• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۴۰۴ / ۰۰:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1404091207465
  • خبرنگار : 71461

علی ملانوری در ایسنا مطرح کرد

مسجد فقط جای نماز نیست

مسجد فقط جای نماز نیست

در دیداری مشترک، رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و مدیرعامل ایسنا بر احیای نقش محوری مسجد به عنوان کانون اجتماعی و معتمد محل، و لزوم گفتمان‌سازی رسانه‌ای برای این هدف تأکید کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملانوری - رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد - در بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به مناسبت بیست و ششمین سالگرد تاسیس این خبرگزاری، در دیدار و گفت‌وگو با محمدعلی نادعلی‌زاده - مدیرعامل ایسنا، با اشاره به اینکه برخی نسل‌ها، مانند دهه‌شصتی‌ها، ممکن است تصور کنند مساجد امروز همان مساجد سابق هستند، در حالی که مسجد باید نقش اجتماعی گسترده‌تری ایفا کند، اظهار کرد: امروز گفتمان بازگشت به مسجد مطرح است و این بازگشت، به معنای احیای نقش اجتماعی مسجد است.

وی افزود: پیوستن وزارت ارشاد به قرارگاه ملی مسجد و نقش‌آفرینی ستادهای استانی کانون‌ها در تقسیم کار، برکات خوبی داشته و پیگیری‌های مستمر مسئولان حتی در ایام پرتنش نیز ادامه داشته است. به عنوان مثال، در جلسات مختلف  برخی استان‌ها مدل‌سازی فعالیت‌ها در خود مساجد انجام شده است.

وی تأکید کرد: بازگشت به مسجد در گفتمان مطرح است، اما در عمل نیازمند ممارست و برنامه‌ریزی است. اگر دچار ضعف شویم، ممکن است سرمایه‌های موجود نیز از دست برود. محور قرار دادن فعالیت‌های اجتماعی در مسجد، حتی اگر به کندی پیش برود، ارزشمند است؛ چرا که مسجد فقط جای نماز نیست، بلکه باید نیازمندان محله را شناسایی کند، فریاد آنان باشد و در حل مشکلاتی مانند معیشت و اشتغال وارد شود.

ملانوری اظهار کرد: ما در ستاد کانون‌های مساجد، در قالب قرارگاه ملی، به دنبال ایجاد روح همگرایی و همزمان پرداختن به مأموریت تخصصی خود هستیم. نمایندگی وزارت ارشاد در مسجد، بر توسعه کتاب و کتابخوانی و هنر متمرکز است که امروزه با توجه به فضای مجازی، تجلی اصلی آن در عرصه رسانه و نمایش پررنگ‌تر شده است.

او با اشاره به مدل‌سازی فعالیت‌ها در برخی استان‌ها مانند تبریز، گفت: ما در ستاد، مأموریت داریم که در مساجد به توسعه کتاب و کتابخوانی و هنر بپردازیم و اخیراً با توجه به فضای مجازی، بحث رسانه نیز پررنگ‌تر شده است.

رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از طراحی ۱۰۰ رویداد ملی و ۱۰ رویداد استانی خبر داد و از خبرگزاری ایسنا درخواست کرد در گفتمان‌سازی و فضاسازی رسانه‌ای برای رویداد جدید «بچه‌های مسجد» که قرار است در اردیبهشت سال آینده برگزار شود، همکاری کند.

ملانوری در ادامه با اشاره به آمار حدود ۸۰ هزار مسجد در کشور، از اجرای «طرح محراب» برای استانداردسازی و توانمندسازی ۱۰ هزار مسجد به عنوان پایلوت خبر داد و افزود: شرط اولویت در این طرح، داشتن امام جماعت مستقر، هیئت امنای فعال، ساختمان ایمن و امکانات حداقلی است. یکی از اهداف در این مساجد، تربیت حداقل یک نیروی رسانه‌ای است.

وی با یادآوری نقش بی‌بدیل مساجد در بحران‌هایی مانند زلزله بم، تصریح کرد: این ۱۰ هزار مسجد آماده می‌توانند در مواقع بحران به عنوان پایگاه‌های مدیریت و خدمات‌رسانی عمل کنند.

ملانوری با تأکید بر فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «پیروز شدیم تا مساجد را احیا کنیم»، گفت: امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته، شاهد احیای جایگاه واقعی مساجد به عنوان سنگر در همه عرصه‌ها باشیم.

وی در ادامه افزود: کار اصلی ستاد، «تشکل‌سازی» است که نتیجه آن تأسیس ۲۸ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد طی ۳۰ سال گذشته بوده است. هرچند میزان فعالیت این کانون‌ها متفاوت است و نیاز به اعتبارسنجی و رتبه‌بندی دارد. از سوی دیگر، نمی‌توان از نقش «رویدادها» غافل شد، چرا که رویدادها عناصر فرهنگی را گرد هم می‌آورند. بر این اساس، ما رویدادهای خود را از تهران خارج کرده و به استان‌ها بردیم و طراحی کرده‌ایم که میزبان رویدادهای ملی در مناطق مختلف باشند.

ملانوری با تبریک سالگرد تأسیس ایسنا و قدردانی از حضور مدیرعامل این خبرگزاری، اظهار امیدواری کرد از راهنمایی و مشورت رسانه‌ها در پیشبرد اهداف ستاد کانون‌های مساجد و گفتمان‌سازی برای بازگشت به نقش اجتماعی مساجد بهره‌مند شوند.

مسجد فقط جای نماز نیست

در ادامه این دیدار محمدعلی نادعلی‌زاده- مدیرعامل خبرگزاری ایسنا- با استقبال از همکاری بین ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و این خبرگزاری، بر نقش بی‌بدیل مساجد در بافت اجتماعی جامعه تأکید کرد و گفت: وقتی اسم مسجد می‌آید، دیگر جای بحث نمی‌ماند و ما با تمام بضاعتمان در خدمت این امر هستیم.

مدیرعامل ایسنا با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) که «مسجد سنگر است»، تصریح کرد: مسجد باید در همه زمینه‌ها حضور داشته باشد. متأسفانه امروز شاهد هستیم در برخی مساجد فقط جمعی از سالمندان حضور دارند و جوانان کمتر دیده می‌شوند و این یک اشکال است که انشاالله با همت کانون‌های فرهنگی مساجد مرتفع می‌شود.

نادعلی‌زاده با تأکید بر ضرورت مردمی‌تر، غیرحاکمیتی‌تر و غیردولتی‌تر شدن کار مساجد، افزود: البته دولت و حاکمیت وظیفه پشتیبانی دارند، اما محور باید خود مردم و نهاد مسجد باشد. آمار حدود ۸۰ هزار مسجد در کشور، حتی اگر برخی تعطیل یا کم‌رونق باشند، یک سرمایه عظیم ملی است. وجود مکانی با حداقل امکاناتی مانند آب و برق رایگان، به خصوص در مواقع بحران همانند دفاع مقدس ۱۲ روزه، بسیار تعیین‌کننده است.

او در پایان، ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و همکاری رسانه‌ها، شاهد بازگشت پررنگ مساجد به عرصه اجتماعی و احیای آن به عنوان پایگاه اصلی اعتماد و فعالیت مردمی باشیم.

انتهای ‌پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha