نازنین زهرا افشار دانشآموز قزوینی که توانست در کنکور سراسری سال ۹۹ رتبه ۶ رشته انسانی و رتبه ۱۷۹ زبان انگلیسی را به خود اختصاص دهد، در گفتوگو با ایسنا تصریح کرد: فارغالتحصیل دبیرستان فرزانگان استعدادهای درخشان هستم و برای اولین بار در کنکور شرکت کردم، با توجه به اینکه اهل رقابت نیستم تمام تلاشم را کردم که بتوانم نقاط ضعفم را شناسایی و بر آنها غلبه کنم.
وی افزود: نحوه درس خواندن در رشته علوم انسانی با سایر رشتهها متفاوت است، برای مثال برای دروس محاسباتی مانند ریاضی نیاز است که بهصورت مداوم تمرین حل شود و برای این کار ممکن است از منابع مختلفی استفاده کنند اما در رشته علوم انسانی اغلب درسها بهصورت خواندنی است و کتاب درسی بهترین مرجع است.
افشار اظهار کرد: دانش آموزان در دروسی مانند اقتصاد، جامعهشناسی و تاریخ باید کتاب درسی را اولویت خود قرار دهند و دقت کنند که مرجع اصلی سازمان سنجش برای طراحی سؤال، کتاب درسی است، زمانی که فرد بر کتاب درسی مسلط شود باید به سراغ تستزنی برود و ضعف خودش را پیدا کند.
در خانه تست میزدم
وی تأکید کرد: با توجه به اینکه اغلب دروس من خواندنی بود در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم و اغلب خودم در خانه تست میزدم، درواقع بهجای اینکه زمان خود را صرف رفتوآمد به کلاس کنکور کنم ترجیح دادم آن زمان را در خانه به تستزنی اختصاص دهم.
این دانشآموز قزوینی بیان کرد: هرجایی که مشکل داشتم از معلمان مدرسه کمک میگرفتم، مادر خودم نیز فرهنگی است و با دانشآموزان کنکوری سروکار داشته بنابراین او نیز شرایط لازم را فراهم کرد، در روزهایی که به مدرسه میرفتم بعد از مدرسه پنج ساعت زمان صرف خواندن میکردم و در روزهای تعطیل نیز ۸ تا ۱۰ ساعت صرف درس خواندن میکردم.
کلاس خوشنویسی میرفتم
وی خاطرنشان کرد: جمعههایم را بهصورت یک هفته در میان به آزمون دادن اختصاص دادم و یک هفته در میان به کارهای شخصیام رسیدگی میکردم، البته کنکور مانعی برای انجام کارهای شخصی و موردعلاقهام نبود و همزمان با درس خواندن کلاس خوشنویسی را نیز دنبال میکردم و گاهی به مهمانی و تفریح میرفتم.
افشار تأکید کرد: با توجه به برنامهریزی که داشتم از اسفندماه فرصت را برای خودم غنیمت شمردم و فعالیتهایم را محدود و درس خواندنم را جدی کردم، اما با شیوع کرونا زمان کنکور به تعویق افتاد و برنامههای من نیز دچار تغییر شد سعی کردم با مدیریت زمان از فرصت ایجادشده به بهترین شکل ممکن بهره ببرم.
سهمیه نداشتم/ کسب رتبه تک رقمی هدفم نبود
وی خاطرنشان کرد: فضای خانواده در موفقیت هر فرد بسیار تأثیرگذار است، خانواده من بهترین حامی بودند و جو روانی مناسبی را ایجاد کردند و تأکید میکردند که رتبه کنکور ملاک نیست، اما خودم برای کسب رتبه خوب تلاش کردم، هیچ سهمیهای نداشتم و کسب رتبه تکرقمی هدف اصلی من نبود بلکه تلاش میکردم رتبه خوبی کسب کنم.
این دانشآموز قزوینی اظهار کرد: برخی از دانش آموزان با توجه به شیوع کرونا ترجیح دادند که در آزمون شرکت نکنند که امیدوارم سال آینده بتوانند رتبه خوبی کسب کنند اما من برنامه بلندمدت داشتم و یک سال برای رسیدن به کنکور تلاش کرده بودم، از طرفی درگیر رقابت نبودم و دوست داشتم خودم پیشرفت کنم.
وی بیان کرد: از زمانی که کنکور دادم تاکنون نیز برای انتخاب رشته مناسب تحقیق میکنم و چندین رشته را انتخاب کردم و در حال حاضر نیز در خصوص اشتغال و فضای کاری این چند رشته در حال تحقیق هستم تا بتوانم رشته خوبی انتخاب کنم.
به گزارش ایسنا، پیش از این، نازنین زهرا افشار در مسابقات پرسش مهر ۱۸ در رشته سخنوری رتبه دوم را کسب کرده و در پرسش مهر ریاست جمهوری در حضور رئیس جمهور در خصوص تفکر انتقادی سخنرانی کرده است.
انتهای پیام
نظرات