• پنجشنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99042619340
  • منبع : وزارت آموزش و پرورش

کاهش ۳۵ درصدی فاصله باسوادی بین مردان و زنان قبل و بعد از انقلاب 

کاهش ۳۵ درصدی فاصله باسوادی بین مردان و زنان قبل و بعد از انقلاب 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی فاصله باسوادی در بین مردان و زنان گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مردان باسواد ۳۸ درصد بیشتر از زنان با سواد بودند ولی اکنون این آمار به ۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسنا، شاپور محمدزاده در برنامه رویداد با اشاره به شروع فعالیت نهضت سوادآموزی از هفتم دی ماه ۱۳۵۸ در کشور، عملکرد این سازمان را در راستای کاهش نرخ بی سوادی در نقاط شهری و روستایی قابل توجه دانست و اظهارکرد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا ۱۳۶۵، حدود ۱۱میلیون نفر به نرخ باسوادان کشور افزوده شده و نرخ سواد در کشور از ۴۷,۵به ۶۱.۸درصد رسید .

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، افزود: براساس آخرین آمار سرشماری کشوری که در سال ۱۳۹۵صورت گرفت رقم افراد باسواد در کشور به ۸۷.۶ درصد رسیده بود و براساس آماری که از طریق سازمان نهضت سوادآموزی در سال ۱۳۹۸استخراج شد این رقم در فاصله سنی بالای ۶سال به ۸۹درصد رسیده است .

وی با بیان اینکه اکنون در برخی استان‌ها مانند تهران، مازندران، اصفهان نرخ افراد باسواد بالای ۹۸درصد است و ما باید بگردیم تا افراد بی‌سواد را پیدا کنیم، تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مردان، ۳۸درصد بیشتر از زنان سواد داشتند ولی این رقم اکنون در فاصله سنی ۱۰تا ۴۹سال به ۳درصد کاهش پیدا کرده است و خوشبختانه در راستای عدالت بخشی بین زنان و مردان در حوزه سوادآموزی اقدامات قابل توجهی انجام شده است .

محمدزاده با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی میزان سواد در بین روستاییان ۳۰درصد بود ولی این رقم تا سال ۹۵به ۷۸.۵ درصد رسیده است،افزود: فاصله سواد در مناطق شهری و روستایی نیز از ۳۵درصد به ۱۲درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در استان‌های محروم که نرخ سواد آنها پایین تر از میانگین کشوری است، طرح «شتاب بخشی» را اجرا کرده ایم، گفت: براساس این طرح علاوه بر اعتبارات سالانه، اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شده تا نرخ سواد در این مناطق افزایش پیدا کند و در استان‌هایی که نرخ میانگین سواد بالاتر از میانگین کشوری است، اقداماتی را در راستای تعمیق سواد انجام داده ایم.

 به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،محمدزاده همچنین با بیان اینکه مراکز یادگیری محلی را در برخی از استان ها به منظور آموزش مهارت زندگی، حقوق شهروندی و افزایش مهارت، ایجاد شده است،گفت تلاش داریم تعداد مراکز یادگیری محلی مان را توسعه دهیم تا افراد هم مهارت و هم سواد را در کنار یکدیگر یاد بگیرند.

انتهای پیام