• پنجشنبه / ۱۳ آبان ۱۳۹۵ / ۱۷:۴۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95081309441
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

معاون تحقیقات علوم پزشکی تبریز تاکید کرد

نقش آینده‌پژوهی در تغییر شکل استعمار

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تاثیر پذیرفتن استعمار از علم آینده‌پژوهی در سال‌های آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا رشیدی در آیین افتتاحیه‌ جشنواره‌ آینده‌پژوهی اظهار کرد: آینده‌پژوهی در تغییر شکل استعمار نیز موثر واقع شده و کشورهای ابرقدرت را مجبور به ارتقای سطح تکنولوژی مورد استفاده‌ سایر کشورهای در حال توسعه خواهد کرد.

وی افزود: پیش‌نگری از ویژگی‌های بارز آینده‌پژوهی است و این نیز به انتظارات فرد از آینده و آمادگی به منظور رویارویی با امورات غیرمنتظره و حاد در آینده اشاره دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز تصریح کرد:شناخت روندهای حاکم در زمان‌های گذشته و حال و تعمیم آن به آینده نیز از دیگر مباحث مورد توجه در آینده‌پژوهشی است و از جمله‌ ابر روندها یا مگاترندها می‌توان به تاثیر افزایش جمعیت در مسایل مختلف در آینده و فناوری اطلاعات اشاره کرد.

رشیدی تاکید کرد: منظور از شناخت روند، آشنایی با علت و معلولی رویدادها و پاسخ به این سوال است که بر اساس منابع کوتاه مدت چه چیزی در حال وقوع در آینده است.

وی با اشاره به دیده‌بانی یا رصد آینده به عنوان دیگر رویکرد آینده‌پژوهی گفت: با استفاده از رصد کردن آینده، نقشه‌های تغییرات در آینده به عنوان خروجی اصلی آینده‌پژوهی به دست می‌آیند.

وی عنوان کرد: آینده‌پژوهی فرد را از حالت منفعل و رکود خارج کرده و به یک عنصر فعال تبدیل می‌کند و انسان به عنوان خلیفة‌الله نباید دست‌بسته و منفعل باشد.

رشیدی اظهار کرد: فرد هوشیار و خلاق از علایم و سیگنال‌های ضعیف در جهت پیش‌بینی و شناخت مشکلات در آینده بهره‌مند می‌شود و آینده را بر اساس سه محور تنظیم می‌کند که شامل آینده‌ ممکن، آینده‌ احتمالی و آینده‌ ترجیحی است و در مورد اول بدون هیچ دخالتی و با حفظ هنجارها آینده پیش‌بینی می‌شود؛ ولی مورد سوم آینده‌ای است که خود ما در ساخت آن نقش داریم و بر اساس ترجیحات ما شکل گرفته است.

وی با اشاره به چهار رکن اصلی آینده‌پژوهی گفت: خلاقیت، پشتیبانی، جلوگیری از چالش‌ها و استفاده از روش‌های مدیریتی مالتی دیسیپلینی از ارکان اصلی این علم به شمار می‌روند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: آینده‌پژوهی به عنوان یک علم هالستیک و کل‌نگر، همکاری و مشارکت تمامی رشته‌ها اعم از رشته‌های فنی، پزشکی و علوم انسانی را می‌طلبد.

وی در خصوص تفاوت آینده‌پژوهی با برنامه‌ریزی راهبردی گفت: برنامه‌ریزی راهبردی بسیار کوتاه‌مدت‌تر از آینده‌پژوهی است و در طول سه تا پنج سال انجام می‌شود و این در حالی است که مطالعات و پیش‌بینی‌های آینده‌پژوهی گاها تا پنجاه سال نیز صورت می‌گیرد.

پیمان کیهان‌ور، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این مراسم بر ضرورت جایگزینی برنامه‌ریزی سنتی با سناریو نویسی تاکید کرد.

کیهان‌ور گفت: منظور از سناریونویسی در نظر گرفتن یکسری مراحل برای به انجام رساندن یک طرح است که از صفر تا صد آن نوشته شده و به تدریج اجرا می‌شود و یک ذهن پویا و فعال همواره در حال سناریو نویسی است.

وی افزود: در مواجهه با آینده دو دیدگاه وجود دارد، اولی آینده را پرتوی از گذشته می‌داند که در آینه‌ آینده بازتاب و نمود پیدا می‌کند و دومین دیدگاه نیز آینده را غیرقابل پیش‌بینی می‌داند.

وی اظهار کرد: جهان در هر لحظه در حال تغییر است و آینده‌پژوهی است که ما را در مقابله با این سونامی تغییر یاری می‌رساند.

کیهان‌ور عنوان کرد: نگاه حاکم بر آینده‌پژوهی، نگاهی سیستمیک است و این سیستم علاوه بر بررسی تک‌تک اجزا، روابط بین اجزا را نیز پیش‌بینی کرده و در راستای هم‌افزایی و به صورت سینرژیکی عمل می‌کنند.

وی با اشاره به انواع آینده گفت: حال و آینده‌ نزدیک، آینده‌ قریب‌الوقوع، آینده‌ میان‌مدت، آینده‌ بلند مدت و آینده‌ دور از جمله‌ این تقسیم‌بندی‌ها هستند.

وی عنوان کرد: آینده‌پژوهی همه‌ عرصه‌ها اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و صنعتی را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و همچنین طراحی و مهندسی آینده باید در این طرح در راس اهداف قرار بگیرد.

عضو شورای راهبردی ستاد توسعه‌ سلول‌های بنیادی افزود: این علم به سخن گفتن از آنچه که از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل نشده است، اشاره دارد و طبق قواعد هستی و سنت‌های الهی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: از رویکردهای اصلی آینده‌پژوهی می‌توان به آینده‌پژوهی اکتشافی، هنجاری و تصویرپردازی اشاره کرد.

کیهان‌ور تاکید کرد: مهم‌ترین خروجی‌های آینده‌پژوهی، پیش‌بینی، چشم‌انداز و آینده‌نگاری هستند و همچنین روش‌های طوفان فکری، دیده‌بانی، کشف و تحلیل روند با استفاده از روش‌های ریاضی و مدل‌سازی نیز از جمله‌ 43 تکنیک آینده‌پژوهی به شمار می‌روند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به فناوری همگرا و پزشکی گفت: با ظهور علم نانو وارد عرصه‌هایی شده‌ایم که بیش از یک فناوری در آن نقش‌آفرینی می‌کنند و تشخیص این که نقش کدام یک پررنگ‌تر است، جزو یکی از مشکل‌ترین مسائل در آینده‌ای نه چندان دور خواهد بود.


بر اساس این گزارش، جشنواره‌ آینده‌پژوهی به همت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز روز پنجشنبه در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha