• شنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۲
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99081711165
  • خبرنگار : 50190

عضو کمیسیون آموزش مجلس:

۳ میلیون دانش‌آموز محروم از تبلت و تلفن همراه هوشمند/آموزش سکویی باید وارد ادبیات علمی کشور شود

۳ میلیون دانش‌آموز محروم از تبلت و تلفن همراه هوشمند/آموزش سکویی باید وارد ادبیات علمی کشور شود

ایسنا/کرمان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید به سمت و سوی آموزش های سکویی حرکت کنیم اظهار کرد: سه سال پیش این موضوع را در صحن علنی مجلس اعلام کردیم اما متاسفانه هنوز ادبیات آموزش سکویی در کشور ما مطرح نیست و این موضوع در ادبیات دانشگاهی ما نه تنها جایگاهی ندارد بلکه وارد ادبیات علمی کشور نیز نشده است و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه بتوانیم رد و پای این کار را بیاوریم.

پروفسور "ممدمهدی زاهدی" شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به چالش ها و فرصت های برگزاری کلاس های مجازی اظهار کرد: در ابتدای این جلسه باید به مردم ایران و استان کرمان بابت موفقیت طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان و شهر سیرجان تبریک گفت به طوری که در سال های گذشته کسی باورش نمیشد این پروژه عملیاتی شود اما امروز شاهد هستیم که این ابر پروژه با همت جمعی اجرایی شد.

وی در ادامه درباره ورود آموزش های از راه دور به سیستم آموزشی دنیا گفت: در دنیا از اوایل قرن ۱۸ آموزش های از راه دور به کمک سیستم پستی آغاز شد به طوری که در این سیستم جزوات درسی تهیه و به صورت پستی برای مخاطب ارسال می شد که از اواسط قرن ۱۹ این کار رونق بیشتری پیدا کرد.

زاهدی با بیان اینکه آموزش های از راه دور در ایران به هر دلیلی با تاخیر آغاز شد افزود: تقریبا از سال ۱۳۵۰ بحث آموزش های از راه دور در کشور مطرح و در ادامه از طریق دانشگاه پیام نور فعلی دنبال شد که برای حوزه آموزش و پرورش این نوع آموزش ها از سال ۸۳ تا حدودی استارت زده شد که البته شکل و شمایل این نوع آموزش های از راه دور با نحوه آموزش های امروزی تفاوت دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از اواسط قرن بیستم آموزش های تلویزیونی در دنیا آغاز شد افزود: برای ضرورت آموزش از راه دور دلایل زیادی وجود دارد. به طور مثال در حوزه آموزش و پرورش بعضا بچه هایی را داریم که دارای معلولیت های خاص بوده و امکان رفت و آمد آنها به مدرس مشکل بوده و یا بزرگسالانی داریم که امکان حضور آنها در مدرسه و تحصیل آنها در کنار کودکان تا حد زیادی سخت است اما باید شرایط تحصیل را برای انها فراهم کرد و یا در مناطق محرومی مدارسی داریم که با تعداد کم دانش اموزان کلاس های درس آنها برگزار می شود که تامین معلم برای این نوع از کلاس های درس بسیار سخت و از سوی دیگر هزینه بر است بنابراین نیاز است که سمت و سوی آموزش های از راه دور برویم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲ تا ۳ درصد از جمعیت گروه سنی تحصیلی در کشور، از تحصیل بازمانده اند افزود: مجموعه ای از این عوامل ایجاب می کند تا بتوانیم سیستمی را طراحی کرده که در آن بتوان کلاس درس، تحصیل و آموزش از راه دور را در آموزش و پرورش برای دانش آموزان فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه دانشگاهی نیز عوامل متعددی همچون درگیری کاری دانشجویان و کمبود وقت بابت حضور در کلاس های درس ایجاب می کند به سمت و سوی آموزشی های مجازی برویم افزود: همه این اتفاقات و عوامل ایجاب می کند که به سمت آموزش مجازی برویم اما این بدان معنا نیست که آموزش حضوری را کنار بگذاریم و به شدت با این موضوع مخالف هستیم اما باید این نوع آموزش ها به گونه ای باشد که نیازهای ما را برطرف کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر آنکه نیازی نیست برخی از آموزش ها و کلاس ها در دانشگاه ها و مدارس به صورت حضوری باشد اظهار کرد: تاکید ما بر این است که در آموزش و پرورش به ویژه در شش سال اول، کلیه کلاس ها و آموزش ها به صورت حضوری برگزار شود اما می توان در ادامه برخی از درس ها را به صورت مجازی برگزار کرد.

زاهدی در ادامه در پاسخ به این پرسش که وضعیت آموزش های مجازی در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: باید بپذیریم که ارائه آموزش های از راه دور و را حداقل دو قرن از دنیا دیرتر شروع کرده و طبیعی است که در این حوزه  تا حدودی عقب باشیم و این موضوع یک واقعیت بوده اما باید به سرعت این عقب یافتگی را جبران کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مسلح شدن به آموزش مجازی یک امر ضرورت ناپذیری است افزود: متاسفانه تا سال گذشته دولتمردان ما باور نداشتند که باید به سمت و سوی آموزش های مجازی و از راه دور برویم و به این مسئله به عنوان یک ضرورت نگاه نمی کردند و همین امر نیز باعث شد در این حوزه اقدام جدی صورت نگیرد اما با شیوع کرونا مسئله فرق کرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش کشور تنها از زمان شیوع ویروس کرونا کار آموزش مجازی را شروع کرده است و این نوع آموزش تا حدودی در سیستم وزارت آموزش و پرورش نوپا و غریبه است افزود: بحث آموزش از راه دور در اموزش و پرورش از سال ۸۳ مطرح بود اما این آموزش ها دارای دامنه محدودی بوده و نمی توانست پاسخگوی تمامی دانش آموزان باشد بنابراین در این راستا طی یکسال گذشته شبکه ای با عنوان "شاد" راه اندازی شد تا بتواند به صورت عملی پاسخگوی مطالبات دانش اموزان برای ادامه تحصیل باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتظار داریم سیستم شاد قوی تر عمل کند اظهار کرد: باید بپذیریم که تمامی زیرساختهای لازم سخت افزاری و نرم افزاری این شبکه در کل کشور وجود ندارد. نه شاهد وجود اینترنت پرسرعت در کشور و در تمامی مناطق هستیم و نه اینترنت کم هزینه یا بدون هزینه! و انتظار می رود که سایر وزارتخانه های ذیربط از جمله وزارت ارتباطات نگاه ویژه ای به این مسئله داشته باشد.

زاهدی با اشاره به اینکه پوشش کامل شبکه شاد هم اکنون در کل کشور وجود ندارد افزود: نقاطی در کشور داریم که سیستم شاد هنوز به آنها وارد نشده است که دلیل عمده آن نیز به مسائل مربوط به اینترنت بر می گردد ضمن آنکه باید عنوان کرد که ۳ میلیون دانش اموزان در کشور نیز به لحاظ تنگنای مالی، فاقد تبلت و یا گوشی تلفن همراه هوشمند هستند.

وی با اشاره به اینکه می پذیریم شبکه شاد دارای اشکالات زیادی است اما باید بپذیریم کار خوبی در کشور راه افتاده است افزود: در این راستا باید سایر نهادها همچون وزارت ارتباطات، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد و ... نیز به کمک آموزش و پرورش بیایند تا بتوانیم این زیرساخت های لازم برای این نوع از آموزش ها را در کشور و به ویژه برای دانش اموزان مستضعف فراهم کنیم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت و گو درباره وضعیت آموزش های غیرحضوری نیز گفت: از ۱۰ سال پیش در دنیا بحث برنامه ریزی آموزش های سکویی یا اموزش پلت فرمیک آغاز شده است. آموزش سکویی به معنای آموزش از راه دور پیشرفته است که دارای زیرساخت های خاص خودش است به طوری که در این آموزش، فضایی شبیه به یک کلاس درس، آزمایشکاه یا کارگاه، طراحی شده و وقتی دانش آموز و دانشجو در این فضا قرار می گیرد، احساس می کند در یک کلاس درس واقعی حضور پیدا کرده است.

وی در تشبیه این نوع آموزش ها به کلاس های شبیه سازی و سیمیلاتور برای خلبانان گفت: دنیا در این مسیر حرکت کرده اما متاسفانه ما هنوز در این مسیر گامی بر نداشته ایم و اگر در این حوزه عقب بمانیم مجبور هستیم سال های بعد خیلی از این نرم افزارها و بسترهای آموزش سکویی را از خارج کشور وارد کنیم این در حالی است که از لحاظ منابع انسانی در این زمینه هیچ کمبودی در داخل کشور نداریم.

زاهدی با تاکید بر اینکه باید به سمت و سوی آموزش های سکویی حرکت کنیم اظهار کرد: سه سال پیش این موضوع را در صحن علنی مجلس اعلام کردیم اما متاسفانه هنوز ادبیات آموزش سکویی در کشور ما مطرح نیست و این موضوع در ادبیات دانشگاهی ما نه تنها جایگاهی ندارد بلکه وارد ادبیات علمی کشور نیز نشده است و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه بتوانیم رد و پای این کار را بیاوریم.

انتهای پیام