• شنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96072212153
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۲ مهر بخوانید؛

واکنشهای داخلی و خارجی به سخنان ترامپ/ انتشار نامه روحانی به اوباما و...

واکنشهای داخلی و خارجی به سخنان ترامپ/ انتشار نامه روحانی به اوباما و...

انتشار نامه روحانی به اوباما پس از اجرایی شدن برجام، ایران یک صدا در برابر ترامپ، واکنش‌های بین المللی به راهبرد جدید آمریکا علیه ایران، بهره‌برداری از فاز دوم کارخانه‌ی فولاد میانه، انتقاد از برگزاری غیرعلنی جلسه بعدی دادگاه فساد نفتی، ترامپ علیه ایران و دنیا علیه ترامپ، تاکید سردار جزایری بر ادامه مسیر توسعه توان دفاعی، برخی واکنش‌های داخلی در اعتراض اظهارات ترامپ علیه ایران، نمایندگان مجلس در حمایت از مواضع اصولی رئیس‌جمهور بیانیه می‌دهند و... از جمله اخبار سیاسی ایسنا در روزشنبه، ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۶ است.

متن نامه روحانی به اوباما پس از اجرایی شدن برجام منتشر شد. یک پایگاه خبری مدعی شده است که حسن روحانی یک سال پس از اجرایی شدن برجام در نامه‌ای به اوباما خرسندی خود را از اجرای این توافق بین‌المللی ابراز کرده است.در بخشی از  متن این نامه که پایگاه خبری میدل ایست آی منتشر کرده است، آمده است:من معتقدم که یک رویکرد برد-برد که برجام بر آن بنا نهاده شده است، می‌تواند به عنوان یک مدل خوب برای حل مناقشات بین‌المللی استفاده شود. این توافق ثابت کرد که حتی پیچیده‌ترین موضوعات جهانی می‌تواند از طریق گفت‌وگو، مذاکره و همکاری سازنده  حل شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات ترامپ علیه ایران گفت که ترامپ در نهایت می فهمد که ادعاها، تهدیدها و ناسزاها ایرانیان را نمی‌ترساند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه ی توییتر خود و در پاسخ به ادعاهای خصمانه ی ترامپ علیه ایران نوشت: ترامپ مانند روسای جمهور پیشین آمریکا در نهایت متوجه می شود که تهمت، تهدید و بی حرمتی باعث ترس ایرانیان نخواهد شد. وی افزود:جای تعجب نیست که طرفداران سخنان ابلهانه ی ترامپ همان دژ های دموکراسی یعنی عربستان سعودی، بحرین و امارات هستند.

نمایندگان مجلس در حمایت از مواضع اصولی رئیس‌جمهور بیانیه می‌دهند. اکبررنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای از صحبت‌های وحدت‌آمیز، دشمن‌شکن و متناسب با شأن و شایسته ایران از سوی رئیس‌جمهور و مواضع اصولی و دقیق ایشان قدردانی خواهند کرد.

واکنشهای بین المللی به اظهارات اخیر ترامپ علیه ایران

جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا در بیانیه ای ضمن انتقاد از رد پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، اعلام کرد که ترامپ باعث آغاز یک بحران بین المللی می‌شود. وی گفت: تصمیم ترامپ خطرناک است. این اقدام باعث به خطر افتادن منافع امنیت ملی آمریکا و متحدانش می‌شود.

البرادعی درباره تاثیر منفی سخنان ضد ایرانی ترامپ بر بحران شبه جزیره کره هشدار داد. مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو توییت پیاپی به اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درباره ایران واکنش داد. وی نوشت: ترامپ برخلاف یافته های آژانس بین المللی انرژی اتمی توافق هسته ای با ایران را تایید نکرد. ما چه پیامی برای کره شمالی درباره احترام به توافقنامه های بین المللی می فرستیم؟!

دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به سخنرانی ترامپ علیه ایران و برجام، در بیانیه ای با تاکید بر اهمیت برجام در منع اشاعه تسلیحات هسته ای و پیشبرد صلح و امنیت جهانی، ابراز امیدواری کرد که این توافق حفظ شود.

بحرین از استراتژی جدید آمریکا علیه ایران حمایت کرد و در ادامه یاوه‌گویی‌های ترامپ علیه ایران مدعی شد که بحرین بیشترین ضربه را از سپاه ایران خورده است.

با انتشار بیانیه ای، وزارت خارجه امارات از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران استقبال کرد.در این بیانیه ادعا شده است: استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با رفتارهای منفی و غیرقابل قبول ایران از جمله برنامه موشکی که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد، اتخاذ شده است.

دولت مستعفی یمن در بیانیه‌ای از استراتژی جدید آمریکا علیه ایران استقبال کرد.دولت مستعفی یمن مدعی شد که استراتژی جدید آمریکا در مورد ایران تلاش ایران برای به کارگیری حوثی‌ها به منظور ایجاد بی ثباتی در منطقه را رسوا می‌کند.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان گفت: موضع آمریکا در رابطه با ایران واضح و آشکار است و این امر به لبنان مربوط نمی شود و ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که در روزهای آینده چه چیزی به دست خواهد آمد.


***

رییس‌جمهور آمریکا گفت: شریکان برجام از تجارت با ایران پول زیادی به دست می‌آورند. دونالد ترامپ با انتشار مطلبی در صفحه توییترش نوشت: افراد زیادی درباره نطق امروز من درباره ایران حرف می‌زنند. شریکان در این توافق (برجام) از تجارت با ایران پول زیادی به دست می‌آورند.

ترامپ علیه ایران، دنیا علیه ترامپ

رییس‌جمهور آمریکا پس از کش‌مکش‌های فراوان و این پا و آن پا کردن‌ها و نسبت‌ دادن "بدترین" توافق تاریخ آمریکا به برجام در نهایت پس از حدود ۱۰ ماه با اعلام نکردن پایبندی ایران به برجام برخلاف گزارش‌های آژانس، خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق را کلید زد. دونالد ترامپ عصر روز جمعه در کاخ سفید درباره سه موضوع اجرای قانون کاتسا، اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام و سیاست‌های دولتش در قبال ایران سخنرانی کرد. رییس‌جمهور آمریکا برخلاف آنچه در هفته‌های اخیر تحت عنوان قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان‌های تروریستی مطرح شده بود،‌ اعلام کرد که "تحریم‌های بسیار سرسختانه‌ای را علیه سپاه اعلام خواهیم کرد."

ایران یک صدا در برابر ترامپ

ترامپ علیرغم تصوراتش، هیچگاه فکر نمی‌کرد که سخنرانی روز جمعه‌اش که طی هفته‌ها و روزهای اخیر در مورد آن برنامه ریزی زیادی شده و جنجال رسانه وسیعی اطراف آن شکل گرفته بود این چنین مردم ایران را در برابر او و سیاست‌های خصمانه دولتش علیه دولت و ملت ایران متحد کند. دونالد ترامپ جمعه شب در سخنرانی خود در کاخ سفید و در جریان اعلام راهبرد جدید این کشور در مورد ایران تلاش کرد نقش دایه دلسوزتر از مادر را برای ملت ایران بازی کند و با بیان اظهارات و ادعاهایی حکومت و ملت ایران را در برابر هم قرار دهد.

برخی واکنشهای داخلی در اعتراض به راهبرد جدید ترامپ علیه ایران

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: سیاست‌هایی که ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری‌اش در عرصه جهانی در پیش گرفته، آمریکا را در مسیر خروج از جامعه جهانی قرار داده است.

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در توئیت های متعددی نسبت به اظهارات ترامپ واکنش نشان داده و نوشته است: هرگونه اقدام احتمالی آمریکا درباره برجام پاسخ هوشمندانه دولت ایران را به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور با بیان اینکه مردم و دولتمردان پاسخ یاوه سرایی ترامپ را خواهند داد، گفت:درخت انقلاب اسلامی ایران ریشه دارتر و عمیق تر از این است که حرف های شخصی مانند ترامپ بتواند کوچکترین اثری بر آن بگذارد.

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور پیشین کشورمان با صدور پیامی در کانال تلگرامی دولت بهار به سخنان شب گذشته دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد و گفت: مواضع دولت آمریکا بار دیگر نشان داد که آنان نسبت به عظمت، توانایی و اقتدار ذاتی ملت ایران جاهل و در کسب معرفت نسبت به شایستگی های الهی- انسانی ایرانیان کاهل اند.

سید محمود علوی وزیر اطلاعات با یبان اینکه سخنان ترامپ آمریکا را در معرض انزوای بیشتری قرار داد، گفت: سخنان سبک سرانه ترامپ، مردم ایران را به سوی وحدت و همگرایی بیشتر و حمایت از نهادهای انقلابی به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنیان های دفاعی کشور سوق می دهد.

سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری ، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تاکید کرد: نیروهای مسلح مصمم‌تر از همیشه مسیر توسعه و ارتقاء توان دفاعی را ادامه خواهد داد.

علی خرم کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اظهارات ریییس جمهور آمریکا گفت که ایران نباید به اظهارات یک زنگی مست توجهی کند و همین که اجماع جهانی علیه ترامپ و درحمایت از ایران ایجاد شده پشتوانه ای برای ما ایجاد شده است که با صرف صدها میلیون دلار به دست نمی‌آید.

***

سردار سیمانی بر سر مزار جلال طالبانی حضور یافت. سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به منظور ادای احترام بر سر مزار جلال طالبانی، دبیر کل پیشین اتحادیه میهنی کردستان عراق و رئیس جمهور پیشین عراق حضور یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات آستانه با بیان اینکه ایران و روسیه نقش مهمی در سرکوب تروریست‌ها داشته‌اند، گفت: ایران و روسیه از ابتدا معتقد به راه حل سیاسی در مسئله سوریه بودند که ابتکار قزاقستان و تشکیل این اجلاس این مسیر را تسهیل کرد. علی لاریجانی تروریسم را مشکل جهانی دانست و درباره ائتلاف ضد تروریسمی در جهان گفت: جنس این تروریست‌ها مهاجرت پذیری آنهاست ممکن است در جایی سرکوب شوند اما از جای دیگر سر در می آورند. وی گفت: مبارزه با تروریسم باید توسط ائتلافی انجام شود که واقعا در عمل بخواهند این کار را انجام دهند نه اینکه در رسانه‌ها حرف درباره مبارزه با تروریسم بزنند ولی در عمل و در پشت صحنه پول و سلاح به تروریسم‌ها بدهند، این رفتار فریب دادن است و نتیجه‌ای نخواهد داشت.

با حضور جهانگیری فاز دوم کارخانه‌ی فولاد میانه بهره‌برداری شد. طرح فولاد میانه یکی از طرح‌های استانی فولاد است که واحد انباشت و برداشت آن  ظرفیت یک و نیم میلیون تن  و واحد احیاء مستقیم آن  با دانش بومی پرد(PERED)  ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن تولید آهن اسفنجی در سال را داراست. هم چنین واحد فولاد سازی و ریخته گری مداوم آن  ظرفیت اسمی ۸۰۰هزار تن تولید بیلت و بلوم در سال را دارد.

وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی از برگزاری غیرعلنی جلسه بعدی دادگاه انتقاد کرد. میرسجاد سعیدمهر گفت: جلسه بعدی دادگاه در روز دوشنبه ۲۴ مهرماه به صورت غیرعلنی برگزار می شود و با وجود اینکه  کیفرخواست صادره  علیه موکلم به صورت علنی قرائت  شده است و حالا که نوبت دفاعیات ماست، قاضی تصمیم به برگزاری غیرعلنی دادگاه گرفته است. وی افزود: احتمالا پانزدهمین جلسه رسیدگی به این پرونده ، آخرین جلسه دادگاه باشد.

اعضای جدید هیئت منصفه تهران امروز معرفی می‌شوند.  قاضی سراج نماینده رئیس قوه قضائیه در تعیین اعضای هیئت منصفه سراسر کشور، اظهار کرد: با استناد به ماده 36 قانون مطبوعات و با توجه به اتمام دوره دوساله هیئت منصفه مطبوعات، اعضای جدید این هیئت در کل کشور در مهرماه باید تعیین شوند.

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین تشریح کرد: آمایش استانی برای خروج از مرزهای چهارگانه زمینی تشریح شد.سخنگوی ستاد مرکزی اربعین آمایش استانی برای خروج از مرزهای چهارگانه زمینی( مرزهای مهران، خسروی، چذابه و شلمچه) را تشریح کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha