• چهارشنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۶:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99091209882
  • خبرنگار : 50303

رئیس انجمن آموزش عالی کشور:

مدرک تحصیلی، کارآفرین تولید نمی‌کند

مدرک تحصیلی، کارآفرین تولید نمی‌کند

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن آموزش عالی کشور گفت: شایسته‌محور کردن، توجه به انواع نیاز جامعه، پویایی جامعه و محورهای مختلف فعالیت می‌تواند به فارغ التحصیلان کمک کند تا ورود بهتری به بازار کار داشته باشند. 

ابراهیم صالحی عمران امروز در اولین همایش ملی برنامه درسی و اشتغال که به صورت آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: اشتغال و برنامه‌ریزی درسی موضوعی بسیار مفصل است. مشکل اصلی ناشی از وضعیت اقتصاد و عواملی که به اشتغال بازمی‌گردد، است. ایران در گزارش‌های بین‌المللی در حوزه نظری رتبه ۴۲ داشته و در زمینه مهارت دانش‌آموختگان نیز رتبه ۱۳۳ دنیا را داراست.

وی افزود: در حال حاضر عدم ارتباط میان آموزش و اشتغال یک موضوع جدی و معضل آموزش عالی کشور ماست. اصلی‌ترین موضوعی که دانشگاه‌ها می‌توانند در این راستا انجام دهند، این است که بر مفهوم سرمایه انسانی که یکی از پایه‌های اساسی است، توجه کنند. دانشگاه‌ها توان تولید سرمایه انسانی را دارند چرا که این سرمایه‌های انسانی نقشی اساسی در کشور می‌توانند ایفا کنند. مفهوم تئوریک توسعه آموزش عالی بر مبنای توسعه سرمایه انسانی کشور است. دو دیدگاه کلان برای دلیل بی‌فایدگی سرمایه انسانی دانشگاه‌ها وجود دارد که شامل مسائل برون‌دانشگاهی و اقتصادی است. در بخش دیگر که به خود دانشگاه بازمی‌گردد، اصلاحات درون‌دانشگاهی و توجه به شایستگی‌ها مساله لازمی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: امروز نیازمند برقراری ارتباط متقابل میان دانشگاه و صنعت هستیم. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که باید صورت بگیرد و به آن نیازمندیم، موضوع توجه به شایستگی‌هاست. در نظام آموزشی ایران بیش از حد شاهد افزایش آموزش‌های مختلف هستیم. آموزش‌های کوتاه‌مدت به شدت بر اشتغال‌زایی تاثیرگذار است. آموزش‌های غیر رسمی در برخی مناطق دنیا توسط شرکت‌های مختلف ارائه شده و گاها بسیار معتبرتر از آموزش‌های دانشگاهی هستند. با افزایش سطوح مدارک افراد کار آفرین نمی‌شوند و مشکل اشتغال حل نخواهد شد. یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که برای اشتغال‌زایی در نظر گرفته شده، آموزش‌های مهارتی است. بسیاری از افراد آموزش‌های مهارتی را در نقاط مختلف دنیا تجربه می‌کنند و توجه به این نوع آموزش و برنامه‌های درسی مرتبط با آن بسیار با اهمیت است و می‌تواند بخشی از نیاز دانش‌آموختگان برای اشتغال را فراهم کند. 

به صورت همزمان به مهارت‌های سخت و نرم نیازمندیم

وی بیان کرد: اصلاحات کلان بسیار بااهمیت است و می‌تواند حتی تغییرات لازم در زمینه درسی را فراهم کند؛ این دیدگاه را هرگز نباید فراموش کرد. این مهارت‌ها می‌تواند در ایجاد شغل، بهره‌وری شغل و نگهداری آن تاثیرگذار باشند. صرفا توجه به یکسری صلاحیت‌ها، برنامه درسی و شایستگی‌های یکسان و ثابت کاری را از پیش نمی‌برد و منجر به تغییری اساسی نمی‌شود. این شایستگی‌ها در طول زمان ثابت نیستند، پویا بوده و نیازمند آموزش هستند. آموزش این مهارت‌ها برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی بسیار با اهمیت است. باید به تنوعی از شایستگی‌ها توجه کرد و تنها مهارت‌های سخت نیستند که دارای اهمیت‌اند. در کنار این شایستگی‌های سخت وظیفه‌های غیر فنی‌ وجود دارد که مهارت‌های نرم می‌توانند به آن‌ها کمک کنند. 

صالحی عمران اظهار کرد: مهارت‌های نرم در عملکرد شغلی در بازار کار ۵۸ درصد عملکرد شغلی و بهره‌بری را افزایش می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد که مهارت‌های نرم باید در آموزش جایگاه خود را پیدا کنند و آموزش داده شوند. شایستگی‌های اخلاقی نیز بسیار مهم هستند و باید در آموزش‌های درسی قرار داده شود. ایجاد سرمایه اخلاقی می‌تواند سهم بهره‌وری را نیز افزایش داده و در بازار کار اثرگذار باشند. شایسته محور کردن، توجه به انواع نیاز جامعه، پویایی جامعه و محورهای مختلف فعالیت می‌تواند به فارغ‌التحصیلان کمک کند تا ورود بهتری به بازار کار داشته باشند.

انتهای پیام