات تأکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به پروژه‌های بارورسازی ابرها برای احیای دریاچه ارومیه اشاره و افزود: سال جاری برای اولین بار در چند مرحله این اقدام انجام شده است و هر بار بین ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر بارش ثبت شده است. 

استاندار همچنین از خرید یک فروند هواپیما برای بارورسازی ابرها بر اساس پیشنهاد اتاق بازرگانی تبریز و تأیید وزارت نیرو خبر داد و بر اهمیت عملیاتی بودن ۲۷ اقدام برای احیای دریاچه ارومیه تأکید کرد.

 در ادامه، سرمست با تأکید بر اینکه ذخیره سد بوکان، منبع اصلی آب این شهر، اکنون به یک سوم کاهش یافته است و برداشت‌های غیرمجاز در مسیر انتقال آب، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. گفت: لزوم نظارت بیشتر و همکاری با استاندار آذربایجان غربی برای حفظ حقابه تبریز ضروری است.

مدیریت مؤثر شرایط اضطراری، لازمه تداوم فعالیت‌های اقتصادی 

رئیس اتاق بازرگانی تبریز، با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی و ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت جمعی از هم‌وطنان و هم‌استانی‌ها، اظهار کرد: در این مدت، مردم ایران بصورت یکپارچه ایستادگی و مقاومت کردند. 

یونس ژائله بر ضرورت آمادگی نظام‌مند برای مدیریت شرایط اضطراری و فوق‌العاده در بخش‌های مختلف اقتصادی استان تأکید کرد و افزود: ستاد پشتیبانی اقتصادی در شرایط بحران با مأموریت‌هایی نظیر رصد میدانی مشکلات فعالان اقتصادی، تضمین تداوم خدمات پایه‌ای و ایجاد هماهنگی نهادی و رسانه‌ای، بعنوان بازوی اجرایی دولت و بخش خصوصی، فعالیت خود را آغاز کرده است.

ژائله ادامه داد: تفویض اختیارات هیئت وزیران به استانداران و وزرا، اقدامی مؤثر برای تسریع در تصمیم‌گیری‌های اجرایی در شرایط بحران است. این مصوبه می‌تواند نقش مهمی در رفع موانع تولید، تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و افزایش هماهنگی میان دولت و بخش خصوصی ایفا کند. اکنون انتظار می‌رود با بهره‌گیری از این اختیارات، فرآیندهای پاسخ‌گویی به مشکلات فعالان اقتصادی با سرعت و دقت بیشتری دنبال شود.

وی ادامه داد: اتاق تبریز به‌عنوان نهاد نمایندگی بخش خصوصی، با بهره‌گیری از سامانه TAC-TRADE که امکان رصد لحظه‌ای فعالیت‌ها، تحلیل داده‌ها و ارائه داشبوردهای تصمیم‌ساز را دارد، در حال ارائه خدمات پشتیبانی به ستاد شرایط اضطرار است.

ژائله با اشاره به نتایج بررسی‌ها و بازخوردهای دریافتی از بنگاه‌های اقتصادی افزود: فشارهای مالیاتی و تأمین اجتماعی، ناتوانی در تأمین ارز و چندنرخی بودن آن، قطعی مکرر برق و مشکلات تأمین انرژی، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل و افزایش هزینه‌های لجستیکی، طولانی بودن فرآیند ثبت سفارش و ترخیص کالا، و نبود شفافیت در تخصیص تسهیلات بانکی از جمله چالش‌های جدی مطرح‌شده توسط فعالان اقتصادی هستند.

وی تأکید کرد: این موارد نیازمند پاسخگویی سریع و دقیق از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است.

رئیس اتاق تبریز گفت: با هدف تداوم تولید و صادرات، پروتکل جامع شرایط اضطراری در سه حوزه تولید صنعتی، خدمات مالی و صادرات تدوین و ابلاغ شده است. در این سند، صنایع در سه سطح حیاتی، اشتغال‌زا و کم‌ریسک طبقه‌بندی شده‌اند و برای هر گروه، سازوکارهای حمایتی ویژه‌ای تعریف شده است.

