• پنجشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99062720843
  • خبرنگار : 50302

پله یعنی تبعیض

پله یعنی تبعیض

ایسنا/خراسان رضوی نبود فضاهای اقامتی مناسب برای معلولین و همچنین دسترسی نامناسب به اماکن اقامتی سنگ بزرگی پیش پای افراد توان‌یاب برای انجام سفرهای گردشگری است.

کمبود فضاهای مناسب‌سازی‌شده در محیط‌های شهری برای افراد دارای معلولیت یکی از معضلاتی است که به طور خاص در سال‌های اخیر توجه دغدغه‌مندان حوزه عدالت در محیط‌های شهری را به خود معطوف کرده است و یکی از مسائل شهرسازی مبتنی بر عدالت را به خود اختصاص داده است. کما این‌که قوانینی از جمله قانون ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی – حرکتی مصوب سال ۶۸ و قوانین پرشمار دیگری هم چه در سطوح شهرسازی و چه در سطوح بالاتر برای حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت وجود دارد، اما آنچه که مورد توجه است عدم عینیت کامل مسائل مندرج در این قوانین در عملیات‌های اجرایی و به طور خاص مسائل شهرسازی است.

نبود فضاهای اقامتی مناسب‌ برای معلولین در شهرهای مختلف یکی از مواردی است که سفر معلولین را با دشواری‌های زیادی همراه می‌کند و در بهترین حالت نیز مخارج قابل توجهی را روی دست آنها می‌گذارد. از همین رو ساخت اماکن گردشگری مناسب‌سازی شده برای افراد دارای معلولیت و مناسب‌سازی مسیرهای شهری برای استفاده از این اماکن می‌تواند قدمی هرچند کوچک در راستای مناسب‌سازی شهر برای افراد دارای معلولیت باشد.

اولین هتل مناسب معلولین در مشهد به بهره‌برداری می‌رسد

در همین راستا از سال ۹۳ احداث اولین هتل تراز معلولین در کشور در مشهد آغاز شده و امروز جمعی از مسئولین در رابطه با مناسب بودن یا نبودن مسیر این هتل تا حرم برای معلولین از این مسیر بازدیدی داشتند. به گفته حمیدرضا پوریوسف، مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی هتل حلما قرار است  که ۱۲ آذر ماه جاری، همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت به بهره‌برداری برسد.

 پوریوسف بیان کرد: این هتل اولین هتل تراز معلولین کشور است. احداث این هتل در سال ۹۳ در زمینی به مساحت ۹۱۸ متر مربع که اهدایی شهرداری است، شروع شد. ساخت این هتل با کمک خیرین محترم به ویژه همت خیر یزدی، آقای شهسواری بود و به دنبال این قضیه بهزیستی کمک‌هایی کرد. در این میان هتل با مسائل اعتباری درگیر شد، اما قرار است که در ۱۲ آذرماه امسال افتتاح شود.

حمیدرضا پوریوسف در مورد کاربری این هتل، خاطرنشان کرد: ساخت هتل با این هدف بوده است که مددجویان بهزیستی از آن استفاده کنند و با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مددجویان بهزیستی معلولین هستند قرار شده است تا برای معلولین هم قابل دسترس باشد.

وی افزود: مقرر شده است تمام مسائل داخلی هتل اعم از اتاق‌ها، راهروها، آسانسور و دیگر خدمات رفاهی داخل هتل برای افراد دارای معلولیت در دسترس باشد و به عنوان یک هتل نمونه و تراز برای افراد دارای معلولیت مطرح شود.

مدیرکل سازمان بهزیستی  خراسان رضوی درمورد اینکه حضور در محل هتل حلما به اتفاق شهردار منطقه ثامن و جمع دیگری از مسئوولین شهری و استانی به منظور بررسی موانع مسیر هتل به حرم برای افراد دارای معلولیت انجام شده است، عنوان کرد: مسیرهای این منطقه از بافت‌های پیرامون حرم مطهر است و فاصله این هتل تا حرم فاصله نسبتا اندکی است. حمل و نقل شهری از وظایف هتل یا بخش خصوصی نیست و یکی از خدماتی است که شهرداری ارائه می‌دهد.

