• دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99051309394
  • خبرنگار : 50210

سریال دنباله دار پیاده در اراک، این قسمت خیابان "امیرکبیر"

سریال دنباله دار پیاده در اراک، این قسمت خیابان "امیرکبیر"

ایسنا/مرکزی موضوع پیاده‌راه در اراک قصه درازی دارد، چندسالی می‌شود که به دلیل قرار داشتن اراک در لیست کلانشهرهای مبتلا به آلودگی هوا، موضوع ایجاد پیاده‌راه دائما مورد تاکید قرار می‌گیرد، اما هیچ‌گاه سرانجامی نداشته است.

موضوع پیاده‌راه در اراک قصه درازی دارد، چندسالی می‌شود که به دلیل قرار داشتن اراک در لیست کلانشهرهای مبتلا به آلودگی هوا، موضوع ایجاد پیاده‌راه دائما مورد تاکید قرار می‌گیرد، اما هیچ‌گاه سرانجامی نداشته است.

برای نمونه ۱۷ اردیبهشت ۹۶ علی بیات مدیر شهرسازی و معماری اداره راه و شهرسازی استان مرکزی خبر از اجرای طرح پیاده راه در محدوده مرکزی شهر اراک داد.

وی یکی از طرح‌های ارزشمند و راهبردی شهری اراک که در آخرین جلسات کمیسیون ماده پنج استان به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی به تصویب رسید را طرح احداث پیاده‌راه در محدوده مرکزی این شهر دانسته و گفته بود که قطعا با توجه به امتیازاتی که اینکار می‌تواند در زمینه ترافیکی، مبلمان شهری، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و... با خود به ارمغان آورد حائز اهمیت بوده و امید است با تلاش مسئولان مربوطه شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

این پروژه با وجود آنکه مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان را داشت، اما روی اجرا به خود ندید.

شورای پنجم شهر اراک در سال ۹۶ نیز تاکید بسیاری بر مسئله پیاده راه سازی داشت و حتی در جلسات پرسش و پاسخ برای انتخاب شهردار نیز این مسئله به عنوان یکی از مطالبات مکرر مطرح می‌شد. پس از انتخاب اولین شهردار شورای پنجم نهایت توجهی که به این موضوع شد این بود که داوود تاجران اعلام کرد که تا پایان سال ۹۶، مطالعات لازم جهت ایجاد پیاده راه در خیابان حصار و نیسانیان انجام می‌شود و البته باز هم این قصه به سرانجام نرسید.

با رفتن تاجران از شهرداری اراک و انتخاب محمدکریم شفیعی به عنوان شهردار جدید، پرونده پیاده مجددا روی میز قرار گرفت.

شفیعی پنجم فروردین ۹۸ کار خود را در شهرداری اراک آغاز کرد و اول مردادماه، پیاده راه سازی خیابان حصار کلید خورد و تردد در آن محدود شد ولی این پروژه به شدت مورد نقد قرار گرفت و بسیاری از اهالی منطقه، کسبه، فعالان اجتماعی و زیست محیطی، پیاده راه شدن حصار را طرحی خام، غیر کارشناسی و در واقع غیرممکن ‌دانستند و حتی حضور شهردار در بین اهالی منطقه و گفت‌وگو با آنها به نتیجه مورد نظر شهرداری ختم نشد و پس از کش و قوس‌های فراوان، تردد در خیابان حصار به شرایط عادی برگشت.

برخی کارشناسان مسائل شهری و اعضای شورای شهر تاکید داشتند که اجرای پروژه پیاده‌راه در اراک باید از خیابان امیرکبیر آغاز شود، چراکه این خیابان حدفاصل بازار اراک و میدان شهداست و برای پیاده راه سازی مستعد است.

درست یک سال پس از موفق نبودن پیاده‌سازی خیابان حصار، دهم مردادماه همزمان با عید قربان، خیابان امیرکبیر بدون اطلاع قبلی مسدود و تاکسی‌ها از محل تخلیه شدند و عملا پیاده‌راه شدن این خیابان کلید خورد.

دو لاین خیابان امیرکبیر در حالت عادی مختص تاکسی‌هاست و دولاین دیگر نیز مسیر تردد خودروها و اتوبوس است که با مسدودسازی آن عملا تردد هر گونه وسیله نقلیه عمومی و شخصی در این خیابان ممنوع شد و این وسایل نقلیه باید معبر دیگری برای تردد بیابند.

با انسداد خیابان، ایستگاه تاکسی‌ها به ضلع شمالی میدان شهدا(باغ ملی) منتقل شد که عملا شلوغی این میدان را دوچندان و البته ناهنجاری بصری را نیز به همراه داشت. روز شنبه ایستگاه این تاکسی ها به خیابان شهربانی منتقل شد و مسیر تردد خودروها از این خیابان نیز کاملا برعکس شد. در واقع مسیر اصلی این خیابان فرعی از سمت خیابان مخابرات به سمت خیابان امام خمینی(ره) بود که با انتقال ایستگاه تاکسی، این مسیر کاملا برعکس شد.

به گزارش ایسنا، تغییر و تحولات ایجاد شده رضایت رانندگان تاکسی را به دنبال نداشته است.

تعداد مسافران کاهش یافته/ جابجایی بدون اطلاع‌رسانی

یکی از رانندگان تاکسی به ایسنا گفت: این تغییر ایستگاه سردرگمی بسیاری ایجاد کرده است و تعداد مسافر به شدت کاهش یافته است به طوری یا باید مدت بسیاری زیادی منتظر مسافر باشیم و یا با یک مسافر حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه مردم هنوز از این جابجایی مطلع نیستند و این تصمیم به صورت ناگهانی گرفته شد، افزود: زمانی که مقصد مسافر خیابان عباس آباد است، مسلما به جای اینکه پیاده از خیابان امیرکبیر تا خیابان شهربانی به دنبال ایستگاه تاکسی باشد، همان مسیر را تا مقصد پیاده می‌رود نیازی به تاکسی نخواهد داشت.

یکی دیگر از رانندگان بیان کرد: متاسفانه مسئولان هیچ اطلاع رسانی درخصوص این جابجایی نکردند و روز جمعه با بستن خیابان اعلام کردند که ایستگاه به سمت خیابان عباس آباد یا ابتدای خیابان مخابرات منتقل می شود، اما عصر شنبه تصمیم عوض شد و با تغییر مسیر تردد در خیابان شهربانی، ایستگاه تاکسی در این خیابان مستقر شد.

۴۰۰ تاکسی در سردرگمی

وی گفت: ۴۰۰ تاکسی در خطوط هپکو، رودکی، کرهرود، ترمینال سردشت و شهدای صفری که در خیابان امیرکبیر فعال هستند، انصاف نیست در این وضعیت اقتصادی این جابجایی ها که در وضعیت معیشتی رانندگان تاکسی تاثیر مستقیم دارد به یکباره و نادرست انجام شود.

راننده‌ای دیگر اظهار کرد: خیابان شهربانی ظرفیت استقرار این ۴۰۰ دستگاه تاکسی را ندارد، این ایستگاه باید به ابتدای خیابان مخابرات یا عباس آباد منتقل شود.

شهردار اراک نیز در گفت‌وگو با ایسنا جزئیات این طرح را بیان کرد.

اصالت شهر باید برگردد/بازار؛ محور پیاده‌راه‌سازی

محمد کریم شفیعی تصریح کرد: در گذشته این محدوده از شهر اراک در واقع میدان‌گاه بوده و اکثر مراسم‌ها و تجمعات در این منطقه انجام می‌گرفت، این فضاها در سال‌های مختلف کاربری های مختلفی داشته اند و امروز به گورستانی برای خودروها تبدیل شده است که تمام فضای شهری این منطقه را گرفته است.

وی با بیان اینکه این حجم خودرو در این منطقه از شهر در واقع روح و جان شهر را تصاحب کرده‌اند، افزود: اماکنی که یک زمانی محل پیاده‌روی، گفتمان، تبادل فرهنگی و اجتماعی، اطلاعات و خبررسانی بوده است امروز باید به شرایط قبل و اصالت اصلی خود بازگردد.

شهر باید از تصاحب خودروها خارج شود

شهردار اراک با تاکید بر اینکه بازار به عنوان تاریخی ترین بخش و مرکز تجاری و اقتصادی شهر باید به مسجد قبله و میدان‌گاه شهر متصل شود تا مردم در یک محدوده بتوانند فضای گفتمان را در اختیار داشته باشند، گفت: این پیاده‌راه سازی با محوریت بازار در حال انجام است. بازار باید کاملا احیا و اطراف آن باید از این ترددها خالی شود و از میدان ارگ تا میدان شهدا باید به هسته پیاده‌راه شهر اراک تبدیل شود.

وی بیان کرد: باید تصمیم بگیریم و فضاهایی که توسط خودروها تصاحب شده‌اند را آزاد کرده و در اختیار مردم قرار دهیم و محدوده خیابان امیرکبیر، میدان شهدا، ورودی‌ها بازار تا میدان ارگ و سه راه‌ ارامنه که فضاهای شهری، اقتصادی و در عین حال فضای پیاده‌روی و تجمع و تعامل و گفتمان و در واقع فضای عمومی شهر بوده اند باید به اصل خود بازگردند و از این جولان خودروها رهایی یابند، به همین دلیل باید کم کم خودروها از این محدوده حذف و به کناره‌های شهر منتقل شوند و تلاش کنیم مردم با وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه یا پیاده خود را به مرکز شهر برسانند.

پیاده‌راه‌سازی اراک سه فاز دارد/نقشه‌برداری‌ها انجام شد

شفیعی با اشاره به اینکه فاز اول پروژه پیاده‌راه سازی در اراک از خیابان امیرکبیر آغاز شده است، افزود: پس از این خیابان، ضلع شمالی میدان شهدا پیاده‌راه‌ می‌شود و سپس خیابان محسنی، میدان ارگ، خیابان حصار، خیابان مخابرات، کل میدان شهدا تا میدان هفت‌تیر پیاده می‌شود و در قالب سه فاز اجرایی پروژه به انجام می‌رسد که شامل سنگفرش، مبلمان شهری مناسب، فضای نشیمن، مکث، فضای عمومی با نورپردازی مناسب است تا فضای آرام و ایمن شهری را برای شهروندان ایجاد کند.

وی در خصوص آغاز کار اجرایی مناسب‌سازی در خیابان امیرکبیر اظهار کرد: تا زمانی که تردد در خیابان در جریان بود امکان نقشه برداری وجود نداشت، اما با تخلیه خیابان، نقشه برداری انجام شده است و پیاده‌سازی طرح انجام خواهد شد، مردم را به سمت مکان جدید ایستگاه تاکسی‌ها هدایت می‌کنیم و به محض پیاده‌سازی طرح، عملیات اجرایی مانند توسعه فضای سبز و سنگفرش کف آغاز می‌شود و عملا ورودی بازار مستقیما به خیابان امیرکبیر متصل خواهد شد.

خیابان متعلق به تاکسی‌ها نیست/پلیس با نقاط مدنظر مخالفت کرد

شهردار اراک در خصوص نارضایتی رانندگان تاکسی از جابجایی ایستگاه تصریح کرد: مسلما نباید یک خیابان را در اختیار تاکسی ها قرار داد، امروزه خدمات تاکسی ها تلفنی یا آنلاین شده است و نیازی به اختصاص یک خیابان به ایستگاه تاکسی نیست و نمی‌توانند انتظار داشته باشند که خیابان خاصی را به آنها اختصاص دهیم، خیابان‌ها متعلق به مردم هستند، اما چون تاکسی‌ها زیر نظر شهرداری هستند، تلاش شد که نزدیک‌ترین نقطه به ایستگاه خیابان امیرکبیر برای آنها در نظر گرفته شود که خیابان شهربانی انتخاب شد.

وی افزود: برای اینکار ابتدا ضلع شمالی میدان شهدا و پس از آن خیابان مخابرات برای اینکاردر نظر گرفته شد، اما پلیس راهنمایی و رانندگی ایراد گرفت و در نهایت خیابان شهربانی به این مهم اختصاص یافت و در حال حاضر اطلاع‌رسانی برای شهروندان نیز در حال انجام است و قطعا پس از یکی دو هفته مکان جدید را یاد می‌گیرند، اما اینکه مجبور باشیم تمام خیابان‌ها را به تاکسی‌ها اختصاص دهیم، چنین چیزی امکان ندارد.

پل‌های هوایی سر بازار جمع می‌شود/کار خودروها را سخت می‌کنیم

شفیعی در خصوص ترافیک ایجاد شده در مقابل بازار اراک با انسداد خیابان امیرکبیر و پارک شدن خودرو در این مسیر گفت: نزدیک بازار دو پل هوایی عابر پیاده وجود دارد که جمع خواهد شد و مسیر ورودی بازار به خیابان امیرکبیر متصل و سنگفرش می‌شود، سپس چراغ راهنمایی با اولویت تردد عابر پیاده تعبیه می‌شود و اگر فرصتی بود خودروها عبور خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه در پی سخت شدن شرایط عبور خودرو در این محدوده هستیم تا عابرین بتواند به راحتی عبور کنند، افزود: شهر انسان محور مدنظر ماست بنابراین زمانی که کار برای تردد خودرو سخت باشد، فرد از خودروی شخصی استفاده نمی‌کند و عملا جایگزینی مانند وسایل نقلیه عمومی یا دوچرخه را در نظر می‌گیرد.

شهردار اراک زمان انجام این پروژه را حدود دو ماه دانست و افزود:، بیش از ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر در خیابان امبرکبیر آسفالت وجود دارد که باید تراشیده شود و کف سازی صورت گیرد. مغازه‌ها برای هر کاربردی می‌توانند از شهرداری مجوز دریافت کنند، هر چند که در مقابل انجام امور جدید مقاومت وجود دارد ولی کار در خیابان امیرکبیر ساده‌تر از خیابان حصار است.

انتهای پیام