وی با تأکید بر اهمیت استمرار صادرات راهبردی در شرایط اضطرار افزود: در حال حاضر، تأمین عمده کالاهای وارداتی کشور به بنادر جنوبی و کشورهایی نظیر برزیل و اوکراین وابسته است. از این‌رو، در شرایط خاص، لازم است ظرفیت بنادر شمال کشور مورد توجه بیشتری قرار گیرد. همچنین، ارمنستان به‌عنوان تنها کشور عضو اتحادیه اوراسیا با مرز زمینی مشترک با ایران، باید به‌عنوان کریدور رسمی و طلایی صادرات استان توسعه یابد.

ژائله بارورسازی ابرها را یکی از راهکارهای مؤثر در جبران کاهش بارندگی‌ها دانست و افزود: اجرای این طرح مستلزم استقرار یک فروند هواپیمای ویژه در استان است تا به‌محض رویت ابر و ورود آن به فضای کشور، هواپیما بتواند سریعاً به محل موردنظر اعزام شود.

وضعیت کشاورزی و چالش‌های تامین مواد اولیه در آذربایجان شرقی؛ نیاز به همکاری و نوسازی زیرساخت‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، در صد و سیزدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، وضعیت کشاورزی و تولیدات استان را تشریح کرد.

شهرام شفیعی گفت: از مجموع اراضی دیم گندمی و دیمی، ۴۱۰ و ۶۳ هکتار با مشکلاتی مانند کمبود آب مواجهند که این موضوع تأثیر منفی بر تولیدات داشته است. پیش‌بینی تولید استان برای امسال ۵۰۰ هزار تن است که تاکنون ۳۳۰ هزار تن آن خریداری شده است. 

شفیعی افزود: عمده نهادهای پشتیبانی دام و طیور توسط بخش خصوصی تامین می‌شود و از ابتدای سال تاکنون حدود ۷۰ هزار تن سویا خریداری شده است. در کنار آن، سه قلم ضروری سویا، ذرت و جو خریده شده است. 

وی اضافه کرد: استان در تولید مرغ خودکفا است و نیاز استراتژیک به خرید ندارد، اما ذخایر گوشت قرمز کم است که بخش خصوصی در تأمین آن نقش مهمی ایفا می‌کند.

شفیعی با بیان اینکه تولیدکنندگان در این دوران جنگ با همکاری و تلاش خود، نقش مهمی در تأمین نیازهای کشور ایفا کرده‌اند، اظهار کرد: مشکل اصلی ما در تامین جو است؛ نه تنها در استان، بلکه در سطح کشور نیز با چالش‌هایی در این زمینه مواجه هستیم. این کمبود سبب کاهش سطح زیر کشت جو و تولیدات در حوزه‌ی جو شده است. 

وی در پایان تأکید کرد: در زمینه جوجه‌ریزی امسال نسبت به سال گذشته، شاهد افزایش بوده‌ایم. 

لزوم همکاری ارگان‌های دولتی در تأمین گندم و نوسازی ناوگان حمل و نقل 

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی، در ادامه بر اهمیت همکاری تمامی ارگان‌های دولتی در خرید و تامین گندم تأکید کرد و گفت: باید همه دست به دست هم داده و در این زمینه همکاری کنند تا بتوانیم اقدامات مؤثری انجام دهیم. 

فرید موسوی همچنین بر ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل با جدیت تأکید کرد و افزود: نیازمند تشکیل کمیته کاری برای مطالعه و بررسی دقیق زیرساخت‌ها هستیم. 

وی در پایان اضافه کرد: در مسیرهای سخت، با کمبود راننده مواجه هستیم که باید به این موضوع نیز توجه ویژه شود.

همچنین مدیر کل گمرکات استان در ادامه این نشست گفت: بخشنامه‌ی ذکر شده به ما از قبل ابلاغ شده است و در گمرمات ما تراتزیت بدون ثبت سفارش انجام شده و ترخیص صد درصدی انجام می‌گیرد.

صادق نامدار افزود: در حال حاضر، ۱۰۳ فقره اساسنامه در گمرکات ما صفر شده‌اند.

انتقال حقابه استان آذربایجان شرقی از رودخانه ارس

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در ادامه عنوان کرد: حقابه استان از رودخانه ارس انتقال خواهد یافت و این آب برای شهرستان‌های جلفا، هادی‌شهر، مرند و تبریز مصرف خواهد شد. این انتقال آب برای تأمین نیاز آب حدود ۲۱۰ هزار نفر جمعیت این منطقه ضروری است.

یوسف غفارزاده افزود: پنج ایستگاه پمپاژ کار شده و این آب انتقال پیدا کرده است. ۱۱۰ کیلومتر باقی مانده نیز در سال ۱۴۰۱ فاینانس ۴۰۶ میلیون دلار به صورت ترک تشریفات در اختیار خاتم الانبیا قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: گشایشی در بحث فاینانس صورت نگرفته است، اما استاندار تاکید کرده است که مبنای این موضوع تغییر کرده است و فاینانس را از منابع خارجی به منابع داخلی انتقال دادیم.

غفارزاده درباره بدهی آذربایجان به ایران و قرار هزینه‌ی آن در این پروژه گفت: حدود ۲۲۰ میلیون دلار برای این پروژه بدهی وجود دارد که ۲۰ میلیون دلار آن واریز شده است. مجلس برای این موضوع ایراد گرفت و بدهی‌ها باید ابتدا به خزانه‌ی کشوری رفته و سپس اعتبارات تأمین شود.

وی همچنین به تأیید ۲۳ هزار میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: خاتم الانبیا تأیید کرده است که ۱۵ کیلومتر و ۲۰ هزار تن لوله تولید کرده‌ایم و در حال نصب آنها هستیم.

غفارزاده در پایان گفت: این پروژه از سال ۹۱ از مناقصه بین‌المللی شروع شده و تا سال ۹۷ پیش‌بینی شده بود که تا امروز محقق نشده است. اگر صنایع در این حوزه به ما کمک کنند، کار خودشان نیز جلو انداخته‌اند.

ضرورت حمایت از تراکتورسازی و چالش‌های قطعه‌سازان خودرو

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو استان، از حضور استاندار آذربایجان شرقی در شهرک فناوری در سه‌شنبه‌های اقتصادی تشکر کرد و گفت: از استاندار متشکریم که با حضور خود به مشکلات قطعه‌سازان خودرو رسیدگی کردند.

بهداد فرشاد افزود: بیش از ۸۰ درصد قطعه‌سازان خودرو در حال حاضر در زمینه ساخت قطعات تراکتور فعالیت می‌کنند و با کمترین سود و عشق و تعصب در این مسیر پیش می‌روند. 

فرشاد همچنین اعلام کرد: بیش از ۹۲ درصد تجهیزات تراکتور داخلی‌سازی شده است، اما شرکت تراکتورسازی از ۱۵ اسفندماه به دلیل هک شدن سایت و مشکلات بازارها با کاهش فروش مواجه شده است و مطالبات تولیدکنندگان قطعات تراکتور باقی مانده است.

وی اظهار کرد: تراکتورسازی متعلق به کل جامعه است و باید از آن حمایت شود، چرا که این شرکت ولی‌نعمت صنعت استان است و نگرانی اصلی ما این است که سکوت ما باعث شود این صنعت به ماشین‌سازی دوم تبدیل شود.

رئیس انجمن قطعه‌سازان گفت: هیچ برنامه و شرایطی برای بهبود وضعیت تراکتورسازی وجود ندارد و این شرکت با نظر دو مدیر پیش می‌رود. تعطیلی کارگاه‌ها منجر به از دست رفتن کارگران می‌شود، در حالی که با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم.

فرشاد در پایان افزود: قطعه‌سازان خودرو در وضعیت دشواری قرار دارند؛ ادامه تولید سودی ندارد و اگر ادامه ندهند، باید به دنبال شغل دیگری بروند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha