• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۲۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99091209869
  • خبرنگار : 30054

در دل هر کاتالیست خودرو یک سنسور اکسیژن نهفته است

در دل هر کاتالیست خودرو یک سنسور اکسیژن نهفته است

امروزه نقش خودروها در افزایش آلودگی هوا بر هیچکس پوشیده نیست و شاید تاکنون نام کاتالیست خودرو به عنوان راهکار کاهش میزان آلودگی به گوشتان خورده باشد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ایران دلکو، لازم است بدانید یک کاتالیست به تنهایی نمی­تواند در حل مشکل آلایندگی خروجی از خودروها راهگشا باشد. برای رفع آلایندگی خروجی از خودروها با یک سیستم کنترل آلایندگی خودرو رو به رو هستیم که کاتالیست بخشی از این سیستم محسوب می­ شود.

شاید شما هم در طول دوران رانندگی خود با مشکل خرابی سنسور اکسیژن و تاثیر آن در مردودی خودرو در تست­های مراکز معاینه فنی مواجه شده باشید. سنسور اکسیژن یکی دیگر از قطعات مهم در کنترل آلایندگی خودروی شما می ­باشد.

نگاهی گذرا به عملکرد سنسور اکسیژن

در موتور هر خودرویی سوخت با قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا، طی عمل احتراق سوزانده می­ شود. برای داشتن احتراقی بهینه لازم است نسبت سوخت به هوا در حالت استوکیومتری قرار گیرد.

عوامل متعددی مانند ارتفاع از سطح دریا، دمای هوا، دمای موتور، میزان فشار جو و فشار وارد شده بر روی موتور می‌توانند بر مقدار اکسیژن واردشده به موتور و در نتیجه کیفیت عمل احتراق تاثیرگذار باشند.

در شرایط هوای اضافی (Lean) تولید اکسیدهای نیتروژن به عنوان یک آلاینده افزایش یافته و در برخی موارد اکسیژن اضافی منجر به عملکرد ضعیف و نهایتاً آسیب به موتور خودرو می­ شود.

در صورت سوخت اضافی (Rich) نیز هیدروکربن­های نسوخته موجب ایجاد آلایندگی می­ شوند. با این وصف میزان اکسیژن جریان همواره باید کنترل و بر اساس شرایط، میزان آن کم یا زیاد شود که این کار بر عهده سنسور اکسیژن است.

تعداد سنسورهای اکسیژن یک وسیله نقلیه بسته به نوع موتور، ساخت و مدل آن متفاوت است. در خودروهای امروزی حداقل دو سنسور اکسیژن با دو نقش متفاوت، یکی در بالادست کاتالیست و دیگری در پایین دست آن قرار گرفته است.

سنسور اکسیژن در بالادست کاتالیست سیگنالی متناظر با غلظت اکسیژن موجود در گاز اگزوز به منظور کنترل نسبت هوا به سوخت به کامپیوتر خودرو (ECU) ارسال و طبق آن میزان سوخت توسط انژکتور تنظیم می­ گردد. سنسور پایین دست نسبت هوا به سوخت در جریان خروجی از کاتالیست را اندازه­ گیری می­ کند تا از صحت عملکرد مبدل کاتالیستی اطمینان حاصل شود.

همیشه یک پای قضیه میلنگه!

اما باید بدانید که قضیه به همینجا ختم نمی ­شود. همواره بین سیگنال ارسالی از سنسور اکسیژن و پاسخ کنترل نسبت هوا به سوخت تاخیر اندکی وجود دارد. این در حالی است که ترکیب گاز اگزوز به ویژه در مواقع افزایش و کاهش سرعت خودرو دائماً از حالت Lean به Rich و بالعکس در حال نوسان است.

از سوی دیگر در مواقع روشن کردن خودرو زمانی صرف گرم شدن سنسور اکسیژن تا رسیدن به دمای کارکرد آن می­ شود. در طی گذشت این زمان هیچگونه کنترلی بر نسبت اکسیژن به سوخت توسط سنسورهای اکسیژن صورت نمی­ گیرد. تمام این عوامل از افزایش مصرف سوخت و میزان آلایندگی خبر می ­دهند.

مبدل کاتالیستی سه راهه به طور همزمان آلاینده ­های HC و CO را از طریق اکسیداسیون و NOx را از طریق احیا به ترکیبات بی­ خطری همچون N۲ و CO۲ تبدیل می­ کند. تبدیل همزمان آلاینده­ ها از طریق واکنش­ های اکسایش و کاهش نیز در نسبت استوکیومتری از مواد کاهنده و اکسنده حاصل می شود. درست زمانی است که کاتالیست باید خود به تنهایی از پس این مشکلات برآید اما چگونه؟

با سریم اکساید برای اکسیژن تور پهن کنید

برخی اکسیدهای فلزی به عنوان مواد ذخیره کننده اکسیژن شناخته شده اند. در سال ۱۹۷۲ به قابلیت استفاده از این مواد در مبدل­های کاتالیستی پی بردند. از مهمترین این مواد می­ توان به CeO۲ اشاره نمود.

این ترکیب در شرایط Rich با قابلیت آزاد سازی اکسیژن ساختار خود به Ce۲O۳ تبدیل شده و دوباره تحت شرایط Lean با دریافت اکسیژن اضافی به حالت اولیه خود باز می­ گردد. هر مدل خودرو کاتالیست مختص به خود و هر کاتالیست ظرفیت ذخیره­سازی اکسیژن (OSC) متفاوتی دارد.

تلاش صنعت­گران ایرانی برای تولیدات داخلی

ظرفیت ذخیره سازی و آزاد سازی اکسیژن نه تنها به شرایط موتور بلکه به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مواد ذخیره کننده اکسیژن مانند ترکیب، قابلیت هدایت یون اکسیژن و الکترون، اندازه ذرات و مجاورت با فلزات گرانبها بستگی دارد.

طی سال­های اولیه با وارد کردن BaO و La۲O۳  به طور جداگانه در ساختار CeO۲ (این فرایند اصطلاحاً داپ کردن نامیده می شود)، این ترکیبات به عنوان مواد ذخیره کننده اکسیژن مورد استفاده قرار می­ گرفتند.

شرکت دانش بنیان ایران دلکو با فعالیت چندین ساله در تولید مبدل­های کاتالیستی، طی تحقیقات گسترده اقدام به داپ کردن CeO۲  با انواع مختلفی از عناصر و مقایسه نتایج OSC حاصل از نمونه­ ها پرداخته است که در نهایت موفق به تعیین درصد ترکیب بهینه Ce-Zr به عنوان موثرترین ترکیب ذخیره کننده اکسیژن برای هر یک از انواع کاتالیست­ها به طور مجزا شده است.

ایران دلکـو به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده های دانش بنیان این قطعه زیست محیطی با تولید کاتالیست های کوت شده برای تمامی خودروهای داخلی و عمومی (خارجی) نیاز مصرف کنندگان جهت تعویض کاتالیست های فرسوده و قبولی تست معاینه فنی برطرف نموده است.

ایران دلکو در اندیشه آسمانی آبی...

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید با واحد فروش به شماره ۵۶۲۳۱۴۳۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

سایت:  /http://fa.irandelco.com   اینستاگرام:  /https://www.instagram.com/irandelco

انتهای رپرتاژ آگهی