• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۳
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99090504159
  • خبرنگار : 30054

دو بیماری شایع دستگاه گوارش

دو بیماری شایع دستگاه گوارش

یکی از مهم‌ترین فرایندها در بدن انسان، فرآیند گوارش است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام رسانت، گوارش از دهان انسان آغاز می‌شود و با دفع از مقعد خاتمه می‌یابد. در این میان مصرف غذاهای سالم و ورزش منظم می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی کمک کند.

اما با این وجود باز هم گاهی اوقات سیستم گوارشی ما به خوبی عمل نمی‌کند و دچار مشکلاتی می‌شود. در این متن قصد داریم دو مورد از مهم‌ترین مشکلات گوارشی بدن انسان را بررسی کنیم و با ارائه راهکارهایی به شما در بهبود سریع‌تر بیماری‌های گوارشی کمک کنیم.

بیماری هموروئید یا بواسیر

بواسیر معمولا به دلیل بارداری، اضافه‌وزن یا فشار آوردن در حین حرکات روده ایجاد می‌شود. معمولا این عارضه در دوران میانسالی شایع‌تر است. علائم هموروئید اغلب به‌صورت درد رکتوم، خارش، خونریزی و بیرون‌زدگی از مقعد بروز می‌کند. البته بواسیر به‌ندرت خطرناک است اما به هر روی باعث درد و آزار فرد مبتلا می‌شود.

اگر بخواهیم تعریف مشخصی از بواسیر ارائه دهیم، باید در نظر بگیرید که اطراف مقعد ما پر از رگ‌های خونی است که زیر غشاهای مخاطی قرار گرفته‌اند. وقتی که این وریدها متورم شوند بواسیر ایجاد می شود. بواسیر را شاید به‌نوعی بتوان از خانواده واریس دانست.

ما دو نوع بواسیر داریم: بواسیر داخلی که در راست روده پایین اتفاق می‌افتد و بواسیر خارجی که در زیر پوست مقعد ایجاد می‌شود. بیشتر شکایت‌ها از بواسیر خارجی است، چرا که پوست را تحریک و دچار فرسایش می‌کند.

بواسیر در اثر زیاد نشستن در توالت یا هنگام بارداری بیشتر اتفاق می‌افتد. معمولا اگر دچار یبوست باشید، مشکلات بیشتری برای شما به‌وجود می‌آید. زیرا فشار آوردن موقع دفع، بواسیر را تشدید می کند.

برای درمان بواسیر برخی درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند:

. فیبر بیشتری مصرف کنید: فیبر را می توانید به‌وسیله غذاها یا داروهای مکمل به بدن خود برسانید. فیبر به‌همراه مایعات به سیستم گوارش شما کمک می‌کند تا مدفوع نرم‌تری تولید شده و دفع آن راحت‌تر شود.

از جمله غذاهایی که برای تامین فیبر می توانید مصرف کنید: کلم بروکلی، لوبیا، سبوس گندم و جو دوسر، غلات و میوه‌های تازه. مواد دارای فیبر همچنین به کاهش خونریزی ناشی از بواسیر و  دفع التهاب آن کمک می‌کنند.

. ورزش کنید: ورزش‌های هوازی مانند راه رفتن علاوه بر تناسب اندام به بهبود عملکرد روده‌ها نیز کمک می‌کنند.

. رفع موضعی بواسیر: برخی کرم‌های بی‌حس کننده موضعی وجود دارند که می‌توانند باعث کاهش درد موقت شما شوند. همچنین می‌توانید از یک بسته یخ کوچک در ناحیه مقعد استفاده کنید تا درد و التهاب شما را کاهش دهد.

. مراجعه به پزشک: در صورت مداومت پیدا کردن مشکل بواسیر و شدت یافتن درد و خونریزی بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در زمشنه مسائلی مثل هموروئید، مشاوره با متخصص گوارش توصیه می‌شود.

بیماری رفلاکس معده

رفلاکس معده از آن‌جایی مشخص می شود که شما حداقل هفته ای بیش از دو بار سوزش معده داشته باشید. مری مسئول انتقال غذا با معده شماست. زمانی‌که حلقه یا اسفنکتری که معده و مری را به هم متصل می‌کند، ضعیف شده باشد، اسید معده به مری نشت می‌کند و باعث سوزش معده می‌شود.

این مساله به مرور زمان می‌تواند باعث مشکلات جدی برای سلامتی شما شود. این مساله را معمولا می‌توان با تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی، نحوه غذا خوردن یا مصرف وعده‌های غذایی سبک تر درمان کرد. همچنین طبق نظر پزشک نیز می‌توانید از برخی داروهای آنتی‌اسیدی نیز استفاده کنید.

پیشگیری از بیماری‌های گوارشی:

بسیاری از بیماری‌های گوارشی با حفظ یک سبک زندگی سالم و تکرار عادات سالم قابل پیشگیری و درمان است. بهتر است افراد بالای ۵۰ سال سالیانه چکاپ سلامتی کامل انجام دهند و چنانچه سابقه بیماری یا سرطان مربوط به دستگاه گوارش در خانواده وجود دارد تحت‌نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرند.

در شرایط کنونی که امکان مراجعه حضوری به پزشکان کمتر شده است بهتر است از خدمات مشاوره آنلاین پزشکی استفاده کنید.

موارد زیر برخی درمان ها و توصیه‌هایی هستند که در منزل می‌توانید در پیش بگیرید و تا حد زیادی از سیستم گوارش خود محافظت کنید:

. آرامش خود را حفظ کنید: تمام انسان‌ها در زندگی خود استرس و اضطراب را تجربه می‌کنند. داشتن استرس حتی در مواردی می‌تواند به کمک شما بیاید. اما وقتی دائما در حال اضطراب باشیدعملکرد درونی بدن شما نیز با مشکل موجه می شود.

باید بتوانید در هنگام مواجهه با استرس‌ها آرامش خود را حفظ کنید. می‌توانید از تمرینات مدیتیشن یا یوگا برای کاهش استرس و اضطراب خود کمک بگیرید.

. چای نعنا بنوشید: نعنا تاثیر فوق‌العاده‌ای بر سیستم گوارش شما دارد. برای تهیه چای نعنا کافیست مقداری آب جوش روی تعدادی برگ نعنا بریزید و بگذارید کمی دم بکشد و در صورت تمایل با لیمو و عسل آن را بنوشید.

. پیاده‌روی کنید: همان‌طور که در بالا ذکر شد پیاده‌روی کمک شایانی به بهبود عملکرد روده‌های شما می‌کند.

. از مصرف غذاهای زیر پرهیز کنید:

. غذاهای فرآوری شده

. غذاهای تند

. غذاهای سرخ‌کردنی

. الکل

. قهوه

محدود کردن مصرف این غذاها به بهبود هضم غذا کمک می‌کند. همچنین فست‌فودها و غذاهای آماده سرشار از قند، نمک و چربی‌های اشباع هستند. هضم این غذاها برای بدن دشوار است و مشکلاتی مانند یبوست و نفخ برای شما ایجاد می‌کند.

انتهای رپرتاژ آگهی