• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99070503480
  • خبرنگار : 50303

/انتخاب آگاهانه/

ریاضیات شغل ایجاد می‌کند

ریاضیات شغل ایجاد می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر دانشجویی از ریاضی متنفر نیست و به هر دلیلی رتبه او به رشته‌های مهندسی نمی‌رسد، پیشنهاد میکنم که به این رشته فکر کند.

محسن پرویزی امروز ۵ مهرماه در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی با موضوع معرفی رشته ریاضیات و کاربردها، اظهار کرد: ریاضی محض جنبه‌هایی از ریاضی است که به خود ذات ریاضی توجه می‌کند و ریاضیات کاربردی جنبه‌هایی از ریاضیات است که کاربرد ریاضی را در علوم دیگر بررسی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در هر پدیده طبیعی یا مصنوعی ردپایی از ریاضیات دیده می‌شود، افزود: پس از بررسی‌های بسیار در زمینه رشته‌های مرتبط با ریاضیات، دسته بندی‌های آن در سال گذشته تغییر پیدا کرد و آخرین برنامه درسی ریاضیات و کاربردها نوشته شد. ریاضی محض به صورت کامل باقی ماند و ریاضیات کاربردی تقسیم‌‍بندی شد. دانشجویانی که به رشته‌های کاربردی می‌روند، کهادهای خاصی را می‌گذرانند که آنها را آماده می‌کند از ریاضی به سمت رشته مورد نظر خود بروند. افرادی که در این رشته مطالعه می‌کنند به واسطه واحدهایی که پاس می‌کنند تفکر ریاضی را کسب می‌کنند و سپس از طریق همین تفکر ریاضی در مقطع ارشد وارد رشته مورد نظر خود می‌شوند که این مسأله باعث می‌شود مدل فکر کردن آن فرد متفاوت شود.

پرویزی  با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ریاضی در دبیرستان تضعیف شده است، افزود: حسابان به عنوان پیشانی ریاضی در هر رشته‌ای که با ریاضی مرتبط است، حضور دارد. در یک دسته بندی خیلی ساده بخشی از ریاضیاتی که در دانشگاه مطالعه می‌شود مربوط به بحث محاسباتی و کاربردهای واضح ریاضیات است. بخش دیگر ریاضیات که اهمیت بیشتری دارد و در دانشگاه خود را نشان می‌دهد، نوع تفکری است که دانشجو یاد می‌گیرد. در درس‌هایی مانند مبانی علوم ریاضی، پایه‌ها، نوع تفکر و نوع استدلال را می‌آموزند و با زبان ریاضی آشنا می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: رشته‌های دانشگاهی به شکل سنتی به صورتی هستند که تعدادی واحد عمومی دارند که برای همه رشته‌ها اجباری است. تعدادی واحد پایه الزامی و اختصاصی و تعدادی واحد اختیاری وجود دارد. در واحدهای درسی الزامی واحدهایی تعیین شدند که دانشجویان را به سمت علاقه‌ای که دارند پیش می‌برند. برای مثال برای کهاد مهندسی صنایع، ۲۱ واحد مختص این گرایش باید بگذرانند. این کهادها گرایش‌هایی هستند که اگر درست انتخاب کنید می‌توانند موجب شوند تا دانش آموختگان رشته‌های دانشگاهی متناسب با تخصص خود شغل خوبی پیدا کنند.

با مجازی شدن دانشگاه، کلاس‌های درس شیشه‌ای شدند

عضو هیأت علمی دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد، بیان کرد: مجازی شدن دانشگاه، به دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به رشته مهندسی هستند ولی رتبه قبولی در آن رشته را ندارند کمک می‌کند تا برای مثال با رفتن به رشته کامپیوتر و از طریق کهاد کامپیوتر دوره کارشناسی ارشد را با توجه به علاقه خود به سمت رشته‌های مهندسی بروند. درحال حاضر که آموزش به سمت مجازی رفته است کلاس‌های درس هم شیشه‌ای شدند. بنابراین اگر دانشجویی از ریاضی متنفر نیست و به هر دلیلی رتبه او به رشته‌های مهندسی نمی‌رسد، پیشنهاد می‌کنم که به این رشته فکر کند.

استعداد در مسیر ریاضی محض مهم نیست بلکه علاقه اهمیت بیشتری دارد

پرویزی بافرض بر اینکه استعداد در یک زمینه خاص وجود دارد، ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که استعداد ریاضی ندارند و هرچه می‌خوانند نمی‌فهمند و برخی بلعکس. به نظر من استعداد در این مسیر مهم نیست و این علاقه است که اهمیت دارد. منظور من از علاقه این نیست که داوطلبان دیوانه ریاضی باشند، همینقدر که دانشجو از ریاضی متنفر نباشد و بتواند ریاضی را قبول کند، ریاضی آنقدر جذابیت دارد که در صورتی که یک ترم در دانشگاه گذرانده شود به آن علاقه‌مند شود.

اگر چیزی قابلیت تبدیل شدن به زبان ریاضی را داشته باشد بسیار ساده می‌شود

عضو هیات علمی دانشکده ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با فرصت‌های شغلی دانشجویان رشته ریاضیات کاربردی، افزود: تخصص در هر صنعت، گرایش و تکنولوژی وجود داشته باشد ریاضیات در آن حرفی برای گفتن خواهد داشت. برخلاف تصور عموم مبنی بر پیچیده شدن موضوعات به زبان ریاضی، اگر چیزی قابلیت تبدیل شدن به زبان ریاضی را داشته باشد بسیار ساده می‌شود. ریاضیات به افراد کمک می‌کند تا بتوانند برای خود شغل ایجاد کنند، منتهی شرط آن این است که از ابتدا به واحدهای ارائه شده توسط دانشگاه اکتفا نکنند و در کنار این واحدها نرم افزارها و برنامه‌های لازم را تجربه کنید.

وی تاکید کرد: دانشجویان حتما بعد از فارغ‌التحصیل شدن به صورت داوطلبانه سراغ شرکت‌ها و موسسات بروند و کسب تجربه کنند. زندگی دانشجویی یعنی اعظم وقت فرد صرف مباحث درسی بشود، زندگی دانشجویی به معنای داشتن پول کم نیست. داوطلبان با این فرمول پیش بروند که اولا گرایش مورد علاقه خود را انتخاب کنند، ثانیا نرم افزارهای لازم و سایر عواملی که زمینه دانش بیشتر در فرد را ایجاد می‌کند، تجربه کنند.

روش یادگیری معکوس، روشی مناسب دوران کرونا

پرویزی خاطر نشان کرد: روش تدریس در دوران کرونا و به صورت مجازی از طریق روش یادگیری معکوس است. در روش سنتی دانشجو سر کلاس درس یاد می‌گرفت و سپس زمانی که کلاس تمام شد به دنبال رفع مشکلات خود خواهد بود. اما در حال حاضر روش یادگیری معکوس استفاده می‌شود به این صورت که استاد تدریس خود را انجام می‌دهد و دانشجو کلاس را از دست نمی‌دهد و هر زمان که بخواهد می‌تواند کلاس را دوره کند.

انتهای پیام