پوریوسف اضافه کرد: موانع مسیر فرودگاه و راه‌آهن که دو وسیله اصلی افراد دارای معلولیت است، از سوی ریاست جامعه معلولین استان خراسان مستند شده است و در جلسه با رییس ستاد مناسب‌سازی، آقای سالیانی مطرح خواهد شد.

بنابر مشاهداتی که از مسیر هتل به حرم مطهر رضوی انجام شد، این مسیر با توجه به وجود کارگاه‌های ساختمانی و فرسوده بودن بافت اطراف حرم بدون شک مشکلاتی را برای عبور و مرور افراد دارای معلولیت و حتی در برخی موارد برای دیگر شهروندان ایجاد خواهد کرد. نبود پیاده‌رو مناسب و وجود موانع قابل توجه در بخش‌هایی از مسیر به ویژه در کوچه‌های اطراف محل هتل امکان حرکتی ایمن به سوی حرم را از عابرین علی‌الخصوص افراد دارای معلولیت سلب می‌کند.

سید مصطفی نعمتی، شهردار منطقه ثامن در مورد مناسب‌سازی مسیر حرکت برای افراد دارای معلولیت تا زمان اتمام پروژه هتل، بیان کرد: ما در خیابان‌های اصلی پیاده‌روسازی‌ها را کار کردیم. اکنون وظیفه ما این است که از این هتل به مقصد حرم مسیری ایجاد کنیم. اکنون راه‌های بلندتری داریم که می‌توان با ویلچر از آن‌ها به سوی حرم رفت، اما مسیر کوتاهتر مشکلاتی دارد؛ بدین شکل که پیاده‌رو آن با سنگ کوبیک ساخته شده است و صندلی‌چرخ‌دار بر روی آن نمی‌تواند حرکت کند و باید تا زمانی که هتل تمام می‌شود ما نیز این قسمت را کار کنیم.

وی اضافه کرد: کلنگ‌زنی ره‌باغ امیرالمومنین امروز انجام می‌شود و تا پنج، ۶ماه دیگر در اختیار مردم قرار می‌گیرد که این هم یک مسیر است، اما تا زمانی که این ره‌باغ راه نیفتد یک کوچه از کنار پروژه‌های بنیاد تعاون ناجا داریم که به حرم مطهر می‌رسد.

پله، یعنی تبعیض/ مهندسین در ساخت و ساز نگاه حقوق بشری ندارند

علی همت محمودنژاد، رییس انجمن دفاع از حقوق معلولین کشور در مورد مسیر هتل حلما تا حرم گفت: این مسیر در حال حاضر قابل استفاده معلولین نیست. ما با مشقات زیادی در این مسیر مواجه هستیم. باید تغییرات بسیار زیادی در آن صورت بگیرد تا معلولین بتوانند  از آن استفاده کنند، اما اینکه چه‌قدر طول می‌کشد و چه زمان تمام می‌شود به ظرفیت‌های شهرداری و اهتمام آنها، بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این مسیر و هتل می‌تواند به عنوان یک پایلوت برای مطالعه جهانی باشد؛ چراکه داخل هتل کاملا به صورت قابل‌دسترسی برای افراد دارای معلولیت در حال ساخت است. حال که هتل به صورت مشترک توسط خیرین، بهزیستی و شهرداری ساخته می‌شود بهتر است که مسیر مناسب نیز احداث شود. با توجه با اینکه شهر مشهد توریست‌پذیر و زیارتی است می‌طلبد که این مناسب‌سازی انجام شود.

وی افزود: در سایر کشورهای دنیا تمام محل‌ها دسترس‌پذیر شده است و این هتل می‌تواند یک آغاز خوب در این زمینه و الگویی برای شهرداری‌های دیگر باشد. ما به عنوان کشوری که می‌گوییم ام‌القرای جهان اسلام هستیم، می‌توانیم بگوییم که به حقوق بشر و افراد جامعه تا این حد اهمیت قائل شده‌ایم و توانسته‌ایم این مسیر را برای آنها آماده‌سازی کنیم.

رییس انجمن دفاع از حقوق معلولین کشور اضافه کرد: با این دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی هم رغبت خانواده‌ها با افراد دارای معلولیت به شهر مشهد زیاد و هم آسایش افراد معلول بیشتر می‌شود.همچنین می‌تواند بیانگر تفکر و اندیشه اسلامی ما باشد.

محمودنژاد تاکید کرد: امروز شاید افرادی که از اینجا می‌گذرند متوجه نشوند که این جمعیت برای چه اینجا حضور دارند و چه اتفاقی می‌افتد، اما زمانی‌که این مسیر درست شود، فکر شکوفایی شهرداری مشهد را نشان می‌دهد و این به نفع شهرداری است.

وی درمورد مناسب‌سازی فضاهای شهری، تصریح کرد: در کشور مساله مناسب‌سازی خیلی مغفول مانده. در شهرهایی مانند مشهد و تهران جنبش‌هایی برای انجام این کار آغاز شده است. این مساله کافی نیست و این آغاز یک راهی است که ممکن است سال‌های بسیار زیادی طول بکشد.

رییس انجمن دفاع از حقوق معلولین کشور افزود: بافت‌های فرسوده در کشور خیلی زیاد است. مهندسین نگاه حقوق بشری در ساخت و ساز ندارند؛ یعنی پیوست‌های اجتماعی و حقوق بشری در ساخت و ساز لحاظ نمی‌شود. پله یعنی تبعیض و در مجموع عدم استفاده از ساختمان توسط فرد دارای معلولیت به معنای تبعیض است. حال در این شرایط هم که تبعیض صورت می‌گیرد جبران خسارت اتفاق نمی‌افتد.

محمودنژاد عنوان کرد: علت اینکه ساختمان‌ها مشکل دارند این است که شهرداری‌ها در پایان ساخت به ساختمان ایراد وارد می‌کنند در حالی که باید این مساله در پروانه ساخت اتفاق بیفتد. مهندسینی که پروانه ساخت را بررسی می‌کنند باید به امکانات دسترسی افراد دارای معلولیت توجه کنند و تا زمانی‌که این مساله رفع نشود به صدور پروانه اقدام نکنند. مناسب‌سازی حمل و نقل شهری برای افراد دارای معلولیت از مسائلی است که هم تاکیدات قانونی و هم الزامات مبتنی بر حقوق شهروندی و در عین حال ایجابات اخلاقی را با خود به همراه دارد. قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به طور خاص بر لزوم مناسب‌سازی حمل و نقل شهری برای افراد دارای معلولیت تاکید می‌ورزد.

رییس انجمن دفاع از حقوق معلولین کشور در مورد مناسب‌سازی حمل و نقل شهری برای افراد دارای معلولیت، خاطرنشان کرد: در خیلی از کشورهای دنیا سرویس انحصاری برای افراد دارای معلولیت وجود دارد، اما ایجاد این نوع از سرویس شکلی از ایزولاسیون و به‌گوشه‌راندن است. ما دوست داریم که این شرایط در حمل و نقل عمومی مهیا شود یعنی در این مسیر ایستگاه اتوبوس به گونه‌ای باشد که هر ماشینی که افراد بدون معلولیت سوار می‌شوند، افراد دارای معلولیت نیز از همان سرویس استفاده کنند.

محمودنژاد اضافه کرد: تمام دولت‌ها باید حق و حقوق افراد معلول را از محل اجرای برنامه‌های اقتصادی که دارند و به افراد معلول آسیب می‌رسد جبران کنند. به عنوان مثال شهرداری مشهد شماری از دستگاه‌های حمل و نقل عمومی را دارد که توسط معلولین قابل استفاده نیست پس از آنجا که معلولین نمی‌توانند استفاده کنند باید حق آنها را داد و تعدادی ون برای حمل و نقل معلولین خریداری کند.

وی افزود: شهرداری تا زمانی که نتواند سرویس حمل و نقل عمومی را برای معلولین مناسب‌سازی کند باید با سرویس اختصاصی این مسأله را جبران کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.