به گزارش ایسنا، «تأملات در باب ماکیاولی» نوشته لئو اشتراوس با ترجمه شروین مقیمی در ۵۲۰ صفحه با شمارگان ۷۷۰ نسخه و بهای ۶۵۰ هزار تومان در انتشارات ققنوس منتشر شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «تأملات در باب ماکیاولی» شرحی خلافآمد بر دو کتاب ماکیاولی یعنی «شهریار» و «گفتارها» است. خلافآمد است زیرا اشتراوس در آن کوشیده تا با اتخاذِ منظرگاهی پیشاماکیاولیایی، یعنی منظرگاهی پیشامدرن، آموزه ماکیاولی را کشف کند. اشتراوس در این شرح حیرتانگیز، با آشناییزدایی از ماکیاولی، ما را با یک ماکیاولی «غیرمنتظره» آشنا میکند. این ماکیاولی آشناییزداییشده پیامبری جدید است، با یک وحی جدید. او مبدع نظم و ترتیباتی جدید است. او در نظر معاصرانش، یعنی حاملان نظم و ترتیبات قدمایی، آموزگار شرّ است. اما مخاطب اصلی او در مقامِ فیلسوف، نه انسان پیرِ معاصر، بلکه جواناناند؛ آیندگان؛ آتیهداران. سپاهِ این فیلسوف _پیامبر بیسلاحِ جدید را جوانان، یعنی آیندگان، تشکیل میدهند، یعنی انسانهای مدرن.
در بخشی از مقدمه، مترجم با اشاره به سکوتی که درباره کتاب «تأملات ماکیاولی» وجود دارد، نوشته است: سکوت دانشوران و آکادمیسینها در باب شرح اشتراوس از این جا نشئت میگیرد که او فاش ساخته است که «تحقیق ظاهراً عاری از تعصب و روشنبینانه آنها درباره تفکر ماکیاولی بر قبولِ جزمیِ اصولِ او استوار است. آنها خصیصه شرورانه تفکر او را نمیبینند، زیرا وارثان سنت ماکیاولی هستند؛ زیرا ماکیاولی آنها را، یا آموزگاران فراموششده آموزگاران آنها را، فاسد کرده است.»
رجعت به پشت سر ماکیاولی، با این هدف که او را پیش روی خود ببینیم، کماکان امکانپذیر است و این را سکوت ذکرشده به بهترین وجه نشان میدهد. «دیدگاههای استادانه و ساخته و پرداخته شایع» در باب ماکیاولی، علیرغم آنکه نظراً از قبول اینکه او آموزگار شر بود سر باز میزنند، عملاً، یا به تعبیری از منظر عقل سلیم، این را که «ماکیاولیستی» خوانده شوند برنمیتابند. از این رو آغاز کردن از دیدگاه «عوامانه» در باب ماکیاولی که او را آموزگار شر میداند بهتر از آغاز کردن از دیدگاههای استادانه دانشوران امروزی است. اما آیا این کافی است؟ اشتراوس صراحتاً پاسخ میدهد که خیر. این تنها تعیین نقطه آغاز درست است. اما کار صعود از این نقطه به قلب آموزه ماکیاولی کوششی علیالاصول فلسفی است. تأملات در باب ماکیاولی تبلور چنین کوششی است.

همچنین کتاب «لویی آلتوسر» نوشته وارن مونتاگ با ترجمه فؤاد حبیبی در ۲۲۸ صفحه با شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۳۵۰ هزار تومان در نشر یادشده راهی بازار کتاب شده است.
در پشت جلد کتاب آمده است: آنچه کتاب حاضر از وارن مونتاگ را به اثری ممتاز و خواندنی در شناخت آلتوسر و فلسفه وی بدل میکند نهتنها شرح مفاهیمی همچون فلسفه به مثابه موضعگیری در میدان مبارزات فکری، خوانش سیمپتوماتیک، یا ترسیم نسبت هنر و سیاست، بلکه پرداختن به آلتوسر متأخر به منظور نشان دادن این مهم است که چگونه آلتوسر در این اتصال مشخص برخلاف تلاش ناکامش برای یادآوری صحنه قتل همسرش، در امتداد جریان زیرزمینی فلسفه مواجهه موفق به فراهمسازی امکانهایی برای تفکر انتقادی و رادیکال میشود که در تمامی زندگیاش در پی نیل به آن بود.

دیگر کتاب منتشرشده در نشر ققنوس کتاب «فراسوی یادگیری: آموزش دموکراتیک برای آیندهای انسانی» نوشته گِرت بیستا با ترجمه سیدسجاد هاشمینژاد و صادق کشاورزیان است که در ۲۰۸ صفحه با شمارگان ۶۶۰ نسخه و قیمت ۲۵۰ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
در پشت جلد کتاب آمده است: یادگیری. یادگیری. یادگیری. چه چیز در این واژه، که گویا به غایت بدیهی تلاشهای آموزشی امروزی بدل شده، ممکن است پرسشبرانگیز یا مشکوک باشد؟ یادگیری برای چه؟ یادگیری برای که؟ گرت بیستا نظریهپرداز فکور حوزه آموزش، یکی از محورهای نظرورزی خود را فراتر رفتن از گفتمان «یادگیریزده» در عرصه آموزش قرار داده. یادگیریزدگی نگاهی فردگرایانه به آموزش را بسط داده که در آن کردارها و خواستههای فردی یادگیرندگان مرکزیت یافته است. بیستا اما این پرسش را پیش میکشد که آیا «یادگیری به مثابه اکتساب چیزها» مهمترین غایت آموزشی است؟ و آیا این یادگیری آن قسم تجربهای هست که بتواند سوژگی آدمی را برآورد و بپرورد؟ او میپرسد که آیا یادگیری به مثابه اکتساب بهراستی میتواند سوژگیهای دموکراتیک را برای مسئولانه زیستن در جهانی متکثر قوام دهد؟

انتهای پیام


نظرات