• سه‌شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99102317268
  • خبرنگار : 71424

ذهن انسان ها مخزنی برای انباشته کردن اطلاعات نیست

 ذهن انسان ها مخزنی برای انباشته کردن اطلاعات نیست

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ذهن انسان ها مخزنی برای انباشته کردن اطلاعات نیست و انسان ها باید مجال اندیشیدن و فرصت خلاقیت پیدا کنند و نقاد باشند گفت: در چنین رویکردی کتاب تنها در صدد انباشته کردن اطلاعات برنخواهد آمد و باید به این هدف جدید پاسخ دهد و وجوه انسانی را بارور کند.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره کتاب رشد که در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه کتاب نقش رفیعی در تمدن انسانی دارد گفت: جایگاه کتاب، جایگاه بی نظیری است و در فرهنگ قرآنی در آنجا که تاکید بر خلقت انسان است خداوند بر وجه کریمی خود اشاره می کند. اما آنگاه که تعلیم با قلم می شود و آنجا که با کتابت و قلم سروکار داریم خداوند اکرم است و این کریم ترین وجه الهی است.

وی افزود: انسان ها از مسیر دیدن، شنیدن و اندیشیدن غنی می شوند، هویت و شخصیت می یابند و کتاب امتداد هر سه عنصر است. کتاب شنیدن را عمق می بخشد، دیدن را غنی می کند و اندیشه را پرمحتوا می سازد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب مجال اندیشیدن و فرصت انتخاب کردن می دهد گفت: کتاب با ذهن مخاطب خویش مانوس است و به او مجال می دهد که در اندیشه های او بیندیشد، در محتوایش تامل کند، بخواند، غور کند و سوال بپرسد. کتاب به استقلال انسان اهمیت می دهد.

حاجی میرزایی افزود: تمدن با کتاب جان می گیرد و اندیشه با کتاب قوت پیدا می کند. عرصه جولان کتاب گسترده است، هم می تواند جان را جلا و روح را صیقل بدهد و هم ممکن است مسیر او را در معرض کاستی ها قرار دهد. کتاب انتها ندارد. ما با کتاب می خواهیم مسیر تربیت را هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اتفاق مهمی در نظام تعلیم و تربیت در حال شکل گیری است گفت: پیام کلیدی آن این است که ذهن انسان ها مخزنی برای انباشته کردن اطلاعات نیست و انسان ها باید مجال اندیشیدن و فرصت خلاقیت پیدا کنند و نقاد باشند. در چنین رویکردی کتاب تنها در صدد انباشته کردن اطلاعات برنخواهد آمد و باید به این هدف جدید پاسخ دهد و وجوه انسانی را بارور کند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد باید کتاب هایی معرفی شوند که این ظرفیت را دارا هستند و می توانند با مخاطب خود مواجهه هوشمندانه تری داشته باشند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه یک زمانی نویسنده، یافته ها و داشته های وی مطرح است و یک زمانی هم مخاطب و نیازهای او مدنظر است گفت: باید پل هوشمندی بین دانسته های دانایان و نیازهای واقعی جامعه برقرار کنیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال محتوایی هستیم که نسل ما را برای ساختن یک آینده شکوهمند آماده کند. به دنبال کتابی هستیم که انسانی در تراز تمدن نوین اسلامی و سندتحول بنیادین تربیت کند که در این میان نقش سازمان پژوهش یک نقش کلیدی است. مقوله تربیت، یک مقوله یکپارچه است و تفکیک پذیر و تجزیه شدنی نیست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف همه ما ساختن انسانی است که بتواند روی پای خودش بایستد، مدافع ارزش های خویش باشد، دچار استیصال و درماندگی نمی شود و در برابر تغییرات پرشتاب دنیای کنونی استوار و فعال نقش آفرینی می کند گفت: کتاب در این میان نقش بزرگی ایفا می کند. به نویسندگانی که برای ساختن آینده این سرزمین نقش آفرینی می کنند ادای احترام می کنم.

حاجی میرزایی ادامه داد: هیچ تاثیری عمیق تر و پایدارتر از مسیری که از مجال قلم فراهم می شود، نخواهد بود.

انتهای پیام