• جمعه / ۱۰ آذر ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 96091004889
  • منبع : نمایندگی قم

رئیس دانشگاه قم تاکید کرد؛

لزوم مطابقت پژوهش‌ها با نیازهای روز

لزوم مطابقت پژوهش‌ها با نیازهای روز

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه کاربردی‌سازی دستاوردهای پژوهشی زمینه‌ساز تولید و اشتغال به ویژه در میان قشر تحصیل کرده و فارغ التحصیل است، عنوان کرد: مطابقت پژوهش‌ها با نیازهای روز در کاربردی شدن تحقیقات بسیار موثر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره اهمیت دستاوردهای پژوهشی در تحقق اقتصاد مقاومتی، افزود: هر پژوهش کارایی و توان کاربردی‌سازی و تبدیل به ثروت را ندارد، از این‌رو باید طبق نیازهای روز اولویت سنجی شود تا بتوان آن را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داد.

وی تصریح کرد: حمایت از طرح‌های پژوهشی که می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را رفع نماید باید در رأس امور مراکز علمی و دانشگاهی قرار بگیرد.

دیرباز یادآور شد: اگر میان مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و صنعت تعامل خوبی برقرار شود بسیاری از پژوهش‌های راهبردی می‌تواند کاربردی شده و چرخه‌های اقتصادی را به حرکت در آورد و بخشی از مشکلات اشتغال را رفع نماید.

وی اظهار داشت: امروز جامعه ما با بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی مواجه است که در این خصوص طرح های پژوهشی کارآمد می تواند در رفع معضلات کارساز باشد.

رئیس دانشگاه قم بیان کرد: ما دارای نخبگان علمی و شرکت‌های دانش بنیان قوی و ظرفیت‌های مهم اقتصادی در سطح کشور هستیم و هر یک از این‌ها ظرفیتی مهم و کارآمد در عرصه تولید و اشتغال است.

مسیر انجام پژوهش‌ها با نیازسنجی مشخص شود

وی خاطرنشان کرد: پژوهش‌های بی‌شماری با هزینه‌های بالا گردآوری می‌شود اما به دلیل اینکه مطابق با نیازهای روز نیستند در آرشیو کتاب‌خانه‌ها بدون هیچ کارایی باقی می ماند اگر مسیر انجام پژوهش‌ها و تحقیقات مدیریت شود دستاوردهای پژوهشی خوبی به دست می آید.

دیرباز گفت: مراکز علمی و دانشگاهی و جهاد دانشگاهی می توانند با توجه به نیازسنجی‌ها، مسیر انجام تحقیقات و پژوهش‌ها را مشخص سازند تا به نتایج خوبی در کاربردی سازی تحقیقات و پژوهش‌ها دست یابیم.

وی عنوان کرد: توسعه علم و فناوری از بندهای مهم در نقشه جامع علمی کشور است و علم زمانی توسعه می‌یابد که از بنیه‌های قوی پژوهشی بهره‌مند شویم ما امیدواریم پل ارتباطی میان دانشگاه و مراکز پژوهشی و بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شود تا بتوان گام های موثرتری برداشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha