• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۴۰۴ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1404042917956
  • خبرنگار : 71955

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی آموزش و پرورش:

آغاز سال تحصیلی جدید با حداقل کمبود معلم/ با بحران مواجه نیستیم

آغاز سال تحصیلی جدید با حداقل کمبود معلم/ با بحران مواجه نیستیم

رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چالش کمبود نیروی انسانی در برخی مناطق گفت: در تمام کشور تلاش شد حتی در شرایط دشوار بازنشستگی یا کاهش جمعیت دانش‌آموزی، برآورد نیاز نیروی انسانی با دقت انجام شود؛ به‌گونه‌ای که سال جدید تحصیلی را با حداقل کمبود در دوره ابتدایی آغاز کنیم.

به گزارش ایسنا، علی باقرزاده در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها با تأکید بر اهمیت ساماندهی و عدالت آموزشی، اظهار کرد: امسال برخلاف سال‌های گذشته، با ساماندهی دقیق نیروی انسانی و کنترل ظرفیت مدارس و کلاس‌ها، سال تحصیلی ابتدایی را با حداقل کمبود نیروی انسانی آغاز کرده‌ایم؛ اگرچه چالش‌هایی همچنان وجود دارد، اما با بسیج ظرفیت‌ها و مدیریت علمی، کمبودها تا حد قابل توجهی کاهش یافته است. 

باقرزاده ادامه داد: تحقق عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت مدارس کشور، بدون ساماندهی نظام‌مند و علمی منابع انسانی ممکن نیست. امروزه یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین وظایف وزارت آموزش و پرورش، مدیریت دقیق نیازها و ظرفیت‌های نیروی انسانی در سراسر کشور است؛ چراکه توزیع درست معلمان و نیروها، پایه و اساس بهره‌مندی برابر دانش‌آموزان از حق آموزش باکیفیت خواهد بود.

وی افزود: مدیریت منابع انسانی، فقط جابه‌جایی نیرو یا تأمین معلم کافی نیست، بلکه کنترل واقعی نیاز، تعیین موجودی و تطبیق هر یک با شرایط هر استان و شهرستان است که نقشی حیاتی در موفقیت طرح‌هایی همچون پروژه مهر دارد.

رئیس مرکزبرنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری گفت: کارشناسان ما در سراسر کشور، ظرف ماه‌های گذشته با بررسی آمارهای دانش‌آموزی و ظرفیت کلاس‌ها، توزیع نیروی انسانی را هدفمند و متناسب با نیازهای واقعی هر منطقه برنامه‌ریزی کردند.

باقرزاده عنوان کرد: امسال بر اساس ثبت‌نام‌های انجام‌شده، تعداد دانش‌آموزان و ظرفیت هر کلاس تعیین شد و به همین نسبت، ساماندهی و ابلاغ نیروهای آموزشی صورت گرفت. برای شفافیت و تسهیل کار، اطلاعات مورد نیاز در قالب سامانه تفاهم‌نامه‌ای جدید در اختیار مدیران قرار گرفت تا همه بتوانند تصویر دقیقی از کمبودها و مازاد نیرو داشته باشند.

وی با اشاره به چالش کمبود نیروی انسانی در برخی مناطق گفت: در تمام کشور تلاش شد حتی در شرایط دشوار بازنشستگی یا کاهش جمعیت دانش‌آموزی، برآورد نیاز نیروی انسانی با دقت انجام شود؛ به‌گونه‌ای که سال جدید تحصیلی را با حداقل کمبود در دوره ابتدایی آغاز کنیم. البته در برخی استان‌ها مانند خراسان رضوی و سیستان‌و بلوچستان و… نیازهایی وجود دارد، اما مدیریت هدفمند ما موجب شد در چند استان با مازاد نیرو مواجه شویم و امکان انتقال و جبران کاستی‌ها فراهم شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری، ادامه داد: داده‌ها نشان می‌دهد امسال باوجود خروج نزدیک به ۴۰ هزار نفر از مجموعه آموزش و پرورش به‌دلیل بازنشستگی و سایر عوامل، با اضافه شدن نیروهای جدید و ساماندهی دقیق، هیچ منطقه‌ای با بحران کسری جدی نیرو مواجه نیست و حتی در برخی استان‌ها امکان جبران کمبود با جابه‌جایی نیروها وجود داشته است.

وی با تأکید بر اجرای شیوه‌نامه‌های ساماندهی نیروی انسانی، اظهار کرد: هیچ فعالیت و تخصیصی بدون رعایت ضوابط و خارج از سازوکار رسمی پذیرفته نیست و هر واحد آموزشی یا سازمانی باید در سامانه و ساختار تعریف‌شده ارزیابی، درجه‌بندی و مدیریت شود. این الگو، راه تحقق عدالت آموزشی و ایجاد ثبات و کیفیت در مدارس کشور است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،وی عنوان کرد: مطالبه ما از مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور، نگاه همه‌جانبه به ساماندهی و نیازسنجی در همه دوره‌هاست. تأکید داریم مدیریت فعلی با مشارکت تمامی نیروها و برنامه‌ریزی دقیق، می‌تواند آینده آموزش ایران را به سمت برابری، کیفیت و تحقق کامل پروژه مهر سوق دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha